Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
116 besök senaste veckan (74485 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Däck inhandlade.
Det vart ett set nya Yokohama från Wiborg Engineering, levererade på Gelleråsen i Lördags. thumbs up
Det blev Soft 280x650-18 till fram och 300x650-18 till bak.
Grymt bra support av Wiborg. thumbs up

Planen nu är att testa dem en gång nu i September på mina 10" breda fälgar, för att sedan antingen bredda 2st till 12" eller köpa 4st nya i vinter.

Grymt feta är dem.


Så här ser ett 250 däck på 10" fälg ut mot ett löst 300 däck. :O

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Var och körde trackday på Gelleråsen den 20/9.
Det var många bilar på plats 65st anmälda. :O
Tilltänkt start var kl 9, men på grund av Dimma så vart det ingen körning förens efter 11,30.

Inga förbättringar sedan sist jag var på plats, många olika bilar på banan med olika speed och det var svårt att få rena varv.



Sen kom solen och det vart riktigt varmt för mitten av September.
Jag kunde bara kör 8-9 varv / gång innan bilen började hacka pga soppa brist, men det visste jag om och det blir en av vinterns aktiviteter.



_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8010



Den ser ju jävligt frän ut

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1006



PH-Racing skrev:
Var och körde trackday på Gelleråsen den 20/9.
Det var många bilar på plats 65st anmälda. :O
Tilltänkt start var kl 9, men på grund av Dimma så vart det ingen körning förens efter 11,30.

Inga förbättringar sedan sist jag var på plats, många olika bilar på banan med olika speed och det var svårt att få rena varv.

https://rejsa.nu/im/user/19274/2024-09-22-14-57-47_459040993_129348102 . . . .

Sen kom solen och det vart riktigt varmt för mitten av September.
Jag kunde bara kör 8-9 varv / gång innan bilen började hacka pga soppa brist, men det visste jag om och det blir en av vinterns aktiviteter.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2024-09-22-14-57-47_455161690_797880962 . . . .

https://rejsa.nu/im/user/19274/2024-09-22-14-57-47_459311878_118638656 . . . .



Super fint bygge, fint vart man än kollar
Trevligt att prata med thumbs up
Kommer att bli riktigt bra när du sorterat ut bilen.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 403



Galet feta däck, kommer greppa fint.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Var och körde trackday på Gelleråsen den 20/9.
Det var många bilar på plats 65st anmälda. :O
Tilltänkt start var kl 9, men på grund av Dimma så vart det ingen körning förens efter 11,30.

Inga förbättringar sedan sist jag var på plats, många olika bilar på banan med olika speed och det var svårt att få rena varv.

https://rejsa.nu/im/user/19274/2024-09-22-14-57-47_459040993_129348102 . . . .

Sen kom solen och det vart riktigt varmt för mitten av September.
Jag kunde bara kör 8-9 varv / gång innan bilen började hacka pga soppa brist, men det visste jag om och det blir en av vinterns aktiviteter.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2024-09-22-14-57-47_455161690_797880962 . . . .

https://rejsa.nu/im/user/19274/2024-09-22-14-57-47_459311878_118638656 . . . .


Hittade orsaken varför det gick så illa sist, nu när jag lyfte upp bilen. 😲
Hade bara kört in den i garaget utan att kolla så noga. 😟
Länkarmsinfästningen på vänster sida var lös. 😟
Bakdäcken var lite slitna. 😲

Vänster bak. 😲


Höger bak.😲

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Nu har vi börjat med att bygga dit kniv krängningshämmare bak.
Jag har tagit bort spacern för att se att jag har marginal för att bredda fälgen inåt, så det ser onödigt tight ut på bilderna.

Sitter fast i bromsoksadaptern.


Rör, 30mm chrome molly.




_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834



Det där blir ju kanon. Lätt att komma åt att justera.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Nu har jag även fixat med krängarna fram.
Det är Sellholm Race 320 långa.
Röret är 32mm Chrome molly köpt bockat av Finess.
Nu ska det bara färdigsvetsas med Tig.

Har lånat ett grymt notchnings verktyg för att få en bra anläggnings yta och i rätt vinkel, 20° är vinkel ut mot stötdämparen.

Höger sida



Vänster sida




_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Nu är knivkrängarna Tigsvetsade och målning återstår.













_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466



Nu har jag inte stenkoll på knivkrängare, men min uppfattning var att du vanligtvis bara sätter ett blad. Hur kommer det sig att du satte på båda sidor?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
OscWan skrev:
Nu har jag inte stenkoll på knivkrängare, men min uppfattning var att du vanligtvis bara sätter ett blad. Hur kommer det sig att du satte på båda sidor?


Då blir det lika på båda sidorna och lite mer justeringsmöjligheter.

Jag tror att det vanligaste är att man har två knivar, det är så Sellholm säljer sina kit.
https://www.sellholmshop.se/produkt/krangarkniv-240mm-2/

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466



PH-Racing skrev:
OscWan skrev:
Nu har jag inte stenkoll på knivkrängare, men min uppfattning var att du vanligtvis bara sätter ett blad. Hur kommer det sig att du satte på båda sidor?


Då blir det lika på båda sidorna och lite mer justeringsmöjligheter.

Jag tror att det vanligaste är att man har två knivar, det är så Sellholm säljer sina kit.
https://www.sellholmshop.se/produkt/krangarkniv-240mm-2/

Hmm... Ur ett rent mekaniskt perspektiv borde det vara exakt samma sak (ur funktionssynpunkt) att ha en kniv på ena sidan och stumt på andra eller två knivar. Fler justermöjligheter borde det väl inte bli teoretiskt sett eftersom justeringen kan göras steglöst, förutsatt att en kniv på högkant är för hård och horisontell är för mjuk (om du förstår hur jag tänker, så att man inte bottnar åt något av hållen)?

Det kommer självfallet fungera finemang att ha kniv på båda sidor, känns bara som att man ger sig själv extrajobb.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20090



OscWan skrev:
Det kommer självfallet fungera finemang att ha kniv på båda sidor, känns bara som att man ger sig själv extrajobb.
Symmetri är snyggt

Varför har man annars knivar i avvikande färg

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1876



OscWan skrev:
PH-Racing skrev:
OscWan skrev:
Nu har jag inte stenkoll på knivkrängare, men min uppfattning var att du vanligtvis bara sätter ett blad. Hur kommer det sig att du satte på båda sidor?


Då blir det lika på båda sidorna och lite mer justeringsmöjligheter.

Jag tror att det vanligaste är att man har två knivar, det är så Sellholm säljer sina kit.
https://www.sellholmshop.se/produkt/krangarkniv-240mm-2/

Hmm... Ur ett rent mekaniskt perspektiv borde det vara exakt samma sak (ur funktionssynpunkt) att ha en kniv på ena sidan och stumt på andra eller två knivar. Fler justermöjligheter borde det väl inte bli teoretiskt sett eftersom justeringen kan göras steglöst, förutsatt att en kniv på högkant är för hård och horisontell är för mjuk (om du förstår hur jag tänker, så att man inte bottnar åt något av hållen)?

Det kommer självfallet fungera finemang att ha kniv på båda sidor, känns bara som att man ger sig själv extrajobb.

Jag vill påstå att från ett rent teoretiskt perspektiv (typ: uppgift på fysiktentan) har du rätt.

Men... i vår långt ifrån perfekta verklighet kommer hela härligheten (inklusive Peter själv, förmodligen) flexa och vrida sig, krängarröret kommer ställa sig i en bågform, osv. Då man får last/friktion i någon riktning på krängningshämmarens infästningar har du därmed olika lastfall för höger och vänster hjul. Och det vill man ju inte ha!

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466



Torkel K skrev:
OscWan skrev:
PH-Racing skrev:
OscWan skrev:
Nu har jag inte stenkoll på knivkrängare, men min uppfattning var att du vanligtvis bara sätter ett blad. Hur kommer det sig att du satte på båda sidor?


Då blir det lika på båda sidorna och lite mer justeringsmöjligheter.

Jag tror att det vanligaste är att man har två knivar, det är så Sellholm säljer sina kit.
https://www.sellholmshop.se/produkt/krangarkniv-240mm-2/

Hmm... Ur ett rent mekaniskt perspektiv borde det vara exakt samma sak (ur funktionssynpunkt) att ha en kniv på ena sidan och stumt på andra eller två knivar. Fler justermöjligheter borde det väl inte bli teoretiskt sett eftersom justeringen kan göras steglöst, förutsatt att en kniv på högkant är för hård och horisontell är för mjuk (om du förstår hur jag tänker, så att man inte bottnar åt något av hållen)?

Det kommer självfallet fungera finemang att ha kniv på båda sidor, känns bara som att man ger sig själv extrajobb.

Jag vill påstå att från ett rent teoretiskt perspektiv (typ: uppgift på fysiktentan) har du rätt.

Men... i vår långt ifrån perfekta verklighet kommer hela härligheten (inklusive Peter själv, förmodligen) flexa och vrida sig, krängarröret kommer ställa sig i en bågform, osv. Då man får last/friktion i någon riktning på krängningshämmarens infästningar har du därmed olika lastfall för höger och vänster hjul. Och det vill man ju inte ha!

Frågan är om det inte är försumbart. Jag har varit och pillat på två eller tre tävlingsbilar (varav en fabriksbyggd) med knivkrängare, alla potenta och dyra pjäser, och samtliga har haft bara en kniv. Men de var också någorlunda relaterade i typ, så kan hänga ihop med det. Har som sagt bara begränsad erfarenhet med dem så skall inte på något sätt påstå att jag sitter med något facit

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Nu lite färg på rören. 😁
Hade lite grönt hemma.





_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1404



Jag tittar in här alldeles för sällan. Det är riktigt snyggt byggt.

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Jag tittar in här alldeles för sällan. Det är riktigt snyggt byggt.


Tack thumbs up
Det börjar närma sig klart

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Blir jättebra det här Peter!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 575


Trådstartare
Krängningshämmare på plats

Nu är krängningshämmarna på plats, lite injustering kvar.





_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
116 besök senaste veckan (74485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande