Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
<<   1, 2, 3
24161 besök totalt
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Senaste nytt på bakrutefronten är att en ruta med 3mm PC sitter nu i sin ram med gott resultat Den verkar fortfarande lite kinkig i nedre vänstra hörnan men det kommer avhjälpas med stålvajer

I morgon ska min ruta i, spännande spännande

Har även en kontakt på Essåplast i Malmö så det är inte omöjligt att ett test kommer göras där i deras ugn.

over and out!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

964c2 skrev:
Senaste nytt på bakrutefronten är att en ruta med 3mm PC sitter nu i sin ram med gott resultat Den verkar fortfarande lite kinkig i nedre vänstra hörnan men det kommer avhjälpas med stålvajer

I morgon ska min ruta i, spännande spännande

Har även en kontakt på Essåplast i Malmö så det är inte omöjligt att ett test kommer göras där i deras ugn.

over and out!

/Björn

Fan va gött!! (som man som san Göteborgare utbrister och säger)

Bara att gratulera till att det gått så bra!

Ricky Bobby!...
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

swahngbg skrev:
964c2 skrev:
Detta verkar bara svårare å svårare Men det måste gå för Sanden i Göteborg säljer ju en mycket fin makrolonruta som förmodligen är varmbockad. Men han kanske har kommit på en superduper ide som ingen i hela världen har kommit på

Jag har gett mig f-n på att detta ska gå!!!!

/Björn

Med lite vacum, värme och en riktig form kan man göra en kupol av PC, men det är ju kanske inget man ger sej på i garaget. För vacum fomrning har jag väl nämnt här..

Finns de som tillverkar egna karosser till radiostyrda bilar, som ju tillverkas i PC, genom att utnyttja en form, vacuum skapat av en dammsugare och en PC bit uppvärmd i en ram. Då är det dessutom mera avancerade former som ska till. Enda hindret som jag ser i fallet med rutor är att den utrustning man måste ha för att forma dem måste vara lite större.
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003

Detta är resultatet av mina och Björn:s tredje försök att bygga en 3mm Polycarbonat bakruta:

Bakrutan monterad i orginal Alu-ram väger ca 7kg

Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Uffe K skrev:
Detta är resultatet av mina och Björn:s tredje försök att bygga en 3mm Polycarbonat bakruta:

Bakrutan monterad i orginal Alu-ram väger ca 7kg

har du finska rötter eller har du varit ute i spenaten och åkt.....

Liten beskrivning av tillvägagångssätt för PC bakruta är på sin plats!!!

Lomma
Här sen Jan 2003

Ja, äntligen Vi höll på ca 5-6 timmar i lördags så jag var duktigt mör på kvällen

Passformen är riktigt bra thumbs up

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003

FSN skrev:

har du finska rötter eller har du varit ute i spenaten och åkt.....

Liten beskrivning av tillvägagångssätt för PC bakruta är på sin plats!!!

Inte Finska men Germanska rötter.

Ingen spenat utan betongmur...

och det var, allvarligt talat en mycket mycket otrevlig upplevelse.

Jag kommer att när tid finnes detaljerat redogöra för orsak och verkan av denna avåkning på min Banbil här på rejsa.nu

och ja.. passform, form och funktion av Björn:s och min ruta är riktigt bra.

MVH
Ulf

Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

väntar in några offerter på polykarbonat till växthus... det rör sig om några hundra m2 så jag slängde med en förfrågan om att få till ett bra pris på lite rutlämplig pk med... åtrkommer med prisuppgift om någon skulle vara intresserad
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Dagens plastfråga är: hur gör man de här fina öppningsbara fönstrena som man ser på racebilar

Måste lösa mitt värmeproblem i cockpit så jag tänkte bygga sådana skjutbara fönster.

Gärna några foton också så jag fattar ännu enklare

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Varmböja Lexan/Makrolon/polykarbonat är supervanligt i radiostyrd modellbils-rejsing.
De flesta RC-bilar har Lexankaross. De som tillverkar själva sätter skivan i en ram, stoppar den i ugnen en stund och drar ner över en plugg, dammsugare + borrade hål i pluggen står för vacuum. Sen skär man upp för hjulhus och sånt.

Det borde mao funka jättebra med varmluftspistol och tålamod, eller originalruta x2 och en hyggligt stor bastu i brist på Nevada-klimat....

Hehe, jag jobbade i Arizona ett tag, där hade lexanrutor nog vart rätt kass, 80 C inne i bilen var helt normalt, 50C utanför.

/Kristoffer

Citera
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
<<   1, 2, 3
24161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande