Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (13739 totalt) |
Snyggt svetsat!
![]() ![]() Men kompressor kontra turbo. Jag har ägt/äger bilar av båda varianterna och föredrar kompressor alla dagar i veckan. Tycker körbarheten är bättre med kompressor och älskar ljudet! ![]() |
||||||
Re:
Hej kul att du kommenterar. Spelar ju ingen roll om du har mycket att tillägga eller inte. Bara roligt att nån hänger med på resan. En resa man gjort flera gånger men aldrig färdigställt. Men nu ska det bli ändring på det. ![]() Vad använder du för kompressor och till vilken motor? Ja jag funderar på om inte kompressor ändå blir mer körbart och roligast även om det inte blir samma effekt som med turbo. Är ju klart mer jobb dock med kompressor med fästen och att labba med remhjul? Har en m10b20 som ska hämtas snart som är borrad till 2.2L med turbo, plenum insug, trigger med mera. Fått riktigt bra pris på den ![]() ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Jag röstar för turbo, kompressor funkar väl ok på stora motorer med mycket grundeffekt, men på en urtrött m10 så tror jag en modenärn lahom stor turbo erbjuder dubbla effekten till halva priset.
Väljer du rätt får du bra respons i maskin också. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Coolt bygge
![]() Angående turbo vs kompressor, så har jag kört båda på samma motor o bil. Kompressor mellan 2016-2023 och Turbo från 2024. I mitt fall så var det kompressorkit från ESS, 575 kit. Fungerade jättebra. Sen byggde om till turbo, tycker att det slår kompressorn. Allt är vad man brinner för. Men en motor med rätt dimensionerad turbo är svårslagen, i alla register. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Re:
Precis så jag har resonerat med. Det kommer bli billigare hur man än gör och mer effekt med turbo. Och tillomed mindre jobb att få det att lira. Men är ju en klart rolig idé med kompressor så man får klura vidare ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Re:
Tack! Kul med input från nån som kört med båda. Var det på din m3? Känns ju som att en modern turbo setup ändå kan ge ett brett register bara man använder rätt storlek. Och då faller ju kompressor lite. Sen beror det ju på lite flödet i motorn också precis som ovanstående skrev. M10 är ju ändå en gammal 8v 4cyl så på en sån motor antar jag att det fungerar bättre med turbo. ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Mina
![]() Ställ dig själv frågan, vad vill och kan jag få ut av den? Oavsett vad man väljer och hur det går är man en erfarenhet rikare. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Re:
Visst är det så som du säger. Oavsätt väg man väljer såblir man en erfarenhet rikare! Och man kan ju ångra sig sen och bygga om. Inget konstigt med det. Tror grundbygget kommer bli med turbo då jag får tag i det mesta av en kompis till ett bra pris ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Hej igen! Igår natt så blev det lite gjort efter familjen gått och lagt sig
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Re:
Tack så mycket ![]() jo jag längtar till lite roligare saker som chassi och motor.. men det kommer ju framöver. Måste göra exakt samma operation på motsatt A-stolpe så är ju endel jobb ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Vill man vara petig med att svetsa tunnplåt så det ser snyggt ut från början, går det att använda TIG. Det viktigaste är ändå att det sitter ihop, vilket det definitivt ser ut att göra.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Re:
Jovisst det är sant. Men tig är också otroligt känsligt för föroreningar vilket de finns gott om här ![]() ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Re:
Ja, eller gassvets som de gjorde förr när karosstenn var billigt. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Re:
Hehe ja det vore något ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Rev toppen igår på min 2L motor som satt i bilen när jag köpte. Verkar vara renoverad nångång iaf Då loppen sen honade ut. inga vändkanter, och kamkedjan är bytt. Trodde dock det skulle vara några värre grejer än platta kolvarna Så lite besviken är jag
![]() ![]() _________________ Robin Bengtsson |
||||||
Re:
Om jag kommer ihåg rätt så behövs det Ti/Tii fjäderben för att du ska kunna använda 323:s skivor. Jag har Ti ben på min. -Annars är det väl Volvo kit som gäller /skivor och ok)? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (13739 totalt) |