Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 116 besök senaste veckan (74485 totalt) |
Däck inhandlade.
![]() Det vart ett set nya Yokohama från Wiborg Engineering, levererade på Gelleråsen i Lördags. ![]() Det blev Soft 280x650-18 till fram och 300x650-18 till bak. Grymt bra support av Wiborg. ![]() Planen nu är att testa dem en gång nu i September på mina 10" breda fälgar, för att sedan antingen bredda 2st till 12" eller köpa 4st nya i vinter. Grymt feta är dem. ![]() Så här ser ett 250 däck på 10" fälg ut mot ett löst 300 däck. :O ![]() _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||||
Var och körde trackday på Gelleråsen den 20/9.
Det var många bilar på plats 65st anmälda. :O Tilltänkt start var kl 9, men på grund av Dimma så vart det ingen körning förens efter 11,30. Inga förbättringar sedan sist jag var på plats, många olika bilar på banan med olika speed och det var svårt att få rena varv. ![]() ![]() Sen kom solen och det vart riktigt varmt för mitten av September. Jag kunde bara kör 8-9 varv / gång innan bilen började hacka pga soppa brist, men det visste jag om och det blir en av vinterns aktiviteter. ![]() ![]() _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||||
Super fint bygge, fint vart man än kollar ![]() Trevligt att prata med ![]() Kommer att bli riktigt bra när du sorterat ut bilen. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Hittade orsaken varför det gick så illa sist, nu när jag lyfte upp bilen. 😲 Hade bara kört in den i garaget utan att kolla så noga. 😟 Länkarmsinfästningen på vänster sida var lös. 😟 Bakdäcken var lite slitna. 😲 Vänster bak. 😲 ![]() Höger bak.😲 ![]() _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||||
Nu har vi börjat med att bygga dit kniv krängningshämmare bak.
Jag har tagit bort spacern för att se att jag har marginal för att bredda fälgen inåt, så det ser onödigt tight ut på bilderna. ![]() Sitter fast i bromsoksadaptern. ![]() Rör, 30mm chrome molly. ![]() ![]() _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||
Nu har jag även fixat med krängarna fram.
Det är Sellholm Race 320 långa. Röret är 32mm Chrome molly köpt bockat av Finess. Nu ska det bara färdigsvetsas med Tig. ![]() Har lånat ett grymt notchnings verktyg för att få en bra anläggnings yta och i rätt vinkel, 20° är vinkel ut mot stötdämparen. Höger sida ![]() ![]() Vänster sida ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||||
Nu är knivkrängarna Tigsvetsade och målning återstår.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||||
Nu har jag inte stenkoll på knivkrängare, men min uppfattning var att du vanligtvis bara sätter ett blad. Hur kommer det sig att du satte på båda sidor?
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Då blir det lika på båda sidorna och lite mer justeringsmöjligheter. Jag tror att det vanligaste är att man har två knivar, det är så Sellholm säljer sina kit. https://www.sellholmshop.se/produkt/ _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||||
Hmm... Ur ett rent mekaniskt perspektiv borde det vara exakt samma sak (ur funktionssynpunkt) att ha en kniv på ena sidan och stumt på andra eller två knivar. Fler justermöjligheter borde det väl inte bli teoretiskt sett eftersom justeringen kan göras steglöst, förutsatt att en kniv på högkant är för hård och horisontell är för mjuk (om du förstår hur jag tänker, så att man inte bottnar åt något av hållen)? Det kommer självfallet fungera finemang att ha kniv på båda sidor, känns bara som att man ger sig själv extrajobb. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
![]() Varför har man annars knivar i avvikande färg ![]() |
||||||||
Jag vill påstå att från ett rent teoretiskt perspektiv (typ: uppgift på fysiktentan) har du rätt. Men... i vår långt ifrån perfekta verklighet kommer hela härligheten (inklusive Peter själv, förmodligen) flexa och vrida sig, krängarröret kommer ställa sig i en bågform, osv. Då man får last/friktion i någon riktning på krängningshämmarens infästningar har du därmed olika lastfall för höger och vänster hjul. Och det vill man ju inte ha! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||
Frågan är om det inte är försumbart. Jag har varit och pillat på två eller tre tävlingsbilar (varav en fabriksbyggd) med knivkrängare, alla potenta och dyra pjäser, och samtliga har haft bara en kniv. Men de var också någorlunda relaterade i typ, så kan hänga ihop med det. Har som sagt bara begränsad erfarenhet med dem så skall inte på något sätt påstå att jag sitter med något facit ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21 >> 116 besök senaste veckan (74485 totalt) |