Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 2000
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (10839 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Jan-E skrev:
Jens L skrev:
Funderar kring krängarinställning.
Vill ha lite understyrt nu i början. Känns tryggt på Ringen. Tips tas gärna emot. Har två banmöten i Sv kvar innan ringen veckan i maj.

En sak som jag noterade på Mantorp var en lite orolig bakvagn vid inbromsning. Inget jag känt på mina tidigare 911ór. Den rörde sig i sidled, kanske lite mer när det var lite kallt & fuktigt på förmiddagen.
Diffen har gått 3000mil sen renovering. Jag tror det sitter gula pagid runt om.
Ideér?!

Att bilen är orolig bak kan vara diffen, orginaldiffen är tämligen kass och håller inte länge. Prova att lyfta upp ett bakhjul med växel i neutral och handbroms ur. Kan du rotera bakhjulet i luften utan större problem är diffen kass. Jag tvivlar att det har med beläggen att göra, jag har också gula Pagid och är nöjd med beteendet.

Inget bra test, du måste kolla förspänning på diff med tröghets nyckel

Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fin bil!

Jag antar att du redan har koll på det men lite toe in på bakhjulen kör man normalt också just för stabiliteten.
Min bil (rwd 996tt) var orolig i bakvagnen vid inbromsningar tidigare men det kom jag tillrätta med när jag monterade 997 cup diff, nu är det som att kasta ut ett ankare...

Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005

Re:

toob74 skrev:
Menar ni att den "knakar" i diffen vid svängar osv?
Det gjorde min 964 när jag köpte den, men efter jag bytt till "rätt" olja så blev den helt tyst.

"Knakar" är väl ett sätt att beskriva ljudet.

Jag hade samma diff, som du har i min 928 GT, och den "knakade" i svängarna. Då mixade jag Redline olja till diff och till ej diff 50%/50%, och bilen blev tyst. Detta enligt anvisningar från Redline.

Kanske LSD tillsatsen i Redline oljan är för effektiv. Diffen greppade bra och innerhjulet spann i vanliga svängar utan att gasa särskilt.

Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005

Re:

toob74 skrev:
Det gjorde min 964 när jag köpte den, men efter jag bytt till "rätt" olja så blev den helt tyst.

"Knakar" är vä ett sätt att beskriva ljudet.

Jag hade samma diff, som du har i min 928 GT, och den "knakade" i svängarna. Då mixade jag Redline olja till diff och till ej diff 50%/50%, och bilen blev tyst. Detta enligt anvisningar från Redline.

Kanske LSD tillsatsen i Redline oljan är för effektiv. Diffen greppade bra och innerhjulet spann i vanliga svängar utan att gasa särskilt.

Halmstad
Här sen Dec 2012

Re:

Ragnar Joensen skrev:
toob74 skrev:

"Knakar" är vä ett sätt att beskriva ljudet.

Knorra är kanske ett mer rätt ord än knaka.

Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jag får hjälp av nån som kan att kolla diffen på rätt sätt, mer rätt utrustning.

Det blir en hjulinställning också under april.

Sen skall jag prova en väns bil på bana så kan man jämföra.

Göteborg
Här sen Mar 2008

Har haft 2 olika GT3 -00 CS, den första hade jag samma tendenser även om jag inte var lika aktiv banåkare när den kördes.

Den andra bytte jag ut samtliga stag på i bakvagnen direkt till Rennline med stumma bussningar och korrekta hjulvinklar, då hade jag ingen tendens alls thumbs up

Kuliga bilar och grattis

https://www.youtube.com/watch?v=skbuAuE0Zs8

Porsche 996 GT3 2000
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (10839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande