Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Simply Clever Daily Driver...
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
11 besök idag (56898 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare
pär grip skrev:
Får du bort apelsinskalslacken med Abralon? Jag upplever att de med sin mjuka skumbaksida inte lyckas plana ojämnheter.
Har inte hittat några våtpapper för maskin utan skumbaksida så jag kör med "vanligt" papper, gummikloss och manuellt gnuggande. Inte optimalt på stora ytor!

Vi får se om några timmar, blir första gången jag testar detta... Har precis tvättat bilen och ska precis börja.

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Apelsinlack.... Detta var det jag började med.

Efter slipning med Abralon, först 2000 och sedan 3000 med vatten.

Min gamla slipmaskin, som jag insåg funkar nästan lika bra som en riktigt polermaskin.

Efter polering med gul Turtle rondell och 3M Fast Cut Plus Extreme.

Närbild på lackskarven på ena framskärmen....

... Abralon 2000 och 3000.....

.... och polering.

Är det perfekt? Långt ifrån.... med långt över förväntan. Så Per, det fungerade helt OK. Dock skulle jag behövt en trissa av Abralon per skärm, den tappade skär/slip förmågan rätt fort. Men var otroligt enkelt att använda, rätt imponerad med vilket resultat jag kunde få, då detta var första gången jag försöke något liknande.

Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Liten bromsservice leverans från Autodoc dök upp idag, så nu är helgen räddad.... Blir totalrenovering av oken och omlackering till korrekt färg på oken för en Skoda....

Fick dock mindre roligt mail från Apex, EBC bromsslangar finns ej i lager 6 - 8 veckor bort, suck..... Så avbeställde dessa och får hitta annan leverantör av dessa. Och låter tyvärr som jag inte hinner få mina EBC RP1 bromsbelägg till Lunda heller, så blir antagligen att sno Brembo X beläggen från Caddyn till Lunda.

Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Skick på bromsarna fram.....

... och bromsar bak innan jag började med renoveringen.

Allting avmonterat från bilen.

Har aldrig blivit att plocka ur automatjusteringen av handbromsen på dessa ok förrut, främst pga denna låstring. Har inte haft en låsringstång som funkat för att komma åt den.

För tight och långt in för en vanlig standard tång....

... så blev att plocka fram vinkelharry och tiggen för att fixa detta. Sedan var det inga problem att få ur låsringen.

Ett stycke bakre bromsok med automatjustering i delar.

Bromsvätskan som ligger inne vid kolvarna innehåller en hel del partiklar även fast jag nyligen luftade och bytte bromsvätska och spolade igenom en hel del vätska när jag gjorde det.

Nuvarande status efter en första sväng i blästerskåpet. Fortsättning följer imorgon.....

Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Färgen är inte helt lätt att få bort, nuvarande status efter en sväng med ståltrissa på vinkelslip och mer tid i blästerskåpet, börjar det närma sig lack.

Och har beställt stålomspunna bromsslangar från j-spec.se idag, vilka har modelanspassade slangar från HEL. Och det visade sig efter ett samtal till j-spec, att de pressar slangarna själva på licens. Så bara några timmar efter beställningen var de klara för leverans, så med lite tur dyker de upp på onsdag.

Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Bromsslangarna dök upp redan igår, så från beställning på måndag vid lunch, hade jag slangarna i handen vid kaffe på tisdag. Snabb leverans från j-spec!

Mer tid med bandslip för att få bort gjut rester samt blästerskåp så är nu bromsarna klara för lack. Passade på att hona loppen också.

Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003

Snyggt och metodiskt som vanligt

Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Oken är målade, men höll på att ge upp. Detta var det värsta färg jag varit med om att försöka måla med, primern kändes som den var halvtorr i burken. Fick späda med förtunning för att ens få på den någorlunda. Denna ska man defenitivt inte försöka lägga med pensel, förtunna och lägga med spruta lär fungera mycket bättre. Förbrukningsdatum var 2026, men undrar om jag fått en defekt sats eller om det bara är så här dålig att jobba med....

Och sedan ska vi inte prata om att försöka lägga 2k färgen.... Detta är med två lager färg, men är fortfarande allt för ljus för att matcha om man kollar hur det är tänkt den skall se ut på bild. Har mer färg men orkade inte lägga fler lager. Dessa kommer åka i blästerskåpet efter säsongen och få någon annan 2k färg eller pulver lack.

Och trodde ju att en 2k färg skulle härda hyffsat fort, när man väl läste det finstilta efter att de var mjuka efter ett dygn.... Minst 7 dagar innan full härdning.... Så nu får de lägga här en vecka. Och som ses en massa rinningar, helt jäkla omöjligt att få ett bra resultat med pensel iallafall....

Denna j*kla färg kostade mig säsongens första körning på lunda, blev att ta Caddyn istället för Skodan. Tog mig två timmar att bara försöka få någorlunda täckning med primern... Så på en skala av 1 - 5, får denna -3

Dock dök bromsbeläggen upp idag iallafall.

De saknar de monteringsklips som normlat sitter på belägg för dessa ok, så får se hur bra detta kommer att funka. Lär väl skramla runt och skrika en del kan jag tänka mig, time will tell....

Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Nu är bromsarna ihopmonterade samt monterade på bilen, blev lite mer akut efter kommit tillbaka från BugRun, då Caddyn behöver ha lite kärlek efter att rullat ca 25mil på Mantorp (men det är en historia för tråden om Caddyn). Observera den fina rinningen strategiskt placerat mitt i blickfånget, suck.... Fram....

... och bak.

Passade även på att byta tändstift, ett gammalt.....

... och ett nytt NGK BKR7EIX nedknackat till 0.6mm.

Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003

Vi får hoppas att du har fälgar på bilen så vi slipper se de sunkiga oken med rinningar
Surt att färgen inte ville torka, hade ingen bil klar till erat suveräna event men hoppas att man har något som funkar till hösten.

Märsta
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Homegrown skrev:
Vi får hoppas att du har fälgar på bilen så vi slipper se de sunkiga oken med rinningar
Surt att färgen inte ville torka, hade ingen bil klar till erat suveräna event men hoppas att man har något som funkar till hösten.

Jodå, fälgarna är på och nu hoppas jag på att RP-1 beläggen dammar kopiöst så jag slipper se skiten...

Just nu gammla skivorna fram och Brembo X belägg, men RP-1orna ska monteras och utvärderas snarast.

Du var sakad, så du får se till att ha nått klart till hösten

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Simply Clever Daily Driver...
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
11 besök idag (56898 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande