Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (8042 totalt) |
Det är många olika bil märken som har ovala hål i bryggan som du kan använda för att justera cambern så den blir lika på vänster som höger.
Dock tycker jag att Audi borde gjort detta från början på en ny bil ? Men även den som gjort din hjulinställning borde veta om detta om det inte är en ovan nybörjare? Och då banor oftast går i höger varv så vill du hellre ha mer camber på vänster sida än tvärtom som du nu har. Så kolla upp om din bil går att justera hela bryggan i sidled för att få korrekt camber. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Mjae de VAG-bilar jag haft senaste åren Leon/Golf/A3-klass 2005-2024 har förvisso haft större hål än bultar, men det lär mer handla om tillverkningstoleranser men man kanske kan kalla det för "justermån", men jag tvivlar på att det är tanken. Ovala har de inte varit. Dessutom har ovanstående modeller haft bultar som dragits med moment och sedan sträckts, dvs bultarna ska bytas ut om man släpper på dem. Bultarna till subframen gick på runt 1000-1500kr om jag inte minns fel. Om detta vore något som ska/bör göras vid en hjulinställning så hade kostnaden skenat ganska rejält.. Summeringsvis Går det att justera, ja men väldigt lite och det är nog mer "justera" än faktisk justering. Det du skriver kanske är något som gäller de större/dyrare Audi-bilarna men inget som gäller pq35/mqb eller mqb evo plattformen vad jag vet. _________________ Emil W |
||||||
Du är varmt välkommen ![]() ![]() |
||||||
I helgen blev det säsongsavslutning för min del. Körningen blev på Sviestad och vädret kunde inte ha varit bättre, kallt på morgonen men uppåt 20-22grader under dagen och strålande solsken.
Drog till med ett nytt PB också 1.02,02 vilket jag är mer än nöjd med! Bilen är ändå väldigt standard, enda som är gjort är sänkfjädrar, belägg fram, insug och lite mer camber. _________________ Emil W |
||||||
Continental Sportcontact 7, gatdäck ja men av lite värre modell.
Tackar! Känns som att det bör finnas en del att spara på bara däckbyte. Dessa ska kastas nu, de har varit med om en hel del gatmil och sen en 4-5bandagar och även ett gäng varv på ringen. Får se lite vad jag kan få till under vintern. Men ska bli kul att se vad man kan åstadkomma till nästa säsong ![]()
Haha ja lite överraskad är jag ändå, Audi och RS3 är väl inte direkt kända som snabba på bana men det här gick ju över förväntan. Tack själv! Får blir massa körning nästa år/säsong ![]() ![]() _________________ Emil W |
||||||
Trevligt att ses igen i söndags och bra kört!
![]() ![]() ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Ja det var kul att ni kom ner i söndags och var med på körningen! Extra kul när man är så jämn i tiderna så man kan "fightas" lite utan att behöva vara ivägen, likaså att vi kör ganska olika med spår och så men ändå kör i princip identiskt tidsmässigt på Sviestad. _________________ Emil W |
||||||
Har du kollat nåt på downpipes och programvara till din bil? Jag tycker min RS3:a är lite för tyst och skulle vilja ha en sport-kat och ta bort OPF filtren men behålla RS sportavgassystemet. Har du några tips på vad man bör köpa och vem som kan uppdatera programvaran?
Jag antar att Stertman kan ordna detta men för deras steg 2 brukar dom vilja byta också insug och intercooler. Jag tycker det känns lite onödigt och vill mest ha DP + optimerat program. Stertman anger ju bara 450hk för steg 1 medan dom flesta andra verkar få ut runt 480 utan att byta hårdvara. (Kanske för att dom vill sälja mer delar?) _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||
100% Stertman Sjukt bra service! Många ger glädjesiffror och samma sak med Supran. En del ökar laddet så mycket så det bara blir värme till slut. Funkar testa några pulls på gatan och ger kanske bra tid en gång. Men sedan tar du ut den på banan och bilen sänker effekten efter litet tag. Totalt värdelöst. Gissar att det är därför dom vill ha Intercooler för "steg 2" för sakerna ska funka även vid varm sommardag. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Jag har faktiskt kollat på detta av exakt samma anledning.. Dubbla OPF och sen en enorm katalysator tar verkligen bort allt ljud.. I dagsläget finns det inte så många aktörer som gör detta just pga att ECU'n är låst. Skulle gissa mig till att det nog oftast är samma företag som gör mappningen, men sen att det tillkommer flertalet mellanhänder när man anlitar tex Stertman mfl. Jag har faktiskt en Milltek downpipe liggande som jag funderat lite kring om jag ska montera eller inte.. Men skicka ett PM så kan vi resonera lite där. Har kontakt med flera olika företag som kan optimera dessa bilar, vilket jag rekommenderar bli lite beroende på vad du har för planer för bilen och hur du tänker att själva optimeringen ska gå till ![]() Personligen hade jag inte gått till STM, men det är min åsikt. _________________ Emil W |
||||||
Du får så klart vända Dig till vem Du vill, men att vi skulle köpa våra mjukvaror/optimeringar är iaf något jag vill demontera till 100%. Vi kör varje bil på vår rullande landsväg och mappar varje bil 100% individuellt. Så inga färdiga mjukvaror/ optimeringar, inte så vi jobbar. Hur andra jobbar får andra svara på så klart, men känner inte att osanningar är fakta. God jul! ![]() _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Kanske var lite otydlig men menade inte att ni körde med "färdiga" filer som många gör idag, där man bara skickar in originalfilen och får tillbaka en "patchad/mappad" fil. Syftade mest på att det inte verkar finnas så många aktörer som gör RS3 8Y i dagsläget, vilket får en att tro att filerna ofta görs av ett och samma bolag, men där sen andra aktörer köper in tjänsten för upplåsning och jobbet för mappningen, vilket inte är något konstigt. Men det för ju ofta med sig att priserna går upp ju längre från källan man kommer och ju fler mellanhänder det blir. Något måste det ju skilja när vissa tar 20k och andra närmre 40k, men levererar liknande siffror ![]() I fallet med 20k så befinner de sig tex i Belgien och då jag ändå oftare tar min bil till den regionen än Stockholm/Nynäshamn så faller det sig mer naturligt att jag väljer det som alternativ. Hade jag bott/ofta besökt Stockholm, men sällan resten av Europa så hade det antagligen sett annorlunda ut. God hjul! ![]() _________________ Emil W |
||||||
Idag finns det vad jag vet endast 2 företag på jorden som kan låsa upp motorstyrningen på Din RS3 8Y, de erbjuder alltså upplåsning. Inte en optimering utan endast upplåsningen av ECU så vi och andra tuners kan optimera bilen. Sedan väljer vi att ställa alla bilar på en rullandelandsväg och justera tills vi är nöjda, alltså allt från steg 1 till custom modifierade eller "standard modifierade" bilar. Tar man en RS3 8Y med typ downpipe och en uppgraderad IC så är det trots allt minst 1 heldag i dynon för min kolega, plus provkörning och loggning före och efter optimeringen. Tid = pengar. Plus sedan som sagt företaget som låser upp och frakterna tur och retur med försäkrat express paket till utlandet. Hur som helst så fort ECU är upplåst kan man välja att trimma med flera olika tuning verktyg osv. Så inga filer köps från vår sida ännu en gång, och våra optimeringar går inte att köpa av nån annan. Nog om detta, ska inter förstöra Din tråd. Men kan verkligen rekommendera en intercooler på RS3 modellerna om man kör bana, de går väldigt varmt. Lycka till och god jul! _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Kul att höra! Bara bra med lite informativa inlägg från er i branschen! Hade fått intrycket att upplåsning/mappning endast gjordes av fåtal aktörer, men nu har jag bättre koll då ![]() Men ja, uppgraderad IC har jag också hört ska behövas på dessa bilar redan vid originaleffekt.. Då ni gör justeringar själva så antar jag att ni kanske kan vara behjälpliga om man vill göra som Iqbad och montera en downpipe för lite mer ljud, men utan att sikta på max effekt? Dvs få en mjukvara som är anpassad för bytt downpipe, men inte passar in i det klassiska "Steg 1, 2 osv..". Iqbad - Så vill du ha någon i Sverige som kan hjälpa till och göra en mapp för just de förutsättningarna du har med din bil, specifikt om du endast vill montera downpipe, så är det ju en ide att kontakta Jimmy och Mattias ![]() _________________ Emil W |
||||||
Stertman är duktiga, jag har haft bilar som varit optimerade av dom tidigare och pratat med dom också några gånger. Dom anses väl vara en av dom bästa och mest seriösa i sverige. Men dom tar bra betalt också!
Jag har ju nyligen trimmat en s60R till steg 2 och det är ju i princip samma motor som en rs3 men delarna för detta kostar ju nya mindre än hälften trots liknande kapacitet. Känns som att alla leverantörer har väldigt höga marginaler på IC, downpipes etc till RS3. En kommentar angående custom mappar. Jag har vid några tillfällen pratat med Darius på tuningchip i Stockholm. Han är väldigt trevlig och kan sina saker. På den tiden köpte dom in tjänsten att beräkna checksums på ECU:n av nån firma i Schweiz så att det var möjligt att ladda upp programmet. Precis som Särås säger ovan så är det nog bara ett fåtal firmor nu som gör liknande saker på RS3:an men det är sedan dom lokala firmorna som är ansvariga för själva mappen. Tuningchip säger ju också att dom gör individuella mappningar men jag anser (detta är min personliga åsikt)att det är en sanning med modifikation. Jag skulle säga att dom har lagt tid på att utveckla en mapp vid ett tillfälle för Just en biltyp och sedan kopieras denna mapp till nästa bil. Sedan körs bilen en vända med loggning igång för att se att allt ser ok ut, men dom sitter inte och mappar varje bil från scratch på rullande landsväg. Ändringar görs nog sällan och bara om loggen skulle visa något som ser dåligt ut. Angående stertman så har ju dom rullande landsväg så dom har ju i alla fall en bättre möjlighet att kunna se på data live. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||
Året börjar gå mot sitt slut vilket gör det lämpligt att göra en summering av året, vilket också blir första året med denna bil för mig.
För säsongen har det körts 6st trackdays på 4st olika banor. 3st på Sviestad, 2st på Gelleråsen, 1st på Mantorp park och avslutningsvis blev det 13st varv på Nürnburgring. Sviestad och Mantorp är lite av hemmabanor då jag bor i Linköping. Roligt nog lyckades jag sätta nytt PB på Sviestad med RS3an, fast än denna bil är en mer gatbetonad bil mot vad jag kört tidigare och att jag endast har kört på gatdäck detta år. Sviestad 1.02,02 Mantorp 1,33.1 Gelleråsen 1,15.6 Nürnburgring 8,27 Inga otroliga tider på något vis, men kul att dokumentera tiderna och ha koll på de för framtiden. Tiden på Mantorp går absolut att fila en hel del på då jag körde med däcken som bilen levererades med och att det var en del trafik på banan, kombinerat med att det vart första och enda körningen på Mantorp. Gelleråsen har jag totalt bara kört 3gånger på sen jag började med bankörning, så där hittar jag knappt runt. Så även där finns det stora förbättringspotential. Sviestad vore även där roligt att komma ner på en 1,00,XX-tid, får se om det går att få till under nästa år.. _________________ Emil W |
||||||
Tanken med att jag köpte något nyare var just att kunna lägga fokus på körning och minimera antalet måsten i garaget.
Det har dock blivit lite smågrejer som fixats under vintern: - Bytt bromsvätska - Bytt olja och filter - Nya däck på Protrack-fälgarna (Conti 7orna var ganska ledsna efter en säsong..) - Monterat en intercooler från DO88. _________________ Emil W |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (8042 totalt) |