Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 251 besök senaste veckan (7847 totalt) |
Kul att höra att du är nöjd! Bra info i tråden med. Kanske får bli en sådan spak då om den blir för långslagig med -7257 som originalet till min bil heter. ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Har du en sex-växlad låda? |
||||||||
Har du löst en spak? Annars kan du få min gamla och testa?
Yes! En 330 med sex-växlad låda från 2004. _________________ Tobias Flemgå'rd |
||||||||
Det var väldigt schysst av dig men jag har redan köpt en på eBay. Tack ändå ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Den är märkt med 7523846 09/03, enligt Realoem ersattes den av 25117543187 ![]() https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=ET55-EUR-12-2003-E46-BMW-330i&diagId=25_0413 ![]() _________________ Tobias Flemgå'rd |
||||||||
Hej hej,
Dagens mysmek gick ut på att felsöka backspegeln på passagerarplan. Den verkar helt död. ![]() Det hade ju sin förklaring... ![]() Man undrar vad storyn är här? Fick personen tidsbrist när speglarna monterades och tänkte att "äääh, en annan dag?" ![]() Min korta efterforskning visar hittills att speglarna verkar sakna el/autofällning. Jag lyckas inte fälla dem alls med handkraft. Vill inte ta i. Detta förklarar varför vissa kablar saknas (tjock vit, blå). Frågor till panelen: 1. Hittar ingen hane av originalkontakten på nätet. Nån som har koll på om det går att få tag i och kan tipsa? 2. Alternativet är att byta kontakt både i dörren och spegeln. Det får gärna va nåt i OEM-stil för att det blir trevligare då. Kan inget om el så då kan jag lära mig lite. Nån som har tips på sådan kontakt? Ska läsa på + testa mig fram ang spegeln funktioner och hur jag kan koppla in den. Den glada nyheten i sammanhanget är att speglarna verkar vara M3 E46 original baserat på att etiketten på kabeln ser ut att stämma helt med bilder på originalspeglar. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Om det kan vara till någon hjälp vet jag att det fanns tre olika versioner av backspeglar till Volvo S60/V70N. Säkert något liknande till E46.
![]() |
||||||||
2 av kablarna är säkert till justeringsreglaget av glasen i backspeglarna, ena är jord och den andra är busskabel (LIN).
Har du kikat i elschemat? https://bmwteka.com/wds/en/e46 _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Det finns elscheman online alltså?! ![]() Hittade några på andra forum som jag ska verifiera med. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Fortsatte med uppfräschning av växellänkaget. Det är fortfarande demontering som gäller men snart så sitter det ihop igen...
![]() Det clip som jag sett omnämnas "the bitch clip" pga dess brist på samarbetsvilja och kassa placering uppepå växellådan satt inte ens fast ordentligt... ![]() ![]() Här har vi skräpet med tejp och allt. Balsam för själen att kasta sliten på metallåtervinningen. Snart blir här ordning och reda! Det ska bli härligt ![]() ![]() Bonusbild på en bidragande orsak till att bilen är lägre än normalt fram: felmonterade fjädrar! Fjädern ska sluta en bit till höger om nedsänkningen, inte i den... har sett det förr tyvärr. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Inte mycket till uppdatering egentligen...
... men orimligt tillfredsställande att styra upp fjäderbenen lite. Anledningen var som sagt ovan att fjädrarna satt felmonterade. Det visade sig även att topplagringarna, bumpstoppen och damaskerna hade checkat ut. ![]() Inga nya dämpare denna gång utan befintliga fick duga (dom är ju ok). En ordentligt rengöring bara och nya topplagringar (Sachs), bumpstopp och damasker (KYB). ![]() Finmek med mattkniv... Sprang på en hänvisning till H&R:S monteringsanvisning för deras Sport- och Race-fjädrar till E46. Dom sa att man skulle kapa 0.75" av bumpstoppet... så då gjorde jag det. Lite osäker på om det var så här dom tänkte ![]() Letade även efter M3 E36 bumpstopp som enl uppgift ska vara kortare och stöddigare men hittade inga till vettigt pris/lev. Nån som använt sånna ? _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Jag har Bilstein B4, tror att det kallas "pro kit", funkar men skulle vilja ha lite mer "gung" givet de vägar jag kör på.
Bilsport & MC hade noterat att jag hade kollat priser på försäkring och ringde, 2200 kr/år för helförsäkring, rätt OK. |
||||||||
B4 med Eibach Pro Kit-fjädrar då antar jag? Jag körde dom fjädrarna på min Touring tillsammans med nya Sachs M Sport-dämpare. Tyckte att komforten var klart godkänd - bättre än slutkörda originalgrejer - men 17" hjul kan vara skillnaden om du kör större? _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Jepp. Pro Kit, vägen från vårt hus är inte bra, klart märkbart med BMWn, får bita ihop och köra lite slalom. 18"🫣 |
||||||||
Ajdå, du kanske får se det som meditation och ta det jättelångsamt... Att försämra utseendet vore ju dumt ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Hej igen,
Det är lite spaghettivarning på den röda tråden i denna tråd just nu. Pga restade delar och lite överraskningar så jobbar jag med flera grejer samtidigt. Häromdagen var det dags att sätta ihop växellänkaget igen med uppfräschade grejer rakt igenom: - Original växelspak (beg) istället för den hemska Biltema-varianten som gömde sig innan - Nya bussningar i "växelbryggan" - Ny kopp på växelarmen ut ur lådan - Viktad M Sport-knopp för 5 vxl ![]() Visade sig att jag supit bort 4 st gula plastbrickor som jag trodde att jag hade över från min tidigare E46 så det får fixas senare... ![]() Upptäckte även att detta clips/bult gått av, eller skurits av av tidigare klåpare (?) Det låser hur som helst inte ordentligt. Ett nytt kostar 90 bagare dock så ingen kris. Sist men störst: jag torrsimmade (torrväxlade) lite Känslan är ca 417.6x bättre än innan ![]() Det kommer att bli en annan spak enl förslag från Tobias
Med andra ord blev det ändå inte riktigt färdigt som jag hoppats... _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Om man vill vara fin så får man lida pin🫣 Min andra bil, klassiska 205/55/16, flyter över vägen Westfield på minidäck, kör aktivt, slalom runt de värsta hålen. |
||||||||
Hej,
Dags för en uppdatering för det händer faktiskt en hel del. Börjar bli rätt less på att skruva faktiskt. Vädret och temperaturen börjar ju ordna upp sig ordentligt så nu vill jag glida nedcabbat istället och bara pyssla med givande småpill ![]() Senaste delprojektet: avgassystemet Som synes på trådens första bild hänger det ett dyrt Eisenmann Race-system med 2 x 76mm ändrör på bilen. Det är ju trevligt, men det är mindre trevligt att det hänger för långt ned. Inte så lågt att det skrapade i, men nåt stod inte rätt till. Dessutom uppstår någon form av resonans i systemet vid ca 2200 varv som jag inte gillar. Två fel alltså. Och så kan vi ju inte ha det... ![]() Felsökning börjar... ![]() Finner stora muttrar som distanser på upphängningen av slutdämparen. Anar ugglor i mossen... ![]() Främre upphängningen lyser med sin frånvaro... Blunda gärna för hur skitig drivlinan/underredet är, t.ex. växellådan. Många år av oljedräll behöver städas upp. Jag skulle vilja göra samma digra städinsats som Johan Samson på sin 328i cab men har inte kunnat prioritera tid för det. Så lösningen blir att blunda så länge. ![]() Samtidigt hittade jag extra brickor på mittupphängningen för avgassystemet. Samtidigt formades en teori: trasiga motorfästen gör att hela systemet hänger lägre från början, därav dessa klåplösningar Jag hade sedan innan noterat att motorfästena känts ledsna pga div vibrationer och rörelser i drivlinan. ... Och det var dem minst sagt. Båda två har gått av i gummit och drällde olja när jag demonterade dem. De är alltså oljefyllda från början och OE-tillverkare är Corteco. ![]() Fina va?! Nya motorfästen, växellådsfästen och främre + mittre avgasupphängning ![]() Jag gjorde motorfästesbytet mha garagedomkraft och en plankbit. Lossade muttrarna på fästena först och tryckte sedan upp motorn så mkt jag vågade med tanke på avgasskarven grenrör-främre rör och div kylslangar m.m. Trångt och små marginaler men det går fint att göra så här. Inga motor-ok och annat meck behövs. ![]() Nytt främre fäste på plats. Fortfarande smutsigt överallt... ![]() Slutresultatet då? Jo, teorin verkar hålla: med friska motorfästen och återställda upphängningar så hänger systemet mycket snyggare. Tyvärr glömde jag att ta bilder på resten och har för trångt på garageplatsen just nu för att ta en "efter-bild" på hur slutdämparen/piporna hamnar i förhållande till stötfångaren. Det blev betydligt bättre dock! Det som stör mig är att piporna inte hänger helt centrerat utan lite längre åt höger i hålet i stötfångaren. Någon som har tips på hur man kan justera så att piporna hänger lite mer till vänster på en E46? _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
Den ser riktigt fin ut! Blänker gott i solen!
![]() Nya motorkuddar kommer göra gott för komforten. ![]() Och städa undersidan kan du göra en annan vinter. ![]() Jag vill också rulla ut i solskenet men jag är motorlös än så länge. Schmiedmann fixar mina avdragna skruvar. Kaaaaanske att de hinner hjälpa mig före påsk, men inte säkert. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||
Tack! ![]() ![]() Förhoppningsvis hinner jag polera den en sväng och fixa div stenskott. Har 0 erfarenhet av båda så vill gärna lära mig. Ja det får vi hålla tummarna för! Är det mer än "bara" montera motorn igen som återstår? Förstår att körsuget växer sig starkt men du har ju en Aston att trösta dig med i värsta fall ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 251 besök senaste veckan (7847 totalt) |