Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (12403 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hänger inte riktigt med på vad som är vad på bilderna men hoppas på att det kommer fler bilder innan byget slutmonteras...
Ser ut som om du har anslutningsrören framför vattenelementen på vardera sidan. det måste väl vara jag som ser fel eller tänker helknasigt för isf skulle inte luften passera runt kärnorna...

_________________
Jonas Edling
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



M3Jonas skrev:
Hänger inte riktigt med på vad som är vad på bilderna men hoppas på att det kommer fler bilder innan byget slutmonteras...
Ser ut som om du har anslutningsrören framför vattenelementen på vardera sidan. det måste väl vara jag som ser fel eller tänker helknasigt för isf skulle inte luften passera runt kärnorna...


Sorry.. Kanske inte är så enkelt med de bilderna.. lättare när man har de klart för sig
Kanske klarnar lite om jag lägger in denna oxå..
Jag ska alltså leda in luften från varsin turbo i separata ingångar på ena sidan och bygga en liknande "kåpa" på baksidan som leder till spjällhuset...
http://212.214.179.144/~berglund/bilder/skiss.jpg

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



David Berglund skrev:
Sorry.. Kanske inte är så enkelt med de bilderna.. lättare när man har de klart för sig
Kanske klarnar lite om jag lägger in denna oxå..
Jag ska alltså leda in luften från varsin turbo i separata ingångar på ena sidan och bygga en liknande "kåpa" på baksidan som leder till spjällhuset...
http://212.214.179.144/~berglund/bilder/skiss.jpg


Då är jag med på noterna. Såg bara att det var två anslutningar och trodde då att det var in och ut... Det hade nog inte blivit så bra verkningsgrad om man hade haft det flödet...

_________________
Jonas Edling
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



M3Jonas skrev:
David Berglund skrev:
Sorry.. Kanske inte är så enkelt med de bilderna.. lättare när man har de klart för sig
Kanske klarnar lite om jag lägger in denna oxå..
Jag ska alltså leda in luften från varsin turbo i separata ingångar på ena sidan och bygga en liknande "kåpa" på baksidan som leder till spjällhuset...
http://212.214.179.144/~berglund/bilder/skiss.jpg


Då är jag med på noterna. Såg bara att det var två anslutningar och trodde då att det var in och ut... Det hade nog inte blivit så bra verkningsgrad om man hade haft det flödet...


De anslutningarna på gavlarna är givetvis in och utlopp för vattnet

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



David Berglund skrev:
M3Jonas skrev:
Hänger inte riktigt med på vad som är vad på bilderna men hoppas på att det kommer fler bilder innan byget slutmonteras...
Ser ut som om du har anslutningsrören framför vattenelementen på vardera sidan. det måste väl vara jag som ser fel eller tänker helknasigt för isf skulle inte luften passera runt kärnorna...


Sorry.. Kanske inte är så enkelt med de bilderna.. lättare när man har de klart för sig
Kanske klarnar lite om jag lägger in denna oxå..
Jag ska alltså leda in luften från varsin turbo i separata ingångar på ena sidan och bygga en liknande "kåpa" på baksidan som leder till spjällhuset...
http://212.214.179.144/~berglund/bilder/skiss.jpg



Snyggt! Men är inte risken stor att luften bara flödar från ena gaveln till den andra och missar kylflänsar helt och hållet? Eller kommer någon sorts mittplåt att installeras?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Förklarades i tråden längre upp att dessa två är begge inlopp, från varsin turbo.

Utloppet är på andra sidan.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



David: Har du kommit någonvart med ditt ic bygge?

_________________
Jonas Edling
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Jodå..
Den är väl i princip klar...
Har dock inte svetsat någon baksida, främst för jag inte bestämt hur jag ska göra..
Det figurerar nämligen vissa funderingar på att bygga separata själlhus och använda sekundärsidan på IC'n som "plenumkammare". Har dock inte kommit till något beslut i frågan och såhär ser det ut just nu...

Fler bilder på min sida...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Snyggt jobbat!
Jag är så jäkla kluven hur jag ska göra. Vet inte om man ska bygga in den laminova ic jag mer eller mindre har färdig fast den är väldigt stor eller om jag ska bygga om ett vanligt ic cellpaket och köra vatten genom det, blir enklare men frågan är om det kyler tillräckligt. Hmm?!

_________________
Jonas Edling
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Min första tanke var att göra som du beskriver med ett vanligt cellpaket och köra vattnet där luften normalt går. Som ett krav ställde jag då att använda lite "finare" cellpaket med flänsar även innuti de kanaler som egentligen är för luften. Det enda jag hittade som erbjöd detta var märkesprylar typ HKS osv, som ville ha 4000 för paket i storlek med ett A4

Därför vände jag mig till Laminova och den aktiva kylytan där verkar oöverträffad...
Du hade väl dessutom de kortare rören runt 300mm?
Borde väl gå packetera rätt snyggt?

Men till frågan.. kyler det tillräckligt? Allt är juh relativt. Det blir såklart bättre än inget, och kanske t.o.m. riktigt bra. Men lika bra blir det nog inte..

Edit: oerhört bra svar får jag tillägga. Kanske skulle bli politiker

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Vad kostar cellerna från Laminova ??

_________________
// Jani Hast
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



De har 2 olika diametrar som är 300mm långa och gällande den tunnare har de en förlängd version som är ca: 400mm.
(reservation för eventuella missuppfattningar från min sida)

Priset ligger någonstans över 1000lappen exkl.moms med variation för modell om jag förstått rätt.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



David Berglund skrev:
Min första tanke var att göra som du beskriver med ett vanligt cellpaket och köra vattnet där luften normalt går. Som ett krav ställde jag då att använda lite "finare" cellpaket med flänsar även innuti de kanaler som egentligen är för luften. Det enda jag hittade som erbjöd detta var märkesprylar typ HKS osv, som ville ha 4000 för paket i storlek med ett A4

Därför vände jag mig till Laminova och den aktiva kylytan där verkar oöverträffad...
Du hade väl dessutom de kortare rören runt 300mm?
Borde väl gå packetera rätt snyggt?

Men till frågan.. kyler det tillräckligt? Allt är juh relativt. Det blir såklart bättre än inget, och kanske t.o.m. riktigt bra. Men lika bra blir det nog inte..

Edit: oerhört bra svar får jag tillägga. Kanske skulle bli politiker


Japp de är som sagt var ca 30cm och relativt tjocka.
Har pratat med Setrab idag och fått hjälp att räkna lite på ett oljekylelement samt en interccolerkärna. Enligt beräkningarna ska luft temperaturen sjunka från 150grader till ca 35, räknat på att det kylande vattnet är 35grader in i intercoolern. Nu var det lite osäkert i beräkningarna eftersom han var tvungen att räkna baklänges eftersom deras program inte var anpassat för att räkna så som jag tänkt att bygga. Det blir nog till att testa att bygga med en intercoolerkärna som är 400x125x45mm. Det är iaf en sådan som jag beställt idag.
Ska bli spännande att se resultatet sen. Måste bara skaffa mätutrustning för att mäta tempen före och efter intercoolern.
Någon som har tips på bra och prisvärda tempgivare samt tempmätare?

_________________
Jonas Edling
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



Tjena!

Hur blev det till slut? kör du intercooler från setrab? Jag har inte lyckats bestämma mig hur jag ska göra. Men jag funderar lite på en setrab faktiskt.


M3Jonas skrev:


Japp de är som sagt var ca 30cm och relativt tjocka.
Har pratat med Setrab idag och fått hjälp att räkna lite på ett oljekylelement samt en interccolerkärna. Enligt beräkningarna ska luft temperaturen sjunka från 150grader till ca 35, räknat på att det kylande vattnet är 35grader in i intercoolern. Nu var det lite osäkert i beräkningarna eftersom han var tvungen att räkna baklänges eftersom deras program inte var anpassat för att räkna så som jag tänkt att bygga. Det blir nog till att testa att bygga med en intercoolerkärna som är 400x125x45mm. Det är iaf en sådan som jag beställt idag.



Ska bli spännande att se resultatet sen. Måste bara skaffa mätutrustning för att mäta tempen före och efter intercoolern.
Någon som har tips på bra och prisvärda tempgivare samt tempmätare?

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Maajola skrev:
Tjena!

Hur blev det till slut? kör du intercooler från setrab? Jag har inte lyckats bestämma mig hur jag ska göra. Men jag funderar lite på en setrab faktiskt.




Jag bangade ur och beslutade mig för att köra med luftkyld ic istället, Såg någon uträkning där det sades att en luftkyld var effektivare samt så skulle mitt plenum bli så rckarns stort om jag skulle få plats med en vattenkyld ic.

_________________
Jonas Edling
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Är vattenkylda mojängen till salu?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nepp, inte längre. Sålde den via rejsas eminenta köp och sälj forum i höstas/vintras.

_________________
Jonas Edling
Citera
Dekker
Finland
Här sen Sep 2004
Inlägg: 54



M3Jonas skrev:
Nepp, inte längre. Sålde den via rejsas eminenta köp och sälj forum i höstas/vintras.




jag känner mig skyldig

Den var så jävla snyggt gjord så jag vet inte vad, hoppas den funkar lika bra bara =)

_________________
Daniel Karlsson
Citera
Skruva banåkabil
Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (12403 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande