| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
|
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 12 besök idag (77960 totalt) |
|
Grymt arbete. Long time lurker i denna tråd
Nu har jag kanske något att bidra med och det är om du har tagit klämlängden i beaktning? På bilden med din specialmutter så ser gängan ut att vara hela vägen ut. Däremot vet jag inte avståndet för att uppskatta klämlängden. Anledningen till att jag tar upp det är att i kombination med vibrationer och för kort klämlängd har jag fått erfara, även med loctite, att de kan lossna och skapa en hel del problem. Detta är dock i andra applikationer än moped, men i drivlina hos bil istället.. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
|
Funderade lite på det, muttern är 12 mm lång och den slutar ca 1 mm under anliggningsytan på svänghjulet.
Original är det ju stålnitar som var mjuka som smör, men alusvänghjulet är nog ännu mjukare. Det är rejäla märken där skallarna suttit. Jag är mer orolig för att deformera aluminiumet än att skruvarna ska gänga ur sig, så jag tror jag ska tillverka en plåtring med åtta hål för att fördela ut trycket lite. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Är det 12 mm lång gänga kan du nog med god marginal ta bort hälften av gängerna för att skapa en mycket bättre klämlängd.
Sen är frågan om man ska använda sig av 10.9/12.9 i detta fall eller om man ska köra lite mjukare 8.8 istället, om det ger lite mer sträckning i skruven. Får bestämmas från vilken klämkraft man behöver. Stålringen låter nog som en god idé, så kanske man kan våga dra upp klämkraften lite från skruvarna _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
|
Det blev ju ett nav över från det hela svänghjulet, så det fick bli en tryckfördelningsringbrickamojäng.
Rätt hålbild och härdat stål, det ska nog duga. Verkmästarn på Stensholms Bruk lär väl vrida sig i sin grav...
Blånerade ringen också för lite korrosionsskydd, bara för att jag kan. Skruvarna är obehandlade 10.9 med en rejäl droppe Loctite 270. Änden på skruven ska stukas till också tänkte jag. Läser man tabeller så ska de dras till 8,1 Nm, jag nöjde mig med 7 Nm. Det var gränsfall att insexbitset började runda skallarna där. Inget problem eftersom det inte ska demonteras under min livstid, men det ser ju lite illa ut. Gnista finns också, provkickade lite. Får kolla tändläget nån gång framöver
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Gnista finns, men uppstår den vid rätt tillfälle?
Byggde en liten mackapär...
... och skruvade fast mackapären i motorcykeln.
Nu kan jag mäta saker, tex när kolven befinner sig 4,5 mm före övre dödpunkt vilket är rekommenderad förtändning på JB 150 cc. Att mäta är att veta!
Beställde en ny kedja också, den gamla känns lite väl stel i länkarna. Ett par hundralappar till kan jag väl kosta på lättviktaren. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Andra projekttrådar
Kinasvarven, med kamrater!
|
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 12 besök idag (77960 totalt) |