Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - SVKG Sprint #2 & 3
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19
564 besök senaste veckan (45417 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662


Trådstartare


"Det finns morgonar då Fantomen lämnar konbanedjungeln och kör på stadens gator som en vanlig man"



Lite annat har såklart hänt med som Knutstorp, besiktning, bruksåka... Men imorse på väg till jobbet var det så härligt mystisk dimma ute så det fick bli en bild innan avfärd.

Andra halvan av september och fortfarande ingen hardtop på, tänk vilken varm höst det har varit! Mycket go bilåka!

På lördag är det frukostklubben och på söndag Sprintfinal thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1727



Fint! Suget efter fin gatlegal busbil blir ju inte minde direkt...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Fint! Suget efter fin gatlegal busbil blir ju inte minde direkt...


thumbs up
Ja det har verkligen sina fördelar!


Idag var det Frukostklubben, stora grabben ville åka med så bara att lasta i en barnstol, väcka honom strax efter 05 och åka in till stan.





Redan vid 5:50 var det nästan fullt och vid 6 knökfullt! Underbara är dessa träffar med sån blandning på bilar, avslappnad och underbar stämning!










I Lotusväg var det 3st Elise S1, 1st Elise S3 220 samt en Lotus Esprit.
Ej att glömma en riktigt fin Opel Speedster med, även det är ju en Lotus under skalet

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Vilken bil är detta?



_________________
Magnus Falk
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 718



stilldouble skrev:
Vilken bil är detta?


Aston Martin av någon modell cab? Syns på fälgarna

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Tänkte det också... Men, känner inte igen pucklarna bakom stolarna? Antingen brukar de vara hälften så stora, eller dubbelt så stora...

_________________
Magnus Falk
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347



stilldouble skrev:
Vilken bil är detta?




Det är en V8 Vantage Volante 4,3, alltså någon av årsmodellerna mellan 2006 och 2008.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Hejbabberiiiba, vad vanlig den modellen var...
Hur många var till salu på Mobile.de av den modellen? Exakt noll bilar.

Knappast en dussinbil, det var väl därför den var lite svår att känna igen

_________________
Magnus Falk
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347



Verkar vara så att modellen heter V8 Vantage Roadster, inte Volante som Aston Martin vanligtvis benämner sina cabrioleter.
Då får man lite träffar när man söker.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662


Trådstartare
Ligger lite efter med att summera sista sprintkörningen, men nu till något viktigare:





Grattis på 25 årsdagen!

Idag för 25 år sedan rullade min Elise ut på vägarna första gången (1999-10-07), så självklart fick det bli lite extra rolig väg till jobbet som födelsedagspresent!

Tänk så underbara dessa bilar är även efter 25 år!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Fint med hardtop så man kan utnyttja bilen även höstdagar! Härligt!

Grattis på födelsedagen!

Ditt inlägg fick mig att komma ihåg min egen vagn. Skämskudde upp - den fyllde 35 år i lördags och det firades inte med någon kul-tur... (men väl med omvårdnad i garaget).

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20090



Figgz skrev:
Tänk så underbara dessa bilar är även efter 25 år!
Den tråkiga vinklingen på det är att det inte kommit ut nåt roligare (så extremt men ändå njutbart) på 25 år...
Kanske MX-5 ND då, men det är ändå 200kg mer...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662


Trådstartare
*Kollar i kalendern*
Just det, imorgon är det Sprint! Dags att ställa på bilen, koppla ifrån laddaren och köra!






Få saker piggar upp körsuget så mycket som en Lotustur till jobbet en tidig morgon!


Det har hänt massor i garaget i vinter, men inte på denna bilen... men lite småpill är gjort:

Av en slump sprang jag på en annons i Singapore (!) i våras, kontaktade säljaren, prutade och köpte!
Fem dagar senare kom FedEx med en låda till min ytterdörr


Ett... vadå?


Jo, ett mätarhus med km/h skala! Med i princip helt rätt mätarställning med
Därför kunde jag inte låta bli att köpa, nu är bilen 99% som en äkta LHD!


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662


Trådstartare


SVKG Sprintrace #1 2025
Äntligen är säsongen igång!
Sprintrace är verkligen en favorit sen många år tillbaka för mig, man får det bästa av alla världar! Pressa bilen till det absolut yttersta utan att det innebär stora risker för varken person eller material men framförallt kombinationen utvecklande bilkörning, underbart snack med alla deltagare men även att få se andra köra! Krydda det med möjligheten att coacha och se andra bli bättre - kan man få det roligare?

Men låt oss börja från början!
Vi i arrangörsgruppen samlades för att åka i gemensam trupp för att vara på plats i tid för att sätta banan, rolig överraskning var att när vi kom så stod där redan 4-5 bilar och väntade varav en hade åkt ända från Hok söder om Jönköping för att vara med! Något rätt måste vi allt göra med dessa arr

Banan dagen till ära var omdiskuterad, skulle det bli "klassiska SVKG Sprint" sedan 1½ år tillbaka eller skulle det bli "SVKG Sprint Finalbana 2024". Vi valde snabbt den senare för att få med den riktigt belönande högfartsvänstern och även en längre accelerationssträcka på tillbakavägen som leder rakt in i en djupdyksinbromsning. Det är skoj!


Egen körning väntade jag länge med, för med 31 andra spralliga deltagare så kände jag att mina största bidrag skulle vara att hålla snurr på tidtagningen samtidigt som det varvades med enstaka inhopp som coach bland både nybörjare såväl som rutinerade.
Här vill jag säga tack en extra gång till alla deltagare som tålmodigt och tolerant förstår uppskattningen hos deltagare när vi coachar och ibland tar ett extravarv med en bil eller "hoppar in i kön" för att någon skall kunna vinna ett halvårs utveckling på en stint - tack!
Ett par deltagare kapade direkt 10 sekunder (!) på coachingen och även rutinerade såg sig direkt hitta 2-3s till. Så vill ni ha en möjlighet, helt utan garantier till framgång, så säg bara till nästa Sprint!


Nåja, körning!
Bilen fick ju vara lite lånebil med, ingen skall stå billös. Tack vare det fick jag både se bilen köra, snurra runt och gå i mål samtidigt som Johan Jaurelius fotade snyggt.
Stilstudie av Johan när Stian kör:



Innerhjulslyft! Titta!

Bilen är även denna säsong så underbart härlig i Sprint, den bara matar på, känns härligt planterad och riktigt förutsägbar. Även i år på Nankang NS-2R gatdäck med 1.6 bar fram och 1.8 bar bak. Kanske borde testa att labba lite däcktryck?

När jag väl hoppade i bilen var däcken iskalla men drivlinan ljummen. Så första stinten blev lite lugnare och tiderna på mina 4 körda stinter för dagen blev:
80,75
79,36
78,25
77,77

Inte så illa pinkat en kall aprildag!
Övertygad om att en 76 tid är möjlig om man tar i, men det som är mer intressant att jämföra med är förra säsongens finaltid på varm asfalt, 77,15. Här ser man direkt vad erfarenhet i en bana gör!

När det väl blev mörkt, för det skymmer fort på kvällen, så fick jag möjligheten att köra både lite C30 T5 och Cayman S. Bägge bilarna imponerade på sitt sätt, bägge skodda med Sportcontact 7 som perfekt jämförelse!
C30n landade på 81s direkt på första "känna på repan" och Caymanen fick jag runt på först en 77 runda men sen även en 76 runda! En utöver nya däck och Öhlinschassie helt original Cayman S. Imponerande med bra chassie på en sån bil, som en förvuxen Elise!



Den vita springaren Cayman S under skymningens hemfärd

Tack alla för Sprint #1! Nu laddar vi om för Sprint #2 om en månad

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Stort tack för i torsdags Fredrik! Imponerande körning som vanligt!

Får ta tag i coachnings-erbjudandet nu när jag har två riktiga stolar i bilen.
Jag vet ju redan vad bilen kan som chauffören inte når upp till...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662


Trådstartare
Förlåt... här ligger jag efter rejält, ska jag skylla på något så är det att jag fokuserar på att ta tider, summera tider och hålla koll på totala Sprintcupens tider och poängställning... Myntets andra sida säger att jag bara glömt...


Nåja, nu kör vi!

Sprint #2


Med otippat bra väder för att vara Vårgårda så möttes Sprint 2 av extra många deltagare (42st tror jag) och mindre yta än vanligt pga en icke-pragmatisk körskollärare... Så detta gjorde att arrangemanget kantades av logistiska utmaningar och att parkeringen fick flytta på sig under kvällen. Resultatet var att det var väldigt ojämnt mellan hur många stinter alla hade kört, men detta justerade vi under kvällen så att alla fick köra lika mycket - dock vid olika tillfällen.


Foto: Johan Jaurelius.
Hembyggen, Miata, Speedster, McLaren Artura... på SVKG-träffarna har du alltid en bra blandning!

Personligen så var det därför extra fullt fokus på arrangemanget, men när det blev dags för körning så gjorde Lotusen det som den gör bäst: "Point and shoot". Helt enkelt bara peka med ratten och avfyra med gaspedalen och vips så glider den genom konbanan som en inoljad säl i en rodelbana


Foto: Johan Jaurelius
Det ser iaf snabbt ut på bild

Körmässigt är denna bil trots sin blyga effekt på 120hk helt underbar i konbana, man kan pressa på, njuta av chassiet och verkligen ligga på gränsen!
Dagens bästa tid för mig blev 76.53 följt av 76.84, så ett snitt av 76.69 av de två bästa tiderna!
En tydlig seger i Klass C och dagens näst snabbaste snittid av alla klasser!


Sprint #3

Vi som arrangerar är människor, både i att det inte alltid är lätt men även att vi alltid vill bli bättre! Så efter en kväll på ett välkänt etablissemang med många bra idéer och inspel så hade vi laddat upp med ny taktik, sätt att märka bilar för mer effektiv tidtagning och liknande. Utöver detta slapp vi o-pragmatiska trafikskollärare och mötte de vanliga trevliga och pragmatiska och vips var arrangemanget som det borde - och varit tidigare gånger och år!

Så trots 36 deltagare (tror jag det var) så kom det positiva kommentarer som "det känns som vi är hälften så många idag" vilket resulterade att i princip alla körde minst 8 stinter och många mer än det!
8 stinter i en konbana på en kvällskörning med över 30 ekipage, det är få arrangemang som roddar om jag får vara lite osvensk


Stor spridning på ekipage som vanligt!


Lotusen i bakgrunden som väntar på att leka

Hur mådde då den inoljade sälen, dvs Lotusen?
Jotack, den hade vilat sig i form i en månad med bara bruksåkning och någon fikaträff, så med okänt lufttryck i däcken men med stort leende på föraren så kastade jag mig in bakom ratten och körde några rundor:
76:99 följt av 77:45 gav ett snitt på 77:22, långsammare än förra gången men rent ärligt så körde jag bara 5 riktiga vändor och kände mig nöjd och fortsatte fokusera på arrangemanget redan efter de första tre... men det räckte ändå till en seger i Klass C och en total andraplats för dagen. Inte illa för en Roadsport C bil på gatdäck!


Frukostklubben
Ett av mina favoritarrangemang som inte är körrelaterade är Frukostklubben! Tidig morgon med start redan kl 06 så samlas man i Göteborg på Götaplatsen och vanligtvis är det mellan 80-110 bilar!
Så redan två ggr i år har jag hunnit vara där, ena gången med stora grabben och nu senast med bägge barnen - vilket resulterade i att frugan fick gå upp med för att köra in barnen i bruksbil då Lotusen bara har 2 säten

Att få mysa runt och titta på alla möjliga bilar och ändå vara hemma till att ta en extra kopp kaffe på morgonkvisten med familjen är guld! Så kan man prata bil, titta bil och bara ha skoj utan att det tar för mycket tid från annat.




Foto: Anders Helgesson





Gabbarna är glada i bilar och Lotus är såklart fräckast



Nu blir det lite paus från officiella körningar, men desto fler kul-turer, fikaträffar, allmänåkning till-och-från-jobb och sånt som bara måste göras - bilar är gjorda för att användas!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 268



Lite nyfiken hur det gått för dig med bromsbeläggen, jag köpte nämligen likadana ... är dina tysta eller inte?

Mina är tysta när dom är kalla med sedan börjar gnisslet lite vagt, kommer då och då. Funderar på om jag gav dom en lite för klen inkörning ...

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662


Trådstartare
Otto Leffler skrev:
Lite nyfiken hur det gått för dig med bromsbeläggen, jag köpte nämligen likadana ... är dina tysta eller inte?

Mina är tysta när dom är kalla med sedan börjar gnisslet lite vagt, kommer då och då. Funderar på om jag gav dom en lite för klen inkörning ...


Kul att du frågar!
Mina är exakt likadana, helt knäpptysta kalla och även tysta riktigt varma, men däremellan vid lätt pedaltryck kan det nästan sjunga lite om dem. Det jag funderar på är om det kan vara så enkelt att lägga på 'anti rattle brake pad buffers', dvs de små gummiaktiga grejerna på bromsoken som satt där original, som klossarna glider på.
Kanske värt att testa?

Annars är jag nöjd med bromsbeläggen, de skriker lika sällan som mina gamla var tysta

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 268



Då har vi exakt samma beteende. Jag ska prova sånna där rackare och se om det hjälper ..

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 295



Figgz skrev:


https://rejsa.nu/im/user/22415/2025-05-14-12-04-01_z51_5580_edit.jpg


Det där hembygget var ju fränt. Trodde det först var en cabbad version av VW W12
Vet du vad det sitter för drivlina i den?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1488



lahi skrev:
Figgz skrev:


https://rejsa.nu/im/user/22415/2025-05-14-12-04-01_z51_5580_edit.jpg


Det där hembygget var ju fränt. Trodde det först var en cabbad version av VW W12
Vet du vad det sitter för drivlina i den?


tror det var en 1.8 turbofyra från Audi/VW

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - SVKG Sprint #2 & 3
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19
564 besök senaste veckan (45417 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande