Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 564 besök senaste veckan (45417 totalt) |
![]() "Det finns morgonar då Fantomen lämnar konbanedjungeln och kör på stadens gator som en vanlig man" Lite annat har såklart hänt med som Knutstorp, besiktning, bruksåka... Men imorse på väg till jobbet var det så härligt mystisk dimma ute så det fick bli en bild innan avfärd. Andra halvan av september och fortfarande ingen hardtop på, tänk vilken varm höst det har varit! Mycket go bilåka! ![]() På lördag är det frukostklubben och på söndag Sprintfinal ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
![]() ![]() Ja det har verkligen sina fördelar! Idag var det Frukostklubben, stora grabben ville åka med så bara att lasta i en barnstol, väcka honom strax efter 05 och åka in till stan. ![]() Redan vid 5:50 var det nästan fullt och vid 6 knökfullt! Underbara är dessa träffar med sån blandning på bilar, avslappnad och underbar stämning! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I Lotusväg var det 3st Elise S1, 1st Elise S3 220 samt en Lotus Esprit. Ej att glömma en riktigt fin Opel Speedster med, även det är ju en Lotus under skalet _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Verkar vara så att modellen heter V8 Vantage Roadster, inte Volante som Aston Martin vanligtvis benämner sina cabrioleter.
Då får man lite träffar när man söker. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Ligger lite efter med att summera sista sprintkörningen, men nu till något viktigare:
![]() Grattis på 25 årsdagen! Idag för 25 år sedan rullade min Elise ut på vägarna första gången (1999-10-07), så självklart fick det bli lite extra rolig väg till jobbet som födelsedagspresent! Tänk så underbara dessa bilar är även efter 25 år! ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Fint med hardtop så man kan utnyttja bilen även höstdagar! Härligt!
Grattis på födelsedagen! ![]() Ditt inlägg fick mig att komma ihåg min egen vagn. Skämskudde upp - den fyllde 35 år i lördags och det firades inte med någon kul-tur... (men väl med omvårdnad i garaget). _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Kanske MX-5 ND då, men det är ändå 200kg mer... |
||||
*Kollar i kalendern*
Just det, imorgon är det Sprint! Dags att ställa på bilen, koppla ifrån laddaren och köra! ![]() ![]() ![]() Få saker piggar upp körsuget så mycket som en Lotustur till jobbet en tidig morgon! ![]() ![]() Det har hänt massor i garaget i vinter, men inte på denna bilen... men lite småpill är gjort: Av en slump sprang jag på en annons i Singapore (!) i våras, kontaktade säljaren, prutade och köpte! Fem dagar senare kom FedEx med en låda till min ytterdörr ![]() Ett... vadå? Jo, ett mätarhus med km/h skala! Med i princip helt rätt mätarställning med ![]() Därför kunde jag inte låta bli att köpa, nu är bilen 99% som en äkta LHD! ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
![]() SVKG Sprintrace #1 2025 Äntligen är säsongen igång! Sprintrace är verkligen en favorit sen många år tillbaka för mig, man får det bästa av alla världar! Pressa bilen till det absolut yttersta utan att det innebär stora risker för varken person eller material men framförallt kombinationen utvecklande bilkörning, underbart snack med alla deltagare men även att få se andra köra! Krydda det med möjligheten att coacha och se andra bli bättre - kan man få det roligare? Men låt oss börja från början! Vi i arrangörsgruppen samlades för att åka i gemensam trupp för att vara på plats i tid för att sätta banan, rolig överraskning var att när vi kom så stod där redan 4-5 bilar och väntade varav en hade åkt ända från Hok söder om Jönköping för att vara med! Något rätt måste vi allt göra med dessa arr ![]() Banan dagen till ära var omdiskuterad, skulle det bli "klassiska SVKG Sprint" sedan 1½ år tillbaka eller skulle det bli "SVKG Sprint Finalbana 2024". Vi valde snabbt den senare för att få med den riktigt belönande högfartsvänstern och även en längre accelerationssträcka på tillbakavägen som leder rakt in i en djupdyksinbromsning. Det är skoj! Egen körning väntade jag länge med, för med 31 andra spralliga deltagare så kände jag att mina största bidrag skulle vara att hålla snurr på tidtagningen samtidigt som det varvades med enstaka inhopp som coach bland både nybörjare såväl som rutinerade. Här vill jag säga tack en extra gång till alla deltagare som tålmodigt och tolerant förstår uppskattningen hos deltagare när vi coachar och ibland tar ett extravarv med en bil eller "hoppar in i kön" för att någon skall kunna vinna ett halvårs utveckling på en stint - tack! Ett par deltagare kapade direkt 10 sekunder (!) ![]() ![]() Nåja, körning! Bilen fick ju vara lite lånebil med, ingen skall stå billös. Tack vare det fick jag både se bilen köra, snurra runt och gå i mål samtidigt som Johan Jaurelius fotade snyggt. Stilstudie av Johan när Stian kör: ![]() ![]() Innerhjulslyft! Titta! ![]() ![]() Bilen är även denna säsong så underbart härlig i Sprint, den bara matar på, känns härligt planterad och riktigt förutsägbar. Även i år på Nankang NS-2R gatdäck med 1.6 bar fram och 1.8 bar bak. Kanske borde testa att labba lite däcktryck? När jag väl hoppade i bilen var däcken iskalla men drivlinan ljummen. Så första stinten blev lite lugnare och tiderna på mina 4 körda stinter för dagen blev: 80,75 79,36 78,25 77,77 Inte så illa pinkat en kall aprildag! Övertygad om att en 76 tid är möjlig om man tar i, men det som är mer intressant att jämföra med är förra säsongens finaltid på varm asfalt, 77,15. Här ser man direkt vad erfarenhet i en bana gör! När det väl blev mörkt, för det skymmer fort på kvällen, så fick jag möjligheten att köra både lite C30 T5 och Cayman S. Bägge bilarna imponerade på sitt sätt, bägge skodda med Sportcontact 7 som perfekt jämförelse! C30n landade på 81s direkt på första "känna på repan" och Caymanen fick jag runt på först en 77 runda men sen även en 76 runda! ![]() ![]() Den vita springaren Cayman S under skymningens hemfärd Tack alla för Sprint #1! Nu laddar vi om för Sprint #2 om en månad ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
![]() ![]() Får ta tag i coachnings-erbjudandet nu när jag har två riktiga stolar i bilen. ![]() Jag vet ju redan vad bilen kan som chauffören inte når upp till... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Förlåt... här ligger jag efter rejält, ska jag skylla på något så är det att jag fokuserar på att ta tider, summera tider och hålla koll på totala Sprintcupens tider och poängställning... Myntets andra sida säger att jag bara glömt...
Nåja, nu kör vi! Sprint #2 Med otippat bra väder för att vara Vårgårda så möttes Sprint 2 av extra många deltagare (42st tror jag) och mindre yta än vanligt pga en icke-pragmatisk körskollärare... Så detta gjorde att arrangemanget kantades av logistiska utmaningar och att parkeringen fick flytta på sig under kvällen. Resultatet var att det var väldigt ojämnt mellan hur många stinter alla hade kört, men detta justerade vi under kvällen så att alla fick köra lika mycket - dock vid olika tillfällen. ![]() Foto: Johan Jaurelius. Hembyggen, Miata, Speedster, McLaren Artura... på SVKG-träffarna har du alltid en bra blandning! Personligen så var det därför extra fullt fokus på arrangemanget, men när det blev dags för körning så gjorde Lotusen det som den gör bäst: "Point and shoot". Helt enkelt bara peka med ratten och avfyra med gaspedalen och vips så glider den genom konbanan som en inoljad säl i en rodelbana ![]() ![]() Foto: Johan Jaurelius Det ser iaf snabbt ut på bild ![]() Körmässigt är denna bil trots sin blyga effekt på 120hk helt underbar i konbana, man kan pressa på, njuta av chassiet och verkligen ligga på gränsen! Dagens bästa tid för mig blev 76.53 följt av 76.84, så ett snitt av 76.69 av de två bästa tiderna! ![]() En tydlig seger i Klass C och dagens näst snabbaste snittid av alla klasser! Sprint #3 Vi som arrangerar är människor, både i att det inte alltid är lätt men även att vi alltid vill bli bättre! Så efter en kväll på ett välkänt etablissemang med många bra idéer och inspel så hade vi laddat upp med ny taktik, sätt att märka bilar för mer effektiv tidtagning och liknande. Utöver detta slapp vi o-pragmatiska trafikskollärare och mötte de vanliga trevliga och pragmatiska och vips var arrangemanget som det borde - och varit tidigare gånger och år! Så trots 36 deltagare (tror jag det var) så kom det positiva kommentarer som "det känns som vi är hälften så många idag" vilket resulterade att i princip alla körde minst 8 stinter och många mer än det! 8 stinter i en konbana på en kvällskörning med över 30 ekipage, det är få arrangemang som roddar om jag får vara lite osvensk ![]() ![]() ![]() Stor spridning på ekipage som vanligt! ![]() Lotusen i bakgrunden som väntar på att leka Hur mådde då den inoljade sälen, dvs Lotusen? Jotack, den hade vilat sig i form i en månad med bara bruksåkning och någon fikaträff, så med okänt lufttryck i däcken men med stort leende på föraren så kastade jag mig in bakom ratten och körde några rundor: 76:99 följt av 77:45 gav ett snitt på 77:22, långsammare än förra gången men rent ärligt så körde jag bara 5 riktiga vändor och kände mig nöjd och fortsatte fokusera på arrangemanget redan efter de första tre... men det räckte ändå till en seger i Klass C och en total andraplats för dagen. Inte illa för en Roadsport C bil på gatdäck! Frukostklubben Ett av mina favoritarrangemang som inte är körrelaterade är Frukostklubben! Tidig morgon med start redan kl 06 så samlas man i Göteborg på Götaplatsen och vanligtvis är det mellan 80-110 bilar! Så redan två ggr i år har jag hunnit vara där, ena gången med stora grabben och nu senast med bägge barnen - vilket resulterade i att frugan fick gå upp med för att köra in barnen i bruksbil då Lotusen bara har 2 säten ![]() Att få mysa runt och titta på alla möjliga bilar och ändå vara hemma till att ta en extra kopp kaffe på morgonkvisten med familjen är guld! Så kan man prata bil, titta bil och bara ha skoj utan att det tar för mycket tid från annat. ![]() ![]() Foto: Anders Helgesson ![]() ![]() Gabbarna är glada i bilar och Lotus är såklart fräckast ![]() Nu blir det lite paus från officiella körningar, men desto fler kul-turer, fikaträffar, allmänåkning till-och-från-jobb och sånt som bara måste göras - bilar är gjorda för att användas! ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Lite nyfiken hur det gått för dig med bromsbeläggen, jag köpte nämligen likadana ... är dina tysta eller inte?
![]() Mina är tysta när dom är kalla med sedan börjar gnisslet lite vagt, kommer då och då. Funderar på om jag gav dom en lite för klen inkörning ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Kul att du frågar! Mina är exakt likadana, helt knäpptysta kalla och även tysta riktigt varma, men däremellan vid lätt pedaltryck kan det nästan sjunga lite om dem. Det jag funderar på är om det kan vara så enkelt att lägga på 'anti rattle brake pad buffers', dvs de små gummiaktiga grejerna på bromsoken som satt där original, som klossarna glider på. Kanske värt att testa? Annars är jag nöjd med bromsbeläggen, de skriker lika sällan som mina gamla var tysta ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det där hembygget var ju fränt. Trodde det först var en cabbad version av VW W12 ![]() Vet du vad det sitter för drivlina i den? _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
tror det var en 1.8 turbofyra från Audi/VW /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 564 besök senaste veckan (45417 totalt) |