| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
|
<< 1, 2, 3 24161 besök totalt |
|
Senaste nytt på bakrutefronten är att en ruta med 3mm PC sitter nu i sin ram med gott resultat
Den verkar fortfarande lite kinkig i nedre vänstra hörnan men det kommer avhjälpas med stålvajer
I morgon ska min ruta i, spännande spännande
Har även en kontakt på Essåplast i Malmö så det är inte omöjligt att ett test kommer göras där i deras ugn. over and out! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Fan va gött!! (som man som san Göteborgare utbrister och säger)
Bara att gratulera till att det gått så bra! _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Finns de som tillverkar egna karosser till radiostyrda bilar, som ju tillverkas i PC, genom att utnyttja en form, vacuum skapat av en dammsugare och en PC bit uppvärmd i en ram. Då är det dessutom mera avancerade former som ska till. Enda hindret som jag ser i fallet med rutor är att den utrustning man måste ha för att forma dem måste vara lite större. |
||||
|
Detta är resultatet av mina och Björn:s tredje försök att bygga en 3mm Polycarbonat bakruta:
Bakrutan monterad i orginal Alu-ram väger ca 7kg
_________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||
har du finska rötter eller har du varit ute i spenaten och åkt..... Liten beskrivning av tillvägagångssätt för PC bakruta är på sin plats!!! _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Inte Finska men Germanska rötter.
Ingen spenat utan betongmur...
och det var, allvarligt talat en mycket mycket otrevlig upplevelse.
Jag kommer att när tid finnes detaljerat redogöra för orsak och verkan av denna avåkning på min Banbil här på rejsa.nu och ja.. passform, form och funktion av Björn:s och min ruta är riktigt bra.
MVH Ulf _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||
|
väntar in några offerter på polykarbonat till växthus... det rör sig om några hundra m2 så jag slängde med en förfrågan om att få till ett bra pris på lite rutlämplig pk med... åtrkommer med prisuppgift om någon skulle vara intresserad
|
||||
|
Dagens plastfråga är: hur gör man de här fina öppningsbara fönstrena som man ser på racebilar
Måste lösa mitt värmeproblem i cockpit så jag tänkte bygga sådana skjutbara fönster. Gärna några foton också så jag fattar ännu enklare
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
|
Varmböja Lexan/Makrolon/polykarbonat är supervanligt i radiostyrd modellbils-rejsing.
De flesta RC-bilar har Lexankaross. De som tillverkar själva sätter skivan i en ram, stoppar den i ugnen en stund och drar ner över en plugg, dammsugare + borrade hål i pluggen står för vacuum. Sen skär man upp för hjulhus och sånt. Det borde mao funka jättebra med varmluftspistol och tålamod, eller originalruta x2 och en hyggligt stor bastu i brist på Nevada-klimat.... Hehe, jag jobbade i Arizona ett tag, där hade lexanrutor nog vart rätt kass, 80 C inne i bilen var helt normalt, 50C utanför.
/Kristoffer |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
|
<< 1, 2, 3 24161 besök totalt |