Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
12 besök idag (77960 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Jag ville skämma bort mig själv lite i mellandagarna, så jag köpte ett skruvstycke.



Förhoppningsvis är det sista gången jag köper ett skruvstycke, enligt tyskarna som tillverkat det ska det vara "unzerstörbar".
Det kan säkert stämma, bänken det sitter på lär nog rasa ihop innan skruvstycket går sönder...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Har ett likadant 140mm sen några år, köpte till roterande basen också. (Gillade inte att man då gick ner till 4x M8 för att fästa skruvstycket i roterbasen så jag borrade och bytte till M10 punnbult där istället) Mycket nöjd överlag.

_________________
John Svensson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Jag har faktiskt aldrig riktigt känt nåt behov av att kunna vrida skruvstycket, nåt jag däremot gillar är de löstagbara backarna.
Ska tillverka ett par extra i aluminium och kanske ett par av POM eller vävbakelit. Lite fipplande med fyra skruv kan jag nog leva med, har skyddsbackar med magneter till det gamla skruvstycket och de har tappat stinget efter lite svetsande och allmän misshandel.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20311



Vill man komplettera med ett flexiblare skruvstäd så kan man ju ha ett fristående på golvstativ
Bara exempelbild: https://www.amazon.com/Versa-Mount-Mobile-Grinder-Floor-Pedestal/dp/B0 . . . .
Man får inget vridmoment (som bänken ger), men allt på bänken hoppar inte runt om man blir lite vild med "justerverktyget" ,

Tillräckligt stort görs helst med bas för palltruck, så man måste ha fler prylar

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Dags för ett litet kundjobb igen, delar till en winch på Land-Rover tror jag.

En bussning behövde ett längsgående smörjspår, så svarven fick agera kipphyvel.
I med lägsta växeln, måtta in ett litet snabbstål på centrumhöjd och veva fram och tillbaka lite försiktigt.



Inte världens snyggaste finish, men lite smörja ska nog ta sig igenom.



Det blev en hög med delar till slut. En frisk winchgrej medskickad som referens, så det var bara att kopiera alla mått.



Tumdimensioner på allt såklart, tvättade mig noga efteråt så det inte smittar av sig...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4349



Kreativt jobb! Spontant - kipphyvling i svarv hade väl varit lockande att komplettera med morse-kona-baserad chuck i dubbhållaren, så att du kan köra matning utan behov av rotation?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Ja, det skulle säkert gå att få till nåt sånt.

Det går ju även att rigga upp nåt liknande i fräsen med rundmatningsbordet, då kan man göra splines.
Gäller bara att ha gott om tid och tålamod...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Dags för ett nytt litet projekt.

Toppsliden på svarven är lite klent byggd, precis som resten av svarven. Lösningen är att ta bort toppsliden och ersätta den med en solid stålbit istället för att få lite mer stabilitet i maskinen.

Tiggde till mig en lagom stor stålbit på verktygsavdelningen på jobbet.



Det råkade bli Sleipner för det var det enda de hade som var lagom stort, inte så lättbearbetat...

Borrade fästhålen i ett tidigt skede för att kunna kolla lite hur jag ville ha det på maskinen sen. Planförsänkte med ursvarvningshuvudet eftersom det behövdes ett litet udda mått för fästmuttrarna.



Tänkte om lite grann och kapade bort några bitar med bandsågen, tänkte att det var onödigt att göra en massa spån.
Många timmar senare hade biten fått en lite annan form.



Gradade av kanterna på fästhålen, man är ju ändå lite civiliserad.



Provmonterad på svarven, gjorde en centrumbult till verktygsfästet också.



Och slutligen med verktygsfästet monterat, ser lite knepigt ut men höjden är exakt samma som toppsliden.



Anledningen till att den blev excentrisk är för att jag vill ha lite justermån på var verktygsfästet hamnar.
Som det sitter nu är det ungefär på samma ställe där jag brukade ha det innan, är ju lätt att justera. Kanske gör några markeringar i foten med typ 15° intervall sen när jag hittat nån sorts utgångsläge.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Nu när fräsmaskinen fått en VFD så kan det vara bra att veta hur snabbt spindeln snurrar, skylten på maskinen stämmer ju bara när jag kör på 50 Hz.

Digitalen som jag monterade har en ingång för varvtal, en enkel Hallgivare som känner av en magnet.

Tillverkade en liten skiva och körnade fast magneten. Skivan sitter med lätt presspassning på den ihåliga axeln.



Hade jag tänkt till lite så kunde jag ha gjort några små gängade hål för att kunna demontera skivan, men det gjorde jag inte...
Det sitter ett kullager direkt under skivan, så det är lite vanskligt att borra rakt ner där nu.

Tillverkade ett nytt lock med gänga för givaren.



Först funkade det väldigt dåligt, fick väldigt märkliga värden på displayen. Det visade sig att givaren inte gillade att jordas mot maskinen så jag fick göra en hylsa av plast för att isolera givaren.

Verkar stämma hyfsat mot vad det står på skylten, lägsta spindelvarvtal ska vara 95 rpm vid 50 Hz.



Och högsta varvtal ska vara 1420, men lite fel är också rätt. Typ 10%.



Det finns ju inget som säger att displayen på VFD-n visar rätt frekvens, men det är inte supernoga med exakt rätt varvtal för mina behov.

Nästa grej som skulle vara kul att göra är en matning till X-axeln, finns köpegrejer för flera tusen men det borde gå att tillverka nåt av en torkarmotor eller liknande.
Det får bli lite googlande, finns massor av galningar i världen som moddar sina Kinafräsar så det finns säkert nån bra lösning.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 299



Jag säger som Gert Fylking:
ÄNTLIGEN!

_________________
SO Johansson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 576



Kul !
Jag har ju kört med liknande torkarmotor på min svarv i nästan 2 år, funkar kanonbra.
Först köpte jag en sånhär.

https://www.tradera.com/item/171011/644668489/12v-60v-10a-pwm-dc-motor . . . .

Men hittade sen ett gammalt riktigt "industri" DC servo i samlingarna, enormt överstor, men den var lite enklare att koppla in.
Då den hade ingångar för fram / back klara.

Finns mycket sånthär, och delarna är så billiga, att det spelar ingen större roll om det blir fel ett par ggr.

Min varvtalsmätare på svarvspindeln är också stör känslig, men jag har aldrig felsökt om det är givaren eller instrumentet som är "stört"

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Det händer nån gång ibland, eller till och med väldigt sällan, att man vill bearbeta ett ämne som är lite för stort för att spännas fast i skruvstycket.
Leka hela havet stormar med spännjärn och klämmor funkar ju, men vi är civiliserade människor så det måste finnas en bättre lösning på I-landsproblemet.

Ett tvådelat skruvstycke såklart!

Vi börjar med att svetsa fast en stor järnbit på en mindre järnbit för att kunna såga sönder den stora järnbiten.



Mer noggrann sågning av en bit UHB11 som ska bli backar till skruvstycket. Hade inte så mycket marginal på måtten här så det fick bli klingfräs och rikligt med skärolja.



Blev lite dåligt med fotografering av all fräsning, men här är nån sorts uppspänning där jag borrat och planförsänkt några hål. Inga märken i fräsbordet efteråt thumbs up



Ytterligare lite snabbspolning framåt i tiden så är alla delar färdiga för montering.



Tanken är att backarna ska bli lite nedåtdragande med "gångjärnet" nedtill och en M10 insex som trycker på lagerkulan.



Nu kan jag spänna fast så här långa ämnen.



Eller så här stora.



Nu ligger det tvådelade skruvstycket i en låda och väntar på att användas vilket år som helst...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4349



Tjusigt! Har du provat hur väl det spänner? Härdade backar? Borde bli hög last vid kulan?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3361



Annars funkar det lika bra med såna här, fast det är ju inte lika kul att köpa 😁

Brukar andvända såna i fleroparna med gott resultat

https://www.toolstore.se/toolstorese/sv/djupsp%C3%A4nnbackar-6490-30-1 . . . .

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Re:

Ragnar skrev:
Tjusigt! Har du provat hur väl det spänner? Härdade backar? Borde bli hög last vid kulan?


De spänner inte neråt så bra som jag vill, det kan bli så att jag stelopererar backen på den ena halvan.
Backarna är inte härdade, men det går ju att göra om man vill.
Vet inte hur stor belastning det blir vid kulan, det här skruvstycket kommer nog bara användas när jag vill ta ett finskär över en stor yta eller liknande. Inga stora skärkrafter alltså.

Mange K skrev:
Annars funkar det lika bra med såna här, fast det är ju inte lika kul att köpa 😁

Brukar andvända såna i fleroparna med gott resultat

https://www.toolstore.se/toolstorese/sv/djupsp%C3%A4nnbackar-6490-30-1 . . . .


Såna skulle man kunna tillverka också, särskilt efter att ha kollat priset på AMFs hemsida
Finns några liknande som heter Mitee-Bite, typ samma princip.
Bordet på min lilla maskin är lite klent, det går tungt att veva om man spänner för hårt i de yttre T-spåren så man får vara lite försiktig.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Det trillade in en liten beställning på special hjulnav till en SAAB 96 med Kawasakimotor...

Vi börjar med ett par ämnesbitar av lämplig dimension. Diameter 127 mm och ca 120 mm långa för att ha lite att hålla i.
Det ska vara SS2511 vad jag kunde förstå.



Efter några timmar hade jag tillverkat ett stort och fint nystan av spån.



Det blev lite kvar av ämnesbitarna också, man kan ju inte göra spån av alltihop



Hjulbult monteras av kunden

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2891




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2447



thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599


Trådstartare
Har grejat lite med en Monark från 1952, det finns nåt inlägg i MC/mopedtråden i offtopic, men jag tänkte att det kunde passa in lite här också.

Lång historia, men "någon" lyckades dra sönder svänghjulet i ett försök att kolla över tändsystemet nån gång på 90-talet.
När föräldragården såldes förra året fick denne "någon" ärva hojen i befintligt skick.

"Någon" är alltså undertecknad och jag hade helt förträngt den lilla fadäsen med svänghjulet.
Blev en lite sur överraskning när jag skruvade loss kåpan.



En del tuffa killar tyckte att jag skulle låta det vara och köra ändå, men jag är inte så tuff så jag ville byta svänghjul.

Gick med i en facebookgrupp där jag fick tag på ett helt svänghjul, som hade kilspåret på fel ställe...
Det går ju att köra utan Woodruffkil, men jag vill ha kilen där den ska vara.

Testade att kipphyvla ett nytt kilspår, men det gick sådär. Hårt material i navet och koniskt hål, så det blev inte så bra.



Bestämde mig för att flytta över navet från det trasiga svänghjulet, och jag inbillar mig att det nog var bra att byta svänghjul när jag såg sprickorna i det gamla hjulet.



Istället för att nita fast navet så gjorde jag små specialmuttrar med styrning genom både navet och svänghjulet. M5 gänga och 6 mm diameter på den smala delen.



Monterat och klart, ska byta till skruvar med kullrig skalle för att de inte ska ta i kåpan.



Och insidan med muttrarna. Lite grön Loctite på det så lär det nog funka i många år till.



Notera att den ingjutna pilen i svänghjulet inte linjerar med kilspåret, det är så det ska vara på JB 150 cc.

Ny kondensator och nya brytarspetsar är monterade, avvaktar med tändspole tills vidare.
Justering av tändläge och en skvätt bensin så borde den hoppa igång thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera 4
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 299



Med risk för att verka tjatig:
ÄNTLIGEN!
Mera, mera.
Detta är PORR!
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
12 besök idag (77960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande