Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
hur funkar downforce?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7432 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ButterflyRacing skrev:


100 kmh är ju 28 m/sec...........det är bra drag


27,7777 m/sec

Du måste nog upp en bit till.... eftersom dom flesta säger att bilspoilers knappt funkar under 100 blås..... fast det går väl göra dom så att dom funkar under den hastigheten men till på kostnad på drag och annat.....

Men vi får väl snart en lektion om fartens variabel och inverkan av någon som kan det bättre än mig

Ska snart utöva fysikens lagar tillsammans med Dr Anders på RaceTown så jag kan fråga den lärde.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Fredrik - SLC skrev:
Men vi får väl snart en lektion om fartens variabel och inverkan av någon som kan det bättre


JA....DET ÄR JU DET JAG VÄNTAR PÅ.

hUR MYCKET TIMMHYRA KAN MAN TA UT FÖR EN VINDTUNNEL , TRo

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19085



Istället för att höja hastigheten på luften så kan man ju labba med skalan på det man skall testa...

Det jobbiga blir dock att bygga golvet så att det simulerar en väg som rör sig, annars kan det bli lurigt att få bra mätvärden på en venturi t ex.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Finns ett antal vindtunnlar på skolan (Kth Valhallavägen). Den största är mätutrymmet inte större än 1*1 m i tvärsnitt. Att klämma in en bil där är inte möjligt
Den vindtunneln är ändå ganska stor. Tar upp tre våningar på höjden.

Det bästa alternativet är ju att bygga det man ska testa i mindre skala. Då kan man ju sänka hastigheten och minska storleken på själva tunneln.

Hyra vindtunnel är dyrt. Mycket dyrt. Försvaret har ju vindtunnel i stockholmsområdet. Men att hyra den är nog lite väl dyrt bara för att testa lite aerodynamik på bilen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: hur funkar downforce?

Jag monterade lägessensorer på hjulupphägningarna och testkörde på en hyffsat plan väg och tog medeltal på ihopfjädringen. Med ledning av hjulkonstanten kan jag då få ett ungefärligt marktrycksvärde. Både fram å bak. I vart fall ser man skillnaden.
Vad gäller min bakvinge så testade jag den en hel del i sommras.
Då monterade jag En ventilfjädeer i varje hörn av bakluckan så den låg 10 mm upplyft. Med ledning av bådas fjäder konstant och lägessensor fick jag fram t,ex 40 kg vid 100 km tim. Inte något himlastormande tryck, men väl 5% av 800 kilo vikt på bakaxeln. (Nu har jag inte kollat 250 km/tim men denna anfallsvinkel). Hur som helst , om vingen sitter på orginalhöjden så händer ingenting.
Det går i alla fall å få nån typ av resultat som är bättre än ingenting.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

I Göran Malmberg fall med ca 40kg vid 100km/h.
Kan man då säga att ?
40=(100/3,6)^2*A*clr*rå /g/2
Av A*clr*rå/g/2 är väll en konstant värde.
Det skulle då ge nerkraften=c^2*konstnten

Det skulle då ge ca 160kg vid 200 eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vad det gäller vindtunnelfläktar så behöver man inte komma upp i så hög hastighet för det är bara i mätsträckan som man har liten diameter. Resten av sträckan är arean stor och därmed väldigt låg hastighet. Om man bygger en öppen tunnel så måste man förstås även accelerera upp luften vilket kostar lite mer kräm, men en sluten tunnel är alldeles för dyr och komplicerat. Man måste bl.a. kyla bort den ökade värmen man får p.g.a. fläkten (energin tar vägen någonstans). Men ring till FOI - man får ju inte mer än nej på frågan vad som krävs. En fullskaletunnel av god kvalitet för lite högre hastigheter och med rullande landsväg kostar ett antal hundra miljoner, vilket är svårt att komma ifrån.

om man vill veta luftmotståndet på bilen så har jag sett diagram som man kan fylla i, så ramlar det ut, tillsammans med bilens effekt. Man kör lite accövning, trycker ned kopplingen och rullar, etc. vid lite olika hastigheter så kan man få fram vad som är luftmotstånd och vad som är rullmotstånd. Man kollar alltså hur fort man t.ex. tappar 5-10 km/h vid olika hastigheter. Eftersom luftmotståndet är ungefär propertionellt mot hastigheten i kvadrat, vilket rullmotståndet inte är, så skall det gå att få fram hyfsat. Man vet ju iallafall om det blev bättre eller inte. Lyftkraften kan man få fram på det sätt som Göran beskrev.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har ryktats om en kille i BMW-kretsar som riggade en stötta mellan insidan av skuffluckan och en badrumsvåg efter att han monterat en "Herrejössesvinge". Om vågen hade minne eller om han la sin polare där bak för att läsa av utslaget framgick dock inte... Det värsta är att med tanke på bilägaren så tror jag storyn är helt sann!!! Han är inte som alla andra...

Annars kan man tejpa hela bilen full med små korta garnbitar, åka ut på vägen och köra i olika hastigheter medans en polare filmar det hela från en annan bil. Han får ju dock inte störa luftströmmarna till mätbilen. Då kan man iaf få ett hum om hur luften rör sig.

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



fuling skrev:
I Göran Malmberg fall med ca 40kg vid 100km/h.
Kan man då säga att ?
40=(100/3,6)^2*A*clr*rå /g/2
Av A*clr*rå/g/2 är väll en konstant värde.
Det skulle då ge nerkraften=c^2*konstnten

Det skulle då ge ca 160kg vid 200 eller?

Ja, ungefär. Förutsatt att man inte får avlöst strömning i de hastigheterna och kanske tappar allt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



ButterflyRacing skrev:
En herrejössesfläkt bör gå att få tag på........Jag har jobbat som ventilationsmek i sex år.
Vi gjorde injustering på sjukhusets operationsavdelning.........den fläkten var inte att leka med.

En beg fläkt...från någon rivning,borde inte bli dyr......eller snarare gratis.

100 kmh är ju 28 m/sec...........det är bra drag



Tror inte att det räcker långt med en beganad ventilationspryl, en normal radialfläkt är inte konstruerad för så mycket mer än max 10m/s.
och skall du lyckas med 3-4ggr så hög hastighet genom att minska kanalarean så får du antagligen för högt tryck. De flesta fläktar som används idag är inte konstruerade för så mycket högre tryck än 5-600 pa och det räcker inte långt.
En högtrycksaxialfläkt klarar betydligt mer men den storleken du skulle behöva är lite mer än vad bonden har till att torka hö med så jag tror vi snackar STORT elverk...typ Ringhals light

_________________
Karl Brag
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



fuling skrev:
I Göran Malmberg fall med ca 40kg vid 100km/h.
Kan man då säga att ?
40=(100/3,6)^2*A*clr*rå /g/2
Av A*clr*rå/g/2 är väll en konstant värde.
Det skulle då ge nerkraften=c^2*konstnten

Det skulle då ge ca 160kg vid 200 eller?

Ja, ungefär. Förutsatt att man inte får avlöst strömning i de hastigheterna och kanske tappar allt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har här använt mig av en computer som hetre Cygnus. Finns inte längre, men jag har min kvar. Den mäter bilens prestanda med hjälp av sensorer som mäter på hjulen, motorvarv mm. Altså med givare å inte accelerometertyp. Den mäter svänghjulseffekt, (bla). För att få fram denna så kalibreras mätaren genom att man frirullar i olika farter. Den räknar då ut, som Anders säger, luftmotståndet ur den olika uppbromsningen. Det går att se aerodynamiska förändringar. Man frihjular i båda riktningar för att ta bort väglutning mm. Samt vindstilla skall råda. Annars ska ju luftmotståndet vara Cw x frontytan vad jag vet.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: hur funkar downforce?

Ett tillägg vad gäller 160 kg vid 200. Så kan jag stödja det med en mätning vid 150 km/tim. Vingen var i samma höjd men med mindre anfalls vinkel. Den gav då 70-75 kg.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19085



Andreas Millbro skrev:



Det bästa alternativet är ju att bygga det man ska testa i mindre skala. Då kan man ju sänka hastigheten och minska storleken på själva tunneln.




Hmm, har ett minne av nåt räkneexempel från skolan då vi räknade på just detta med skalmodeller då kom vi fram till att hastigheten på luften skulle vara högre för att få samma reynoldstal.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Reynolds tal, Re=UL/'ny'=ρUl/µ
U=hastigheten, L är en 'typisk' längd. På vingar är det kordan(från fram- till bak-kant)
'ny'=viscositeten för fluiden, t.ex. luft nånstans kring 10^-5 och för vatten ca 10^-6 har jag för mig.
Re skall helst vara samma som i verkligheten för att man skall få med saker som virvlar, avlösningar och liknande. Därför är det bra med vattentunnlar, då vatten har 10 ggr mindre viscositet än luft och dessutom är det enkelt att visualisera virvlar genom att släppa ut färg i vattnet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

AndersY skrev:
...
om man vill veta luftmotståndet på bilen så har jag sett diagram som man kan fylla i, så ramlar det ut, tillsammans med bilens effekt. Man kör lite accövning, trycker ned kopplingen och rullar, etc. vid lite olika hastigheter så kan man få fram vad som är luftmotstånd och vad som är rullmotstånd. Man kollar alltså hur fort man t.ex. tappar 5-10 km/h vid olika hastigheter. Eftersom luftmotståndet är ungefär propertionellt mot hastigheten i kvadrat, vilket rullmotståndet inte är, så skall det gå att få fram hyfsat. Man vet ju iallafall om det blev bättre eller inte. Lyftkraften kan man få fram på det sätt som Göran beskrev.


Har du det i Excel eller nåt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: hur funkar downforce?

Göran Malmberg skrev:
Jag monterade lägessensorer


Var får man tag på sådana........Det är ju användbart i många lägen.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Här finns en del bra givare för lite olika typer av mätningar... http://www.mytolerans.se

_________________
/ Jocke
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: hur funkar downforce?

ButterflyRacing skrev:
Göran Malmberg skrev:
Jag monterade lägessensorer


Var får man tag på sådana........Det är ju användbart i många lägen.....


Kolla http://www.activesensors.com/html/lvdt.html . Det är en firma att testa. Det var ett tag sedanjag skaffade mina. Dom anslöts direkt till Cygnuscomputern, så man kunde spara ner fjädringsrörelsen för ett banvarv, å skriva ut siffror eller kurvor. För justering av fjädrar, krägningsjäder mm. Intressant å se påverkan i slag å tid av stötdämparinställningar.

Göran malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Hmm...........mycket bra ideer.........

Men måste man verkligen ha rullande golv......Vad jag pratar om, är ju att få tillgång till en vindtunnel som alla har råd att hyra.
Alternativet är ju att inte hyara en som är jättedyr.

Det där med kylning av luften, vid en sluten tunnel, (sluten tunnen är ett måste) det borde gå att lösa ganska enkelt......med ett stort vattanbatteri och vatten har jag 4 meter undet marknivån. Man bor ju på landet, 25 meter från älven.


Jag ska be min gamla chef om råd, när det gäller fläkt.......och om någon av er har talas om att det ska rivas ett sjukhus någonstans......skrik då till.

Några frågetecken som kvarstår.........vilkan höjd och brädd måste man ha i tunneln där bilen står...........och vilken hastighet måste man upp i för att det ska vara någon ide.

Detta kanske inte går att genomföra.......men om man aldrig försöker, då blir vi ju sittande här och bara snackar om det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: hur funkar downforce?

Göran Malmberg skrev:
Kolla http://www.activesensors.com/html/lvdt.html . .


Tack.

och apropå datorer.........jag har en dator som man sätter med sugpropper på rutan.
Den kan mäta g-krafter mm..........sedan kan man räkna om med olika formler och få fram acc, bromskraft, sidokraft, effekt, tid och distans på acc och broms, hastighet ...mm mm.

Låter som trolleri...men det funkar faktiskt...vet inte hur..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
hur funkar downforce?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande