Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (5819 totalt) |
Även om säkerheten kanske ligger till grund för Bilprovningen så är det bara en liten del av vad de gör. För vanligt folk innebär besiktningen främst att de får reda på om bilen är i kördugligt skick eller inte. Det är förstås hyggligt av Bilprovningen att tala om ifall exempelvis bromsarna börjar bli dåliga. Vill man däremot göra något kul med sin bil blir det mycket krångel. Speciellt om bilen är ny och helbilsgodkännd. Det beror på en hel rad godtyckliga regler, som exempelvis att man måste göra omfattande modfieringar för att få ändra på en helbilbsgodkännd bil. Jag ser det inte som gotycke ifall en besiktningsman gör en bedömning av en bils säkerhet. Visst kan bedömningarna skilja mellan olika personer, men bedömningarna görs ändå utefter bilens skick till skillnad från godtyckligt postulerade regler. Frågan är ju hur mycket certifieringarna kostar. Det lär bli dyrt om man tänker på att produkterna skall säljas i många olika länder. Med tanke på att delarna säljs ändå blir det ganska tufft att försöka sälja produkter som är dyrare än konkurrenternas. |
||
Hej
ASB (AB Svensk Bilprovning, SBP är inte aktuell som förkortning längre...) har faktiskt Vägverkets uppdrag att tolka reglerna om vad som gäller. Det är liksom en naturlig följd av regler att de måste tolkas... För den som inte tycker att tolkningen är rätt, har man full möjlighet att överklaga till Vägverket. Reglerna finns på nätet för allmänt beskådande (http://www.vv.se/lagrum/htm/2003nr022%20.htm). Jag tycker också att Bilprovningen skulle kunna bli bättre i en miljard avseenden men alldeles för många bara klagar på forum och andra ställen, utan att bemöda sig om att försöka ta reda på om det går att göra något åt saken. Så, det var sista inlägget från mig i den här tråden. Vi ses i andra trådar ![]() /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kul att se att man inte är ensam i.a.f. Om att ha haft vissa bekymmer med att få genom bilar p.g.a. detta finurliga påfund.
![]() ![]() Men idag har jag äntligen fått sålt den ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (5819 totalt) |