Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18401 besök totalt |
En 13B väger 118 kg (ung. lika mycket som Alfas gamla "nordmotor"). Spana in nedanstående lista med referenser och allt. http://home.att.net/~marksmoore/Weights.htm _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Men en 13B ger väl mycket mer effekt, billigt? Du får väl inte 250 hk ur alfan utan att bli ruinerad? En intressant info ur listan är, att om man kan tänka sig en 180 kg B230, så har man inte så värst många kilo kvar till en 204 kg Ford 5.0 V8 eller 208 kg Ford 289 V8. Snacka om värsting-7 ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Rent tekniskt räcker det med att ta en standard 13B, porta den, montera ett vettigt tändsystem och en Weber 48 IDA så kan du få 250+ hk. Hållbarheten är faktiskt väldigt bra. Tändsystem och weber är i och för sig inte billigt men överkomligt...
Avgasdispens lär bli nödvändigt! Fast ser man på det realistiskt så måste man givetvis renovera motorn i samband med att man tar isär den och trimmar och då blir det ju extra kostnader. Man borde dock kunna klara sig på under 25' kr. Dessutom bör man nog inte göra portningen själv (om man inte är väldigt säker på vad man gör)... Jag har både ett 13B-block och en helt komplett 13B turbomotor stående i garaget. Måste väga dem någon dag så att vi kan få en bekräftad siffra på vikten! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Det finns faktiskt en V8:a-sjua i Sverige (byggd för rakt-fram-åka). 430 Nm är väl OK? ![]() 250 hk ur Alfas fyra skulle nog kosta ett par hundringar (tusenlappar) ![]() Hur är hållbarheten på vankelsnurrorna om man plockar ut 250 hk? och vad kostar det om de rasar (nyfiken). _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Håller med om att V8 egentligen inte passar, men å andra sidan tycker jag detsamma om B23:an.
(Det skall vara en liten lätt och rapp motor i en seven helt enkelt.) En annan ganska lätt (har jag för mig) V8:a är väl V8:an från Alfa Montreal (eller hur det nu stavas) 200 hk original ur 2.6 liter. Helaluminium. Original torrsump ![]() Vill man trimma kan man få bortåt 300 hk genom att borra till 3 liter, lite större ventiler och vassare kammar (alternativt sänka kammarnas säten i toppen som budgetlösning) _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Rätt stavat ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jovisst, tillgången är en av 13B's fördelar. Men jag har vid ett par tillfällen sett Montrealmotorer till skapliga pengar, typ 10000 SEK. En annan lätt motor är Renault 807 som t.ex. sitter i min Europa. Helaluminium, 1600 kubik, 75 kg. Renault plockade ut 195 hk ur den på 70-talet, 210 hk med en väldigt sällsynt 16v-topp. Min skall enligt uppgift ge cirka 170 hk. Fast jag har ingen aning om vilken växellåda som skulle kunna göra 807:an lämplig att montera i den änden av bilen som inte driver, så det är inget förstaalternativ till en seven om du inte vill ha framhjulsdrift ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Bra fråga. Är motorn riktigt byggd och balanserad så är hållbarheten god, även vid racekörning. Man får hålla koll på att köra på bra olja och att inte överhetta den. Man bör undvika att varva över 8500 varv (om den är balanserad, annars lägre)! om den går sönder så kan naturligtvis vad som helst hända... ...det beror ju på vad som brister. På en race-sugmotor kör man antagligen med carbontätningar och då bör rotohus och gavlar kunna klara sig utan skador. I så fall monterar man nya tätningar och kör vidare. På en turbo använder man betydligt hårdare tätningar och då finns ju en risk att rotorhusen går åt pipan. Pris på såna beror på tillgången på begagnade för tillfället... ...och så finns det ju nya också. Även turbon kan naturligtvis få skador om resterna av en apextätning passerar! När det gäller att porta en wankel finns det ett antal olika sätt att gå till väga och man måste förstå skillnaden för att kunna välja vilken typ man vill ha. "Streetportning", "bridgeportning" och "periferiportning", dessutom en mängd varianter av dessa. Enkelt uttryckt ger streetport ger minst effektökning (kanske 200+ hk ur en 13B) men ett bra register. Bridgeport innebär att en port till tas upp brevid den gamla och kan utan tvekan ge 250 hk i en 13B. Livslängden minskar naturligtvis något med ökat effektuttag. Periferiportning innebär att de gamla portarna (i gavlarna) sätts igen och en ny port tas upp i rotorhuset. Mycket effekt men begränsat register och lägre livslängd (om än inte dålig). Det finns även Mazda orginal rotorhus som är periferiportade men de är "race only". Det som jag ser som den största fördelen är att en rejält portad motor med 48 IDA skickar ut en rejäl eldsflamma ur avgasröret när man släpper av gasen. Alla som sett Molle Robertsson köra med sin gula RX-7:a i Roadsport vet vad jag pratar om. Tufft och håller garanterat konkurrenterna på avstånd. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Mycket beror ju naturligtvis på hur mycket kringutrustning man har med, luftpumpen åker ju garanterat bort på min, och orginal insug och förgasare känns inte direkt fjäderlätt. Jag letade upp ved det stod i den uppgiften jag fick en gång när jag frågade om vikten på en FC-sugmotor på wankelregistret: "shortblock utan insug och koppling, dock inklusive svänghjul hamnade på 92kg". Kontentan är iaf att de inte är riktigt så lätta som man tror, de är mest kompakta. ![]() om man inte har en böjelse för udda motorprinciper och nöjer sig med ca 110 sughästar så skulle jag nog slå ett slag för Swift GTI-motorn. Hittade denna sida om som sätter i en sådan motor i en "Frogeye" ![]() Det står lite vikter och annat som kan vara intressant där. _________________ Göran Karlsson |
||||
Det såg ju riktigt intressant ut för en seven. Finns väl en del rallyprylar för den där motorn också, turbo har ju också monterats med stor framgång på den motorn. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Uffe Eklund hade en sån i sin Esther när den första kom ut på gatan i början av 90-talet. Gav 147hk på driven om jag inte minns fel och hade ett ljud nästan i BDA-klass. Men det var för lite för Roadsport A så nu går den med en Opel 16V istället. Men Suki-motorn tålde visst hur mycket pisk och varv som helst.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jag tycks minnas att en 13B Wankel väger strax över 100kg relativt komplett. (har haft en RX7:a gen-1). Men däremot är en 13B Wankel på ca 115hk orginal och varvar runt 7500rpm... Saknar dock varvstopp men det är klokt att byta växel vid 7500rpm så inte apextätningarna tar skada- med dyra reparationer som följd.. Men däremot kan jag säga att en trimmad wankel är ingen billig motor. Tog ett snack med Lasse B i stockholm. Det drog iväg riktigt mkt då man ska skaffa delarna, även om man har en donator motor för vev och gavlar mm. En sugmaskin på 220-240hk kostade mellan 35000- 40000skr. Jag ville ha en turbo Wankel egentligen, så jag bad om en offert på ALLT inkl bromsning (gäller även priset för sugmotorn). Det fanns två trimningsnivåer som jag fick välja på- Ena var 350-400hk vilket skulle kosta ca 45000-50000, och den andra var 500-550hk vilket krävde förstärkning av gavlar, andra tätningar, bättre kylning, bättre tändning, och tilläggsinsprutning mm mm- Denna "monster"maskin skulle även ge över 500NM vid ca 8500rpm- vilket krävde en stadig växellåda som även skulle kunna växla vid 10000rpm ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
det "finns" ju B230-block i alu ... väger inte mycket ... men kostar massor, om du ens får köpa skiten ![]() Mr. Volvotrimmaren vad-han-nu-heter gjuter ju egna block med cylinderkassett i järn ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
...och balansering och portning också eller? Eller det var med fabriksportade delar då? _________________ Göran Karlsson |
||||
Det finns ju många donatorbilar, man behöver inte stirra sig blind på en volvo 240 eller en sierra.
Opel omega borde inte kosta mycket i dag, och då har man lika mycket som i en sierra, fast en lite lättare 115 hkr motor med samma block som Opel 16V på 150 hkr, så då är det bara att byta motor rakt av. en siera får man för 'hämtpris' sen kan man ta motorn ur en BX19 GTI 16Valves som kostar några tusen, så har man både spindlar, bromsar, växellåda, bakaxel, styrväxel, rattaxel och en himla massa andra saker för bara några tusen pengar. BX 16 ventilarn är en 1.9 liters alu motor på 148 hkr med katalysator, trimmvänlig, pålitlig och lätt. Många jagar vikt i att montera golv i aluminium och backspeglar i kolfiber mm, sen skruvar de i en motor som väger 180 kg tillsammans med en bakaxel på 50 kg. Och säger att det är för att Volvo är billigt. När man kan spara 100 kg på bara drivlinan, utan att det kostar nånting. och den billiga Volvomotorn är oftast en med förgasare, som dessutom kostar 7000 i miljöavgift, sen skall den trimmas.... En kadett 16 ventilare eller en BX 16 ventilare kostar mindre än miljöavgiften, sen så nöjer sig inte så många med 116 hkr från en B23 så där rök tio papp till så har man samma efekt som någon av de lättare motorerna. |
||||
Att Peugeot 405 Mi16-motorn duger en del till tror jag inte jag behöver bråka om, men ett problem är att den normalt inte är längsmonterad. En rejsaians PM väckte min jaktinstinkt till liv igen (ge dig till känna om du vill) och vi kom fram till att följande spår vad gäller längsmonterade lådor till XU9:
-LDV, en postbil specialtillverkad för UK hade en XUD9 längsmonterad och bakhjulsdrift. -Min kontakt säger att "DA10"- lådan ska va bolt-on, nån annan som sagt det i sin tur iofs. -Lada Niva har en XUD9, om fördelningslådan är helt extern, kan vi ju använda växellådan! Kom igen! Jag vill längsmontera en XU9 mer än jag nånsin velat! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
12A sugmotor är på 115 hk, 13B sug är på 135 hk (eller om det var 140...). 13B Turbo S4 är på 182 och 13B turbo S5 är på 200 hk. 13B turbo från FB modellen (92-) ligger på 240 hk orginal. Måste säga att jag tycker att de priser som Lasse gav dig låter ganska ok, att få ca 350-400 hk för ca 45 ' kr är väl helt ok. 500 hk för 69' låter väldigt prisvärt. Visst är det en del pengar men då snackar vi om en "ny" motor. Man kan lätt plocka samma effekt det ur t ex en V8 också men motorn blir ju jättemycket större och tyngre så... Fast det billigaste alternativet att få en snabb seven måste nog ändå vara att använda mc motor. Måste erkänna att jag förvånats lite över att alla är ute efter en högvarvig motor med tokhög effekt. Körbarhet och bra bottendrag borde vara viktigare, eller? Triumph 1200 cc motorn eller t ex FJR 1300 borde funka bra. De har väl i och för sig kardan men det måste väl funka? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Allt går!! Stirra dig inte blind på växellådor som passar "bolt on". Det är ju ändå inte hela värden att bygga en adapter till typ en ford-låda eller likn. |
||||
Eller varför inte en likadan BMW-motor som satt i formelbilen som visades upp på BMW Sport Club-träffen på knutstorp i år. Om jag bara kunde komma ihåg vad den hette.... ![]() Finns en bild en bit ner här. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Schysst tyngdpunkt man måste få med en sån! _________________ Göran Karlsson |
||||
En golfmotor kanske inte skulle vara så dumt heller. Finns en del rallymotorer begagnade. De väger inte så värst mycket heller, fast de har gjutjärnsblock. Exakt vikt vet jag inte men en gång bar jag ensam en komplett bottendel med svänghjul och koppling. Visserligen var det TUNGT och bara 20 meter, jag är inte nån muskelknutte direkt.
Men då måste du nog fixa adapterplatta mot nån lämplig växellåda. Eller kanske passar lådorna från VW LT-lastbilarna? _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18401 besök totalt |