Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 1 besök senaste veckan (72966 totalt) |
-:|Updatering - 2011-04-23|:-
Nu har supran styrning igen ![]() Bilder: Styrrack monterat ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-04-26|:-
I dag avslutade jag den enklare diff renoveringen. Jag har fram till i dag bytt två packboxar, en avluftningsventil och renoverat dess yttre. När jag hade lyckats få diffen på plats och låg kvar under och pustade ut fick jag givetvis en droppe olja i pannan. Det jag hoppades på att klara mig från var nu oundvikligt, jag var alltså tvungen att plocka ner diffen igen och byta packboxen fram. Detta är ju knepigt pga. att jag måste ta bort ingående axel och släppa på spänningen på distansen innanför. När den nya packboxen satt på plats drog jag åt muttern så att den passerade den tidigare markeringen. Jag får helt enkelt hoppas på att det håller den här säsången. Bilder: Diffen är klar ![]() ![]() Monterad ![]() Några oljedroppar ![]() Ytterligare en packbox bytt i diffen ![]() Den gamla ![]() Monterad igen och nu är det torrt under ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-04-27|:-
Då jag inte har ansträngt mig speciellt mkt för att få tag i någon nyare katalysator tar jag istället och modifierar org. katten med v-band. För att få till det fick jag svetsa på några 3" stumpar. Bilder: Modifierar katten ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-04-30|:-
I dag fick jag hem provbitar till den nya klädseln som jag funderar på att köpa. Min tanke är att ha mittendelarna i perforerad org. grå och det runt om i svart med röda dubbelstygn. Vad tror ni om det? Bilder: Bygger ett avgassystem ![]() ![]() ![]() Provbitarna till klädseln ![]() ![]() Jämför kulörer ![]() Kulörerna det lutar åt, svart och grått ![]() ![]() Den gamla slitna klädseln ![]() ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-02|:-
Jag har i dag fortsatt med avgassystemet och det är nu punktsvetsat hela vägen. Det som saknas nu är ett wg rör, flexrör, kat. Och upphängning. Bilder: Punktsvetsat avgassystem ![]() Under supran ser det ut så här ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-03|:-
Ytterligare mer är gjort på avgassystemet. Nu kan det hänga av sig själv och flexa bäst det vill. Bilder: Flexrör och okapad upphängning ![]() ![]() Hur slutdämpen hänger ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-07|:-
Nu har jag även svetsat dit ett WG rör och en mutter till lambda sonden. Sedan helsvetsade jag alla skarvar och portade lite minimalt. Bilder: Här har jag precis börjat med WGröret ![]() Färdigsvetsat ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-08|:-
I dag målade jag mitt avgassystem och bytte ut en trasig damask till glidpinnen för vänster bromsok bak. Bilder: Förbereder inför målning ![]() ![]() Målat ![]() ![]() Trasig damask till en glidpinne ![]() Monterat en ny ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-09|:-
I dag började jag svetsa mina tryckrör. Jag behövde bara slipa bort elpoleringen innan jag kunde få till en fungerande svetsning. Bilder: Mina blivande tryckrör ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-10|:-
Nu är själva rören klara. Det som saknas är dump och IAT anslutningar. Bilder: Helsvetsat ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-11|:-
Efter en sväng i svarven fick jag till en rörstump med krage som sedan svetsades mot ett av tryckrören.Förhoppningsvis har jag satt den på rätt ställe. Bilder: dumpanslutning ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-14|:-
Många delar blev installerade i dag. Den viktigaste var kamremmen. Verktyget från biltema som låser kamdrev var guld värd. Enklaste bytet jag gjort hitills. Bilder: Avmonterade delar ![]() TODo listan ![]() Låste kamdreven för att förenkla kamremsbytet ![]() ![]() Gates Racing kamrem monterad ![]() Fler delar som ska installeras ![]() Nya vattenpumpen ![]() Gamla och nya vattenpumpen ![]() Gjorde rent vattenpumphuset ![]() Ny spännrulle till AC-remmen ![]() Gamla och nya termostaten ![]() ![]() Den nya installerad ![]() Nya tändkablar ![]() Färdigt motoroljekylsystem ![]() org. motoroljekylare som jag nu ska använda som styreservokylare ![]() Jag använde packning på tub för att få det tätt runt oljepluggen ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-15|:-
I dag monterade jag mina nya tryckrör och downpipe. Jag drog även slangar till styrservokylaren. Bilder: Monterar delar ![]() ![]() Jag har nog inte sett den här rördragningen på någon bil tidigare ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-18|:-
Tidigare i dag gjorde jag färdigt min katalysator med v-band flänsar. Jag har också gjort färdigt insugsröret mellan MAF'en och turbon. Slangen som normalt går där i mellan är trasig. Jag har även fått hem mina nya mätare för vattentemp, oljetemp, oljetryck och laddtryck. Bilder: Min org. kat. med v-band ![]() Målat insugsröret ![]() Mina nya mätare, Swoosh SM68 ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-19|:-
Stor dag i dag ![]() Motorn är redo för provstart ![]() I det första klippet är tändningen och spridarna urkopplade för att bara få upp oljetrycket. Sedan skulle jag koppla in det igen, men när jag kom fram till motorutrymmet fick jag hjärnsläpp och fixade bara en av grejerna. Jag hade ryckt ur EFI säkringen samt lossat på kablarna. Jag kopplade bara in säkringen. Därför är klipp 2 inte ens upplagt. I klipp 3 startar motorn och som ni kan se är jag lika glad som en liten pojke på (h)julafton. Jag låter nästan som en också :-/ Bilder: Motorn redo för provstart ![]() ![]() ![]() Inga läckor ![]() ![]() Youtube klipp: http://www.youtube.com/embed/3fnGaMGVslU?hl=sv&fs=1 http://www.youtube.com/embed/Sl1Uqf5Fq3k?hl=sv&fs=1 _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-20 - 2011-05-21|:-
Mkt text, orkar inte översätta nu If you thought that yesterday was a big day, these two days are even bigger!!! ![]() I started on the 20/5 pretty early with a friend. There were only a few things that we needed to fix. The goal was to drive my supra to "The odd vehicle day" at my summer work. It's an event for all the employees where we can show each other what we are doing while we're not at work. of course we ran in some big problems. During the final test start before putting the front on we noticed that my new oil system wasn't as leak free as I thought ![]() I had a leak at the Permacool thermostat which we tried to fix with tape sealer. But that only made it worse, turned out it was a crack in the thermostat. The time was now somewhere between 12 and 2 in the morning so there were no stores open to find a solution in. First try: Weld the AN to NPT fittings to the thermostat and weld the crack. Well, that ended with us sinking a whole phase in the garage *oups* Second try: Bypass the thermostat. I welded together two sizes of pipes where one end goes in the SS hose and the other end goes into a smaller rubber hose. Four adapters and two hoses and we were back on track. I pushed through the night while my friend took some naps. At around 9 AM we drove out of my garage, went home to me to make sure that my supra was as street legal as possible (no MOT though) and to get some clean clothes. Then we drove the 60km to the event at my work with the targa off. I was soooooo happy. The beautiful weather was even more beautiful now that I was driving MY supra :P Bilder: Supran redo för vägarna! ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-05-26|:-
Jag har börjat titta på hur jag kan montera mina nya mätare i mätarklustret. För att se om jag kan minska storleken på mätarna behövde jag öppna en för att se hur dom ser ut inuti. Men det var inte så mkt jag kunde göra åt storleken. Bilder: Tar en titt inuti mina mätare ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-06-04|:-
I dag fick jag hem mitt MS3 PCB v3.0 kitt med MS3X kortet. Jag kommer att börja löda så fort som möjligt. Bilder: Min blivande ECU ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-06-05|:-
Det tog ju inte så lång tid innan jag började med boxen. Så nu är både min ECU och JimStim redo för simulering ![]() Bilder: Flashar min MS3 box ![]() ![]() Anslutit mitt JimStim ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-06-06|:-
I dag när jag gick ut till supra såg jag något märkligt, det rann soppa ur påfyllnadsluckan :S Mitt slarv med tankavluftningen har hunnit ikapp mig. Det var väldigt varmt i dag och så som supran var parkerad kunde solen lysa direkt på tanken. Tanken var nyligen fulltankad. Värmen fick luften att expandera och trycka ut bränslet ur påfyllningsröret. Då jag använde ett universaltanklock med ett litet hål i mitten för luftning så var det inget som stoppade soppan. Soppan tog även med sig lite färg. Det hann ju rinna någon liter innan jag upptäckte vad som stod på. Supran fick därför åka in i garaget igen. Jag ska passa på att fixa några fler saker nu när det är läge för det. Bilder: Skadan ![]() ![]() Tillbaka i garaget på pallbockar ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
-:|Updatering - 2011-06-07|:-
Ingen mening med att låta supran stå ensam i garaget. Bara att sätta igång och jobba igen. De stora sakerna som ska fixas är: oljesystemet Pinnskruvarna till grenröret Montera IAT och EGT sensorer Bilder: Tog bort fronten för att komma åt oljesystemet ![]() Grenrör/turbo borta ![]() Grenrörspinnskruvarna tog med sig sovernier från toppen ![]() Så här ska det inte se ut... ![]() I turbon ser det dock bättre ut ![]() Nya TODo listan ![]() En översikt över motorutrymmet ![]() Det verkar som att jag har en dålig ventiltätning ![]() Markerade Vart IAT sensorn ska sitta ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 1 besök senaste veckan (72966 totalt) |