Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Splitter-bygge (med bilder)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (16842 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



MaZ skrev:

Westfield: Nylonplast?


Jag menade vanlig polyesterplast...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Westfield skrev:
Biltemas alutejp är thumbs up


Då tar vi den! Tack!! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Har nu äntligen fått tummarna loss och kommit vidare med splitterbygget!

Efter några vändor slipa/spackla så tejpades skummet med aluminiumtejp, och spacklet sprutades med en burk gammal billack för att få lite yta på det. Sedan formvax (På sprayflaska thumbs up ) och ett lager släppmedel. Sen penslades topcoaten på och till sist plast och väv. Vi gjorde formen i ca 3 lager biltemamatta och det gick ca 1 kg plast. Imorgon hoppas jag kunna plocka av formen från pluggen och inspektera eländet!

Perfekt att vara 2 och jobba, en som klipper vävbitar och lägger på plats och en som duttar runt i plasten. Tur man har snälla och hjälpsamma garagekompisar!

Fortsättning följer!











_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Rikard Ahlin skrev:
spacklet sprutades med en burk gammal billack för att få lite yta på det.
Det var faktiskt Biltemas Hobby Crome-färg... Erkänn!

Rikard Ahlin skrev:
Tur man har snälla och hjälpsamma garagekompisar!
Bara kul, vänta bara tills hela Sciroccon ska gjutas av för framtida bruk, payback time!


Det finns mycket kvar att lära, mer feedback tack! (handskar och munskydd förstår jag nu att det ska man använda )

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Nu har det härdat, och formen är avplockad från pluggen. Tyvärr löste topcoaten upp cromefärgen (Ja, det var korkat att tro att det skulle fungera.. ), så ytan blev ganska kass, men i övrigt blev formen ganska bra. 3 lager Biltemamatta gör att den har ett visst flex, kanske en fördel när man skall plocka ut den gjutna detaljen? Ca 1 liter polyester och en kvadratmeter matta gick åt. Inte farligt! Räknar med att den färdiga detaljen kommer att väga under ett kilo.

Nu återstår att spackla och slipa formen till iaf hygglig finish, och sen kommer den att få en omgång 2-komponentslack. Måste ju inte tvunget göra samma fel 2 ggr...

Fortsättning följer!








_________________
Rikard Ahlin
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



Prototypmaterial

Mkt jobb och resultatet blir ju bra.
Ett tips
om man bara skall ha fram en detalj så hade det nog gått lättare att använda divenycell och 2K polyuretanskum Finns hos båtfirmor och genomhärdar på 15min). Fäst med polyester, bygg och slipa till rätt form, karva och slipa bort på insidan och laminera upp till tjocklek. slipa sedan och lacka framsidan.
om man skall gjuta formar så lacka med 2K lack sprayburksfärgen tenderar att sitta kvar i formen....


Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Henrik, du menar alltså att istället för att bygga en plugg, sen en gjutform och i tredje steget själva detaljen så bygger man bara pluggen och sen plastar den färdiga detaljen på pluggen?

Mvh
Mangan, ser & försöker lära inför vinterns övningar.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Med tanke på var på bilen so detaljen sitter lär du säkert få en ny chans att göra en med bättre finnish...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
porschedriver skrev:
Med tanke på var på bilen so detaljen sitter lär du säkert få en ny chans att göra en med bättre finnish...


Ja, de lär gå åt lite då och då. Därför är inte bättre finish av större intresse..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



plugg

Henrik, du menar alltså att istället för att bygga en plugg, sen en gjutform och i tredje steget själva detaljen så bygger man bara pluggen och sen plastar den färdiga detaljen på pluggen?

Mvh
Mangan, ser & försöker lära inför vinterns övningar.

Japp ungefär så, ju bättre man gör"pluggen" i polyuretanskum" desto lättare är det att få till detaljen.
Ie om man bara låter glasfibern hänga ner från spoilern för att göra den djupare så blir den ojämn och man får ett helvete med att få den slät, om man samtidigt vill ha den tunn 2-3 lager 300gr väv.


Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1148



Jaha hur har det gått med bygget?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199



Sopa som man är, så fattar man ju inte allt!

Jag hänger inte med vad som skall vara vinklat och åt vilket håll!

Min lilla skiss, som bara skall bekräfta om jag förstått det rätt, är den rätt eller fel?

Dem runda "bollen" skall symbolisera fram däcket!



MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Cooper Killen skrev:
Jaha hur har det gått med bygget?


Just den fråga jag hoppades att ingen skulle ställa..

Glor lite surt på den där pluggen då och då utan att göra något åt den. Hatar verkligen att spackla och slipa..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199



Diver skrev:
Sopa som man är, så fattar man ju inte allt!

Jag hänger inte med vad som skall vara vinklat och åt vilket håll!

Min lilla skiss, som bara skall bekräfta om jag förstått det rätt, är den rätt eller fel?

Dem runda "bollen" skall symbolisera fram däcket!



MVH


Ar det ingen som kan bista med en skiss fran sidan, hur den undre plattan skall utformas!
Var skall vinkeln borja, ungefar och at vilket hall!

Tack
P.S
Ursaktar mig for att mitt tangentbord inte ar installt for Svenska!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



oj, oj, oj.... Och jag som tyckte att jag använt mkt tid för min splitter, med två hela helger hittills (men då har jag även sågat upp två hål i framskärmen för bromskylning..). När jag lyckas fästa den under bilen skall jag ta lite bilder. Nästa inköp är lite längre bultar.

Principen på min splitter är densamma som redovisats ovan dvs en plan del på ca 350 mm och resten ca 500 mm har ca 10 mm rake.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Diver, principen på din skiss är rätt!

Denna bilden ur boken Competition car downforce (av Simon McBeath) visar vad vitsen med en splitter och diffuser är



Enligt samma bok kan den främre lyftkoefficienten minskas med 0.2 med ett dragkoefficientstillägg på 0.02 (gäller för täckt personbil) , mao mycket effektivt!

Vad gäller längden på splittern, så kan den i princip göras hur lång som helst, men då det högre dynamiska trycket avtar ju längre från bilen man kommer desto mindre effekt kommer det ge. Allmänt kan man säga att med en väldigt slimmad bil så kommer splittern ge mindre effekt då man har inte lika mycket stillastående luft framför fronten på bilen.

Som flera har sagt är undersidan på en vinge rätt sätt för diffusern. Lite rake kommer innebära samma sak, dock mindre effektivt!

_________________
Henning Olsson
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199



henningo skrev:
Diver, principen på din skiss är rätt!

Denna bilden ur boken Competition car downforce (av Simon McBeath) visar vad vitsen med en splitter och diffuser är



Enligt samma bok kan den främre lyftkoefficienten minskas med 0.2 med ett dragkoefficientstillägg på 0.02 (gäller för täckt personbil) , mao mycket effektivt!

Vad gäller längden på splittern, så kan den i princip göras hur lång som helst, men då det högre dynamiska trycket avtar ju längre från bilen man kommer desto mindre effekt kommer det ge. Allmänt kan man säga att med en väldigt slimmad bil så kommer splittern ge mindre effekt då man har inte lika mycket stillastående luft framför fronten på bilen.

Som flera har sagt är undersidan på en vinge rätt sätt för diffusern. Lite rake kommer innebära samma sak, dock mindre effektivt!


Jättetack!
Super trevligt att någon svarade på min fråga. Att den dessutom besvarades med en bild ger X-tra

Hmm, en liten fundering till från en "novice". Hur "dåligt" är det om den nedre spoilern på ens bil är väldigt "rundad" både vertikalt och horisontalt?
På bilden ser ju "Stagnation/"High pressure " zonen väldigt "vinkelrät ut mot "marken"!

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Vad som händer i stagnationszonen (om det nu heter så på svenska) är att luft som inte lyckas smita runt bilen blir stående framför bilen. Då det hela tiden kommer ny luft mot detta område får man ett ökat tryck i detta område. Som du kanske känner till är tryck det samma som kraft/area, detta oavsett riktning. Kraften på en yta som trycket ger upphov till är alltid vinkelrät mot ytan. Så i själva verket så skulle det också vara en kraftpil från höger till vänster som verkar på bilens front, det är en av de faktorer som bidrar till luftmotståndet.

Alltså i och med att det förhöjda trycket i stagnationszonen ger upphov till krafter vinkelrät mot de ytor i zonens anslutning kommer en splitter som är mer vinklad inte ge lika mycket downforce (eftersom kraften inte kommer vara riktad rakt nedåt). Skillnaden i luftmotstånd bör vara försumbar.

_________________
Henning Olsson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
OK, dags att sparka liv i en gammal tråd!

Har sänkt bilen en del fram, och har därför lagt hela rasket på hyllan och börjat om från början och tänker nu fästa en splitter direkt i den befintliga frontspoilern. Gjorde en enkel mall i kartong ikväll som skall realiseras i plywood inom kort. Dock har jag inte riktigt blivit klok på hur tjock skivan bör vara?

Spontant, vad tror ni om följande variant? Sticker ut 100 mm framåt på bilderna och sträcker sig bakåt till framvagnsbalken, dvs till hjulcentrum ungefär.






_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Kan tillägga att jättehålet Allan i spoilern som syns på andra bilden kommer att användas till bromskylning. Annars vore nog det hela ganska meningslöst..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20309



Har du testat hur snabbt det går att köra med kartongprototypen välgaffad i spojlern (följebil kan ju se hur det vibrerar)?
Det kan ju ge en indikation om det räcker med 4mm plywood eller om du behöver kraftigare saker.

Här är en ösköta långloppsfiat med approx 10mm plywoodsplitter (eller är det gräsplog).


Billigt material ger ju möjlighet att testa sig fram.
Splittern skall ju bli smulor när det tar emot hårda saker. Kanske kan man se delen mellan spojler och motorbalk som "skrapplåt" och då är ju aluplåt inte fel material (tål en smäll eller två och ger mindre trädel att byta ut)

Funderar själv på plyfa/plywood om det skulle göras nåt aerodynamiskt, hellre träfiber än kolfiber

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Skruva banåkabil
Splitter-bygge (med bilder)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (16842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande