Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 9094 besök totalt |
Re: Kurs
Ja! Med tanke på at Volvons effektövertag är relativt marginellt mot min bil, och att min bil har lägre vikt, svansmotor bakhjulsdrift, racechassie och troligtvis betydligt högre utgångshastighet ut på rakan. Hade man bara tittat på hästkrafter så nej, då hade jag inte varit förvånad, men med tanke på hur stor påverkan utgångshastigheten på rakan är så, ja jag är förvånad om man kommer upp i de hastigheterna. Jag säger inte att det är omöjligt, bara att det känns som att det är lätt hänt att man inte riktigt gör en korrekt avläsning av hastighetsmätaren samtidigt som man hittar perfekt bromspunkt... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Förresten Maciek; Grymt stilig bild på min Miata!
Synd att fettot bredvid kom med... (Jag...) ![]() ![]() ![]() |
||||||||
[quote="Pär Hylander"]
Min mätare visar lite för lite p.g.a. större rulldiamter på R-däcken, ca 6%. Men jämför man effekten 320hk mot 340hk (inte hela sanningen p.g.a. Olika utseende på kurva, turbolag etc) samt vikten 1520 kg mot 1360kg. Bakhjulsdrift mot framhjulsdrift. Svansmotorn gör ju även att man kan bromsa en 911 rätt mycket senare. Med 944an så ligger man kring ca 180-185km/h på mätaren p.g.a. att man kan hålla riktigt bra fart genom kurvorna innan utgången på rakan. Nu är ju hjulen nerdrevade så mätaren visar lite för snabbt på 44an. En liten lapsus i denna diskussion är att min 911 inte är jättesnabb p.g.a. att den faktiskt är rätt tung, och det har alla hästar i världen svårt att fixa till. Därför är det lite svårt att tro att en Vovlo kan kompensera detta med något fler hästar. Jag säger dock inte att det är omöjligt, dels för att banan är ombyggd och dels för att man möjligtvis med en framhjulsdriven bil kan gå på gasen betydligt tidigare i partiet innan rakan (svansmotorbilarna kan bli rätt oroliga) Efter att ha kört Knutan efter ombygnaden så tycker jag nog det är tveksamt om man får så mycket bättre utgångshastighet med den nya början på rakan, därav svaret på dessa inlägg. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Nä det handlar inte om gnäll, eller porsche-volvo tävling.
Jag menade det seriöst att det är nog svårt att komma upp i de hastigheterna (200km/h) utan en jäkla mycket hk. Det krävs att man tillför MYCKET energi på kort tid för att acca från 190-200 Jag gjorde lite kalkyler för skoj skull igår och kom fram till följande. om man tar Volvon med 340hk och jämför hur mycket mer kräm man behöver för att acca från 190->200 så kommer man (med överslagsräkning och bortsett från luftmotstånd vilket gör beräkningen konservativ). Det krävs ca 1,3 sekunder att accelerera från 190->200, detta innebär ca 16% längre tid på Knutstorps raka (ingångshastighet 80km/h). Vilket innebär att man behöver ytterliggare 70 meter för att komma upp till 200 jämfört med att komma upp i 190. Med ca 300 meters raka på Knutstorp innebär detta 23% längre accelerationssträcka. Räknar man sedan baklänges så får man fram att man behöver cirkus 400+ hk på 1400 kg för att nå 200 km/h. vilket stämmer ganska bra med topphastigheten vi har fått upp med Ferrari 360 på Knutan. Jag vet inte om volvon har fått mer kräm? Det kanske är 400+ pållar? Inte vet jag, jag bara reagerade över att det är rätt svårt att komma upp i 200... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Re: 2005-04-16 Licenskurs Ring Knutstorp
Nu har jag äntligen fått tag på ett brett band ![]() ![]() Man tackar! |
||||||||
[quote="Roger Gustafsson"]
Hej Roger. Det kanske inte hjälper så mycket med mycket pulver när det svänger men det är på rakorna jag får ta igen försprånget som du fick ![]() Visst hade vi roliga fajter på banan ![]() visst är det viktigt med vikt men jag använder bilen som familjebil med så därför väger den sina kilon .Ibland så kastar jag ut hela inredningen inför banträff och då försvinner ca. 130kg ( framsätena väger ca. 50kg st) det märks tydligt på banan att bilen blir lättare. ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||
![]() Angående hastigheten i slutet på rakan så kan jag säga att min lärare för dagen Zoran tyckte att det gick väldigt fort just på slutet.Jag bromsade mycket sent . ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||
Re: Till Ulf
Hej Bengt Kör du i Roadsport C med lättat svänghjul? ![]() mvh Goran Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||||
50 kilo ![]() Wow! Fulla med airbag o elmotorer? Ang Zoran; Han var en kul kille! ![]() "Nu jävlar smäller du inte, får då ligger du risigt till!" - Han fick knappt på sig bältet i min lilla bil. |
||||||||
Det sitter både airbag och elmotorer i dom ![]() Zoran var en kul kille , han sa nästan samma sak till mig med men då skulle jag få städa banan alldeles själv ![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 9094 besök totalt |