Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket transmissionsförlust i en Porschelåda?
<<   1, 2, 3
4405 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
För att peta in en liten pinne till i denna rätt vilda brasa så menar jag att toppeffekten är ointressant, vridmomentet oxo....

Det som är intressant är medeleffekten i det register man använder. Och "körbarheten" oxo så klart


Det där är faktiskt kommentarer som jag ofta hör av såna som inte har så mycket av något ovan nämnda...

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

oavsätt nivån på effekten så går det ALLTID fortare med större medeleffekt.
och så är effekten omvänt propotinell mot längden på ...............

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Qvarnis skrev:
Pär Hylander skrev:
För att peta in en liten pinne till i denna rätt vilda brasa så menar jag att toppeffekten är ointressant, vridmomentet oxo....

Det som är intressant är medeleffekten i det register man använder. Och "körbarheten" oxo så klart


Det där är faktiskt kommentarer som jag ofta hör av såna som inte har så mycket av något ovan nämnda...


Visst kan det vara så.

Ngt jag tycker är kul är att åka runt Knutan på 1:12 med 7 kg/hk. Det är mycket kuligare än att göra det med t.ex 5 kg/hk

Men nog om du tänker efter och bortser från *symbolvärdet* med en hög toppeffekt, så anser väl du oxo att hög medeleffekt i det register du använder är det som är intressant, eller hur? I ditt fall är ju kravet på register ovanligt stort dessutom eftersom ditt ekipage ska hantera ett ovanligt stort hastighetsintervall på ovanligt få växlar.

Jag tror att ett vanligt missförstånd är att folk menar "vettigt register" när dom säger vridmoment.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



När det gäller roligt att åka så är det väl kul med vilken effekt som helst.
Men mer effekt möjliggör snabbare acceleration vilket ger bättre varvtider, likväl som bra bromsförmåga.
Även om det kan vara kul att göra en bra varvtid med dåliga bromsar.... .
Vridmoment o effekt????
Vridmoment är ju rätt bra angivelse på hur effektiv motorn är, så det är väl bra att veta. Effekten talar om hur fort bilen kan accelerera, så det är också bra att veta.
Motoreffekt eller bakhjulseffekt???
Vet inte om det spelar någon roll, huvudsaken att man vet vilken metod som används. Själv försöker jag optimera effekten och om motorn sitter i en bromsbänk så försöker jag förbättra en siffra som är högre än om bakhjulen mäts, sak samma.

Sedan är det väl en annan femma vad som kan löna sig att prioritera, men det varierar från bil till bil och ägare. Även regelsystemet är en faktor i tävlingssammanhang.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur mycket transmissionsförlust i en Porschelåda?
<<   1, 2, 3
4405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande