Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (9297 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



William Ekström skrev:
Göran Malmberg skrev:
En 17 tumsfälg med 225 däck väger ca 20 kilo. Med vikten på tämligen stor diameter från centrum. Det sitter fyra stycken på bilen. Har vi 4:1 i slutväxel så blir det samma sak som att bulta ett av dessa däck direkt på svänghjulet på direktväxel.


Nja, rotationsenergin ökar med kvadraten på varvtalet, så en fälg som snurrar 4000 rpm har 4 gånger mer energi i sig än 4 st fälgar som snurrar 1000 rpm.


Det jag nämnde var bara en enkel statisk jämförelse. Jag ville ge en okomplicerad bild av att vi har jättevikter i hjulen som måste accelereras rotationsmässigt likaväl som ett svänghjul, fast man kanske inte täker på hjulen då. Men det är trots allt motorn som måste öka hjulens varvtal, och därmed den energi som åtgår för sådan verksamhet, fast med en varvtalsskillnad avhängig utväxlingen dem emellan.
I övrigt kan vi titta på denna redogörelse som visar att skillnaden som representeras av 15 resp 17 tumsfägar ger ett "straff" på 3 tiondels sekunder för en 1000 kilosbil som går till hundra på 10 sek, alltså 10,3 istället.
http://home.netpower.no/pberg/trilting.html

Det är precis den skillnaden i energiåtgång som åtgår för att sätta fart på ett hjul till skillnad från om massan sitter på annan plats på bilen som jag vill belysa. Samt VAR på det roterande hjulet-remskivan massan är belägen.


Detta är en Fluidamper (åvan) där dämp konstruktionen sitter innuti själva ytterhuset, som kan förafalla vara en massiv enhet.



Detta är en vanlig damper med ett innerhjul, en 3mm gummiband som isolerar den yttre järnringen som med sin massa bestämmer dämpningen. Fluidampern klarar ALLA frekvenser bra, kan göras lättare men är som vanligt dyrare.
Det är viktigt att dampern har extrem presspassning på vevaxeln , annars förmedlas inte vibrationerna till dämmpning i dampern. Den måster PRESSAS med avsett verktyg, det går inte med kloavdragare i ytterringen.

På min motorbild (som Anders Jeppson lade ut) sitter elvattenpumpen framför 1:ans headerrör. Vattnet kommer in underifrån. Det syns även ett vattenrör tvärs framför bröstkåpan til adra cylinderbanken.
Den runda burk som sitter längst ner med två guldränder är torrsumpspumpen.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:
Vad tror ni om en elektrisk pump för långlopp?


detta är jag mkt intresserad av också, så snabba på och svara nu

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



dude skrev:
johann skrev:
Vad tror ni om en elektrisk pump för långlopp?


detta är jag mkt intresserad av också, så snabba på och svara nu


Jag kan inte se att långlopp skulle vara något problem, snarare tvärt om när man går in i depå med het motor och kan låta vattnet cirkulera. Men man måste självfallet se till att ha en pålitlig pump. Är det något särskillt som förefaller kunna vara bekymmer?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

har varit och är fortfarande lite tveksam till tillförlitligheten på elektriska prylar såsom vattenpumpar.

om någon kan rekommendera en BRA vattenpump, så skulle jag vilja byta ut min interna som ger mig huvudvärk pga den komplicerade och tunga kedjedriften samt som driver mina balansaxlar som jag vill bli av med.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Göran Malmberg skrev:
dude skrev:
johann skrev:
Vad tror ni om en elektrisk pump för långlopp?


detta är jag mkt intresserad av också, så snabba på och svara nu


Jag kan inte se att långlopp skulle vara något problem, snarare tvärt om när man går in i depå med het motor och kan låta vattnet cirkulera. Men man måste självfallet se till att ha en pålitlig pump. Är det något särskillt som förefaller kunna vara bekymmer?
Göran Malmberg


Allt möjligt och omöjligt går sönder i långlopp och jag är intresserad av tillförlitlighet.
Bara en sån enkel sak som att en säkring går kan ju få katastrofala följder.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



johann skrev:
Allt möjligt och omöjligt går sönder i långlopp och jag är intresserad av tillförlitlighet.
Bara en sån enkel sak som att en säkring går kan ju få katastrofala följder.

Är ju bara att koppla in en indikerings lampa som lyser när pumpen går, om säkringen går
sönder slocknar lampan

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
dude skrev:
har varit och är fortfarande lite tveksam till tillförlitligheten på elektriska prylar såsom vattenpumpar.

om någon kan rekommendera en BRA vattenpump, så skulle jag vilja byta ut min interna som ger mig huvudvärk pga den komplicerade och tunga kedjedriften samt som driver mina balansaxlar som jag vill bli av med.



...och dina kamaxlar?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



super7 skrev:
johann skrev:
Allt möjligt och omöjligt går sönder i långlopp och jag är intresserad av tillförlitlighet.
Bara en sån enkel sak som att en säkring går kan ju få katastrofala följder.

Är ju bara att koppla in en indikerings lampa som lyser när pumpen går, om säkringen går
sönder slocknar lampan


Snarare skulle man väl ha en lampa som lyser då den inte funkar?
Men det jag menar är att det är viktigt att det bara funkar utan att krångel och att jag som förare inte behöver hålla koll på ännu mer instrument. En lampa som du beskriver är just en sån.

Mao, skall man byta till elektrisk vattenpump skall det bli bättre på alla sätt och vara minst lika driftsäkert som en mekanisk pump.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



johann skrev:
super7 skrev:
johann skrev:
Allt möjligt och omöjligt går sönder i långlopp och jag är intresserad av tillförlitlighet.
Bara en sån enkel sak som att en säkring går kan ju få katastrofala följder.

Är ju bara att koppla in en indikerings lampa som lyser när pumpen går, om säkringen går
sönder slocknar lampan


Snarare skulle man väl ha en lampa som lyser då den inte funkar?
Men det jag menar är att det är viktigt att det bara funkar utan att krångel och att jag som förare inte behöver hålla koll på ännu mer instrument. En lampa som du beskriver är just en sån.

Mao, skall man byta till elektrisk vattenpump skall det bli bättre på alla sätt och vara minst lika driftsäkert som en mekanisk pump.


Tror nog dom fungerar, vi har bara haft problem att en pump började läka efter fyra år. Kan man inte köra med automatsäkring som man når från förarplatsen samt en lampa som tänds om säkringen löser ut.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



ang. "fluidamper" ..

har läst om folk vars dämpare frusit sönder ...

vet inte om det är tillverkningsfel, eller om de inte klarar många minusgrader ...

kan vara värt att kolla upp, beroende på användningssätt/vinterförvaring ..
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Det sitter Webasto elpumpar på scainas stadsbussar. Vid 20 timmars körning/dag så brukar det vara dags att byta tätningar efter 1-2 år. Så man behöver inte oroa sig om de håller för 8 timmars körning i sträck direkt.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

apex skrev:
dude skrev:
har varit och är fortfarande lite tveksam till tillförlitligheten på elektriska prylar såsom vattenpumpar.

om någon kan rekommendera en BRA vattenpump, så skulle jag vilja byta ut min interna som ger mig huvudvärk pga den komplicerade och tunga kedjedriften samt som driver mina balansaxlar som jag vill bli av med.



...och dina kamaxlar?



nope!
det är en annan kedja som driver kammarna

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



fizz skrev:
ang. "fluidamper" ..

har läst om folk vars dämpare frusit sönder .....


Usch.....nu fick jag juldagsmorronkaffet i halsen........

Skulle ju vara fint om det har hänt med min.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



ButterflyRacing skrev:
fizz skrev:
ang. "fluidamper" ..

har läst om folk vars dämpare frusit sönder .....


Usch.....nu fick jag juldagsmorronkaffet i halsen........

Skulle ju vara fint om det har hänt med min.....


Ja, det där får gärna någon berätta mer om!

Vore just snyggt att behöva plocka av den varje vinter...

Låter konstigt om silicon skulle ha en fryspunkt över -25°
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Kommentar ang mindre remhjul. Om pumpen normalt kaviterar (stava?) på maxvarv men inte med det mindra hjulet kommer pumpen att gå betydligt tyngre med det mindre remhjulet.

En pump som drar vakuum går ju väldigt lätt. Borde inte det kunna vara en orsak till haveri? om en motor inte får ordentligt flöde på fullvarv?

_________________
Markus Ålind
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



gzon skrev:
Det sitter Webasto elpumpar på scainas stadsbussar. Vid 20 timmars körning/dag så brukar det vara dags att byta tätningar efter 1-2 år. Så man behöver inte oroa sig om de håller för 8 timmars körning i sträck direkt.


Det låter som det borde funka. thumbs up
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

har nu pratat med davies craig samt ts motorsport och har blivit övertygad om pumpens förträfflighet och beställde en på stående fot.

den ska klara att pumpa runt vatten för att kyla ca 7-800hk (givetvis med anpassad kylare).
driftsäkerheten verkar mkt god.
antingen är dom DOA(dead on arrival ) eller lever lyckligt i många långa år thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



dude skrev:
har nu pratat med davies craig samt ts motorsport och har blivit övertygad om pumpens förträfflighet och beställde en på stående fot.

den ska klara att pumpa runt vatten för att kyla ca 7-800hk (givetvis med anpassad kylare).
driftsäkerheten verkar mkt god.
antingen är dom DOA(dead on arrival ) eller lever lyckligt i många långa år thumbs up

Det finns pumpar som håller. Det är bara att leta runt. Slå upp Johnsonpump! Dom har industridesign för alla behov. 500 hkr är inget märkvärdigt där. Men det är ingen racebilsfirma, men dom kan driftstimmar och flöden mm.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Vi har haft problem med johnssons pumpar på jobbet. Dom har helt enkelt dött utan förvarning efter mycket kort tid och det är många det rör sig om.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



gzon skrev:
Vi har haft problem med johnssons pumpar på jobbet. Dom har helt enkelt dött utan förvarning efter mycket kort tid och det är många det rör sig om.

Jaha. där ser man. Vet du vari problemet bestod?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Göran Malmberg skrev:
gzon skrev:
Vi har haft problem med johnssons pumpar på jobbet. Dom har helt enkelt dött utan förvarning efter mycket kort tid och det är många det rör sig om.

Jaha. där ser man. Vet du vari problemet bestod?
Göran Malmberg


Vet inte vad i pumparna som felet sitter. bara att dom slutar fungera, de används för att pumpa runt vattnet i elementen i bussarna och när dom dör så kommer klagomålen om temperaturen i bussen tämligen fort.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (9297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande