Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Så var sagan slut...
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20
58 besök senaste veckan (47635 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Skäms på mig vad jag uppdaterar dåligt... men jag har kört desto mer!
Inte nog med att jag är långsam med att skriva, igår hade Elise namnsdag - grattis i efterskott!

Då skall vi se:

SVKG Sprint #4:

Semester skall planeras väl, så sista semesterdagen var SVKG Sprint #4
Med lite extra tid på oss som arrangerar så var vi uppe tidigt på plats för att sätta banan, tur var väl det när det kom så många (40+ bilar) som ville köra!

Även om jag hade lyxen att åka med många andra för coaching så hann jag köra fyra vändor själv i Elisen och det är imponerande vad den bara glider igenom!

78,85        77,30        77,40        76,78   

Det är inte fy skam när snabbaste tid (utan ev r-däckstillägg) för 2:an och 3:an var 78,66 resp 80,44.
Elisen är imponerande, enda som jag kan anmärka på är att NS-2R däcken fortfarande 'känns lite hala' även om de uppenbarligen levererar bra. Kan det vara så att jag helt enkelt hittat slip-angle på dem och ligger på gränsen relativt ofta?

Sprint #5:

Foto: Johan Jaurelius

Då reglementet för SVKG Sprint säger att man får räkna bort 1 deltävling och jag hade vunnit de tidigare 4 så var segern säkrad, men nog skall man inte vara mer ödmjuk än att köra finalen som om allt hängde på den!

Ny bana dagen till ära, ny även för oss arrangörer så inga fördelar för någon! Hur skulle detta gå?
Några moment var lite klurigare för en mittmotorbil då det var mycket rotationsvänliga förfyttningar - svårt men underbart kul! Anledningen till första mittmotorköpet (Opel Speedster år 2012) var just att få en utmaning i körningen så sånt här älskar jag!

Denna bana var rolig, det som den inte hade, vilket var en chansning då det är något många ogillar men vissa älskar, var en tight 180 vändning men i övrigt hade den allt konbana kan önska sig spontant! Både hög fart och tighta partier, samtidigt lite psykologiskt kluriga sidoförflyttningar.
Då finalen var en heldag så hann även jag köra en del med min bil, fick plötsligt en härlig kamp med Daniel Strigård i sin Caterham CSR där vi kunde tävla mellan klasserna om snabbast tid!
Mina tider för dagen (de 8 bästa noteras) blev
71,71        72,34   +3     72,16        70,18        71,12   +3     69,91        69,67        70,06

Så med det kunde ekipaget "Fredrik och Elisen" inte bara titulera sig snabbast i C utan snabbast för dagen! Det blev så tight som 2 ynka hundradelar mellan mig och Daniel, kan det bli roligare än tight racing?

Med detta slutade Klass C enligt följande:
Fredrik Boivie     0p   0p   0p   0p   0p        0p
Gustav Karlbrink   4p   2p   2p   2p   2p        8p
Mats Karlsson      6p   8p   4p   6p   12p       24p

Kul att tampas hela säsongen med Gustav och extra skoj att se Mats på pallen
För egen del så kan jag bara med glädje konstatera att Elisen har fungerat fläckfritt även denna säsong och bärgat hem ännu en seger: Nu med Hat trick i Klass C med vinster 2023, 2024 och nu 2025

Så okej... vad skall då göras för att förändra och förvåna?

Jo vad kan skapa mer förändring än en annons på Blocket
Omväxling förnöjer och som tidigare sagts på rejsa så är "Livet för kort för att bara äga en bil" så sedan förra lördagen så har nu Elisen blivit smålänning där jag hoppas den kommer leverera och fungera lika bra som för mig och rulla många roliga och goa mil!

Lycka till och mycket glädje med en fantastisk Elise önskar jag Åza och PeO!
Så med ett väldigt kort summerande här säger jag "tack för dessa underbara 4 somrar Elisen"
Nu blir det dags för något nytt!

Bara att konstatera att Elise S1 är en underbar bil, en bil jag kommer sakna på flera sätt! För er som inte haft möjligheten att köra en vill jag bara säga "Gör det!".
För oss som haft glädjen att äga en säger jag "Tänk vilka upplevelser vi haft".

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera 2
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Helt rätt med "Livet för kort för att bara äga en bil"!

Ett annat uttryck som jag stulit från en vän är: "Bilar skall komplettera och ej konkurrera"

Jag som ägt en hel del Porsche bilar kan konstatera att livet är för kort för att bara köra Porsche.....vilket många av det märket högst troligt inte håller med mig om.

Omväxling mellan olika märken är halva nöjet. Ger klart mer än att bara köra ett bilmärke hela livet.

Lycka till med nya äventyr!

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Så var sagan slut...
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20
58 besök senaste veckan (47635 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande