Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 90 besök senaste veckan (38137 totalt) |
Del två av försöken i dynon, igår hade jag medvind iaf =)
Kanske rent av ett 'världsrekord'. [youtube]I helgen lyckades jag uppnå mitt mål. Troligtsvis vassaste produktions 250 motorn på klotet, eller ja, vad JAG känner till iaf. Den sjunger gött numer =) _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Tack kompis =)
I helgen som kommer,, tja jag är ju nyfiken. Måste testa ändra tändningen lite, nu då den går lite kallare i förbränningrummet kanske den svarar lite på ändringar igen =) _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Jag testar lite nitrometan i hojen.
Vad kan vi förvänta oss, blir det nå pulver? Kika lite och fråga: =) _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Vårgrejat lite med AMG'n, bytt olja/filter och gjort ren filtren(K&N)
Och jag måste bara dela med mig av en annan grej. Jag har ju laddat gamlingen med en massa stereogrejer. Och satt 3" mellanregister i A-stolparna. Jag fick till tyget snyggt, det var på pricken lika oem, men så fort solen stekte bilen så släppte limmet. Jag provade flera olika spraylim, 3m(2 olika), hagmans, biltema, crc, och nån mer jag inte minns, alla blev en sörja då det blev varmt. Så mitt tips nu, kanske inte sitter, det får vi se i sommar. Men jag köpte ett stretchbart självhäftande alcantaratyg här: https://2525.se/sv/products/alcantar Och det var SJUKT enkelt att klä om a stoplarna. Det var gjort på 5 minuter liksom. Och man ser fasen inte skillnad mot 'äkta' alcantara... äkta fejkmocca ![]() Rekommenderas! _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Jungfruturen avklarad med nya caféracer projektet.
Långt ifrån klar. Men jag var sugen på att se om alla motormoddar höll mer än 5 minuter =) Jag har i dagsläget dynat den här motorn till 67hk på hjulet, och då har jag bara skrapat lite på ytan. Jag tror och hoppas på 70+ på hjulet sen framöver. Flera år sedan bromsade jag den här motorn(med kawacylinder) till 74hk på bakhjulet med metanol, nu kör jag den på e85 för att få liiite mer gatbarhet, då jag tänkte att man kanske ska åka nåt mopperally och bli hatad *asg* Motorn är en KX250 motor från 1996 från början. Men, efter mycket svets och grejs så har jag adderat balansaxel, Lockup koppling, Roterande slid insug, TM racing cylinder(portad såklart) Dessutom är växellådan ett hopkok från olika årsmodeller så stegen blir tätare. Maico 490 vevstake All 'blank' aluminium ni ser har jag snidat till för att få ihop allt =) Motorn är fortfarande på 250cc, men eftersom jag fodrat om cylindern kan den borras till 300-310cc om jag vill. Förgasaren just nu är en Keihin PWM borrad till 42mm Pipan är designad av mig, den är STOR! Men ska det bli nå pulver måste det sitta en stor lunga på maskin =) Film kommer typ på söndag. ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
I hate beeing out of control, so let's take control!
I install a laser height sensor on my Maxxecu controlled Yamaha TZR250 '100whp' engine. This little device will help me control the engines performance in the important first 60ft on the 1/8 mile. Why? The bike's dryweight is only 68kg's and with almost 100whp it might rise so fast you can't control it, electronics are faster in reaction than the human brain 😃 Varför åsnan på slutet? Jo,, känner mig så dum att tigga om att folk ska klicka like och subscribe *S* _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Nu ska ni få nåt att bita i.
lös den här gåtan åt mig: Alla mekaniska delar likadana under båda testerna, enda som skiljer är nålarna i lectronförgasarma.(av förklarliga själ) Min yamaha TZR250 tvåtakt såklart. Metanol tändläge vid peak vrid = 15 grader. Racebensin 110 oktan = tändläge vid vridpeak 24 grader. Normalt brukar metanol vilja ha VÄLDIGT mycket förtändning, varför blev det tvärtom i min setup? _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Det enda jag kan tänka mig är en liten utläggning om vad "oktan-talet" egentligen anger: Ett bränsles motståndskraft mot självantändning (knackning) under kompression. Det enda rimliga är att metanol-setupen GIVET DINA FÖRUTSÄTTNINGAR ligger väldigt nära självantändning, dvs mycket lite aktiveringsenergi måste tillföras för att exoterm-reaktionen skall starta. När aktiveringsenergin väl kommer (från tändstiftet), så bygger flamfronten väldigt fort i din motor, då behövs inte så mycket förtändning. Mina 2 cent... EDIT: per definition är ju egentligen "förtändning" kontraproduktivt för att bygga mycket (peak) effekt, om flamfronten börjar bygga värme och expansion redan innan TDC. _________________ Magnus Falk |
||||
Funkar det med samma bestyckning förutom nålen? Oväntat (för mig). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Är det lektron som gör sånna där förgasare utan flottör och sånt? Är inte nålen huvudregleringingen i de? Eller blandar jag ihop saker? _________________ Markus Ålind |
||||
The man-flu hit hard =)
Hursom lite svar. Jag TROR det fenomenet tillkom av att jag har förbränningrum optimerade för metanol. Mindre quencharea samt större spalt än för en motor optimerad för bensin. Varav detta faktiskt gjorde förbränningen väldigt långsam med bensin, trots hög kompression. Det är det enda jag liksom 'får ihop i huvudet' gällande 'fysik' För normalt brinner mettis långsammare än bensin och behöver massvis med förtändning om man inte optimerat förbränningsrummet för detta. Lectron har flottörer, men inga munstycken. Och bränslemäng kontrolleras av nålen i trotteln, så den var givetvis tvungen bytas då jag gick från metanol till bensin. Mettisnålen är formligen en konkav sak som blir tunnare och tunnare ju mer man lyfter trotteln. För att till slut i stort sett vara rakbladstunn på fullgas, och då flödar likt ett 280-300 munstycke(keihin) En bensinnål har ett plan slipat istället, finns flera olika konturer för olika bränslebehov. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
I grund och botten är det väl ett bevis på att du lyckats med optimeringen av motorns parametrar? Att du lyckats få metanolen att brinna snabbt, supersnabb flamfront? Det yttersta beviset på att du kramar ur all energi ser du ju på dynon.
_________________ Magnus Falk |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 90 besök senaste veckan (38137 totalt) |