| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (12403 totalt) |
|
Hänger inte riktigt med på vad som är vad på bilderna men hoppas på att det kommer fler bilder innan byget slutmonteras...
Ser ut som om du har anslutningsrören framför vattenelementen på vardera sidan. det måste väl vara jag som ser fel eller tänker helknasigt för isf skulle inte luften passera runt kärnorna... _________________ Jonas Edling |
||||
Sorry.. Kanske inte är så enkelt med de bilderna.. lättare när man har de klart för sig
Kanske klarnar lite om jag lägger in denna oxå.. Jag ska alltså leda in luften från varsin turbo i separata ingångar på ena sidan och bygga en liknande "kåpa" på baksidan som leder till spjällhuset... http://212.214.179.144/~berglund/bil |
||||
Då är jag med på noterna. Såg bara att det var två anslutningar och trodde då att det var in och ut... Det hade nog inte blivit så bra verkningsgrad om man hade haft det flödet...
_________________ Jonas Edling |
||||
De anslutningarna på gavlarna är givetvis in och utlopp för vattnet
|
||||
Snyggt! Men är inte risken stor att luften bara flödar från ena gaveln till den andra och missar kylflänsar helt och hållet? Eller kommer någon sorts mittplåt att installeras? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Förklarades i tråden längre upp att dessa två är begge inlopp, från varsin turbo.
Utloppet är på andra sidan. |
||||
|
Jodå..
Den är väl i princip klar... Har dock inte svetsat någon baksida, främst för jag inte bestämt hur jag ska göra.. Det figurerar nämligen vissa funderingar på att bygga separata själlhus och använda sekundärsidan på IC'n som "plenumkammare". Har dock inte kommit till något beslut i frågan och såhär ser det ut just nu... Fler bilder på min sida...
|
||||
|
Snyggt jobbat!
Jag är så jäkla kluven hur jag ska göra. Vet inte om man ska bygga in den laminova ic jag mer eller mindre har färdig fast den är väldigt stor eller om jag ska bygga om ett vanligt ic cellpaket och köra vatten genom det, blir enklare men frågan är om det kyler tillräckligt. Hmm?! _________________ Jonas Edling |
||||
|
Min första tanke var att göra som du beskriver med ett vanligt cellpaket och köra vattnet där luften normalt går. Som ett krav ställde jag då att använda lite "finare" cellpaket med flänsar även innuti de kanaler som egentligen är för luften. Det enda jag hittade som erbjöd detta var märkesprylar typ HKS osv, som ville ha 4000 för paket i storlek med ett A4
Därför vände jag mig till Laminova och den aktiva kylytan där verkar oöverträffad... Du hade väl dessutom de kortare rören runt 300mm? Borde väl gå packetera rätt snyggt? Men till frågan.. kyler det tillräckligt? Allt är juh relativt. Det blir såklart bättre än inget, och kanske t.o.m. riktigt bra. Men lika bra blir det nog inte.. Edit: oerhört bra svar får jag tillägga. Kanske skulle bli politiker
|
||||
|
De har 2 olika diametrar som är 300mm långa och gällande den tunnare har de en förlängd version som är ca: 400mm.
(reservation för eventuella missuppfattningar från min sida) Priset ligger någonstans över 1000lappen exkl.moms med variation för modell om jag förstått rätt. |
||||
Japp de är som sagt var ca 30cm och relativt tjocka. Har pratat med Setrab idag och fått hjälp att räkna lite på ett oljekylelement samt en interccolerkärna. Enligt beräkningarna ska luft temperaturen sjunka från 150grader till ca 35, räknat på att det kylande vattnet är 35grader in i intercoolern. Nu var det lite osäkert i beräkningarna eftersom han var tvungen att räkna baklänges eftersom deras program inte var anpassat för att räkna så som jag tänkt att bygga. Det blir nog till att testa att bygga med en intercoolerkärna som är 400x125x45mm. Det är iaf en sådan som jag beställt idag. Ska bli spännande att se resultatet sen. Måste bara skaffa mätutrustning för att mäta tempen före och efter intercoolern. Någon som har tips på bra och prisvärda tempgivare samt tempmätare? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Tjena!
Hur blev det till slut? kör du intercooler från setrab? Jag har inte lyckats bestämma mig hur jag ska göra. Men jag funderar lite på en setrab faktiskt.
_________________ Porsche 911 TURBO -77 |
||||
Jag bangade ur och beslutade mig för att köra med luftkyld ic istället, Såg någon uträkning där det sades att en luftkyld var effektivare samt så skulle mitt plenum bli så rckarns stort om jag skulle få plats med en vattenkyld ic. _________________ Jonas Edling |
||||
jag känner mig skyldig
Den var så jävla snyggt gjord så jag vet inte vad, hoppas den funkar lika bra bara =) _________________ Daniel Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (12403 totalt) |

