Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket transmissionsförlust i en Porschelåda?
<<   1, 2, 3
4405 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
För att peta in en liten pinne till i denna rätt vilda brasa så menar jag att toppeffekten är ointressant, vridmomentet oxo....

Det som är intressant är medeleffekten i det register man använder. Och "körbarheten" oxo så klart

Det där är faktiskt kommentarer som jag ofta hör av såna som inte har så mycket av något ovan nämnda...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

oavsätt nivån på effekten så går det ALLTID fortare med större medeleffekt.
och så är effekten omvänt propotinell mot längden på ...............

Laholm
Här sen Nov 2002

Qvarnis skrev:
Pär Hylander skrev:
För att peta in en liten pinne till i denna rätt vilda brasa så menar jag att toppeffekten är ointressant, vridmomentet oxo....

Det som är intressant är medeleffekten i det register man använder. Och "körbarheten" oxo så klart

Det där är faktiskt kommentarer som jag ofta hör av såna som inte har så mycket av något ovan nämnda...

Visst kan det vara så.

Ngt jag tycker är kul är att åka runt Knutan på 1:12 med 7 kg/hk. Det är mycket kuligare än att göra det med t.ex 5 kg/hk

Men nog om du tänker efter och bortser från *symbolvärdet* med en hög toppeffekt, så anser väl du oxo att hög medeleffekt i det register du använder är det som är intressant, eller hur? I ditt fall är ju kravet på register ovanligt stort dessutom eftersom ditt ekipage ska hantera ett ovanligt stort hastighetsintervall på ovanligt få växlar.

Jag tror att ett vanligt missförstånd är att folk menar "vettigt register" när dom säger vridmoment.

Bromma
Här sen Feb 2003

När det gäller roligt att åka så är det väl kul med vilken effekt som helst.
Men mer effekt möjliggör snabbare acceleration vilket ger bättre varvtider, likväl som bra bromsförmåga.
Även om det kan vara kul att göra en bra varvtid med dåliga bromsar.... .
Vridmoment o effekt????
Vridmoment är ju rätt bra angivelse på hur effektiv motorn är, så det är väl bra att veta. Effekten talar om hur fort bilen kan accelerera, så det är också bra att veta.
Motoreffekt eller bakhjulseffekt???
Vet inte om det spelar någon roll, huvudsaken att man vet vilken metod som används. Själv försöker jag optimera effekten och om motorn sitter i en bromsbänk så försöker jag förbättra en siffra som är högre än om bakhjulen mäts, sak samma.

Sedan är det väl en annan femma vad som kan löna sig att prioritera, men det varierar från bil till bil och ägare. Även regelsystemet är en faktor i tävlingssammanhang.

Göran Malmberg

Hur mycket transmissionsförlust i en Porschelåda?
<<   1, 2, 3
4405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande