Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chassi M3 (splittat från eftersnackstråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
9272 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



M3Jonas skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Jag har vererrakrängare på min. Efter det byter bilen rikting betydligt villigare och mer kontrollerat.

Det va dock lite pill att få dit eftersom vissa detaljer kunde haft bättre passform. Jag räknade ut konstanten för länge sedan men har tyvärr glömt siffrorna. Men det går ju att mäta upp ganska smidigt igen.


Så nu känner du dig inte som om du kör båt längre?

Kommer du ihåg vad de kostade?
om det är bökigt att få dit den är det bäst att man tar det som ett vinterjobb då man har tid på sig och dessutom ändå ska byta bakvagn.
Kommer du ihåg vad det var som stökade vid monteringen?


Tror jag gav 3200:-

http://www.02-depan.se/e30h%E4mmare.htm
Titta på dessa bilder så förstår du vad jag pratar om även om det är en annan leverantör så det det precis likadant ut.

Jag är väldigt kräsen när det gäller finish och passform.
Alubiten som klämmer runt krängaren bak va hemmasmidd med borr pelare och bågfil. Så den va det ingen vidare passform på. Fick fila upp hålet men jag ska göra nya i fräsen när jag får tid.

Plastbussningarna man fick till va tjockare än va originalfästet klarade av så jag fick tillverka 2 mellanlägg.

Uniballsen bak (droplinksen heter det va) bestod i satsen av en hona och en hane vilket gjorde att när man skruvade ihop dom blev droplinken alldeles för kort. Så jag beställa 2st nya honor och lite gängstång så att jag kunde få rätt längd.

Sen när jag körde på bana så gick fästet i bilen till droplinksen av pga styva krängare. Men det är ju enbart bmw fel å inte någon annans.

Även om det va lite pyssel är jag väldigt nöjd med beteendet på bilen.

Det kanske är bäst att du ringer mig Gärna innan du moddar din bakvagn med uniballs.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Samuel Lindkvist skrev:

Tror jag gav 3200:-

http://www.02-depan.se/e30h%E4mmare.htm
Titta på dessa bilder så förstår du vad jag pratar om även om det är en annan leverantör så det det precis likadant ut.

Jag är väldigt kräsen när det gäller finish och passform.
Alubiten som klämmer runt krängaren bak va hemmasmidd med borr pelare och bågfil. Så den va det ingen vidare passform på. Fick fila upp hålet men jag ska göra nya i fräsen när jag får tid.

Plastbussningarna man fick till va tjockare än va originalfästet klarade av så jag fick tillverka 2 mellanlägg.

Uniballsen bak (droplinksen heter det va) bestod i satsen av en hona och en hane vilket gjorde att när man skruvade ihop dom blev droplinken alldeles för kort. Så jag beställa 2st nya honor och lite gängstång så att jag kunde få rätt längd.

Sen när jag körde på bana så gick fästet i bilen till droplinksen av pga styva krängare. Men det är ju enbart bmw fel å inte någon annans.

Även om det va lite pyssel är jag väldigt nöjd med beteendet på bilen.

Det kanske är bäst att du ringer mig Gärna innan du moddar din bakvagn med uniballs.


Det kanske är säkrast att ta det via telefonen.
Blir nog till att förstärka kränghämmarfästen på bärarmarna när man ändå har dem lösa och man får väl göra det på fjäderbenen samtidigt.

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag fick en tanke igår när jag höll på och grottade medbromsarna fram och fick syn på krängaren och infästningarna.
Vad händer om man flyttar in fästet på kränghämmaren säg en decimeter, borde man inte få betydligt mycket kortare hävarm och att krängaren då upplevs som hårdare?

_________________
Jonas Edling
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Krängrna sätt uppifrån
a=infästing i bärarm/fjäderben
b=infästing flyttad krängre
c=infästing i kaross



a                     a
|                     |
b                     b
|_c_________________c_|


om det är så att du flyttar c så att b kommer just på länket till bärarmen så blir krängar hårdare.

Är det så du tänkte, så ta en banan

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Angående förstärkningar på kränghämmarinfästningarna så finns det bra bilder på www.turnermotorsport.com

Gjorde egna till fjäderbenen fram och även enligt deras modell på infäsningarna till motorkuddarna i framvagnsbalken. Enkelt i 3 mm plåt och lite svetsning...
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



fuling skrev:
Krängarna sätt uppifrån
a=infästing i bärarm/fjäderben
b=infästing flyttad krängre
c=infästing i kaross



a                     a
|                     |
b                     b
|_c_________________c_|


om det är så att du flyttar c så att b kommer just på länket till bärarmen så blir krängar hårdare.

Är det så du tänkte, så ta en banan


Tack men jag har precis ätit lunch...

Jag hängde inte riktigt med i dina tankar.

om vi utgår från din eminenta ritning så tänkte jag låta infästningarna i karossen sitta kvar där de är.
Likaså fästet i fjäderbenet.
Däremot så var tanken ev att flytta staget som sitter mellan krängaren och fjäderbenet från det som skulle kunna vara a till b.

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tobbe: Är det dessa du menar?

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TSU3075308

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=RE1777/8

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TSU3075312

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TSU3075305

Ser inte direkt ut som några Nasaprylar men det innebär såklart inte att det är någonting fel.
Kommer nog bli till att kapa plåt själv istället för att beställa från staterma...

_________________
Jonas Edling
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

M3Jonas skrev:
fuling skrev:
Krängarna sätt uppifrån
a=infästing i bärarm/fjäderben
b=infästing flyttad krängre
c=infästing i kaross



a                     a
|                     |
b                     b
|_c_________________c_|


om det är så att du flyttar c så att b kommer just på länket till bärarmen så blir krängar hårdare.

Är det så du tänkte, så ta en banan


Tack men jag har precis ätit lunch...

Jag hängde inte riktigt med i dina tankar.

om vi utgår från din eminenta ritning så tänkte jag låta infästningarna i karossen sitta kvar där de är.
Likaså fästet i fjäderbenet.
Däremot så var tanken ev att flytta staget som sitter mellan krängaren och fjäderbenet från det som skulle kunna vara a till b.



ja det funkar om man inte om man inte får förstor vinkel på staget.
Typ långt stag klarar stort avstånd mellan a till b.
Är du med?

om ja, ta en klase bananer

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



fuling skrev:



ja det funkar om man inte om man inte får förstor vinkel på staget.
Typ långt stag klarar stort avstånd mellan a till b.
Är du med?

om ja, ta en klase bananer


Apan har tagit en hel klase bananer nu

Staget är ca 20-30sm långt och i nuläget riktat snett framåt. Vinkelmässigt borde det funka fint att vinkla det minst lika mycket bakåt kan man tycka.
Kan det bli några elaka nackdelar med att sätta ett extra fäste, typ som att krängaren i sig är för klen och inte kan gå av eller andra konstigheter?

_________________
Jonas Edling
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

TROR inte det. Men får jag måtten på krängar kan jag snurra siffror lite.

Diameter=?
cc a till a
cc c till c (den bit av krängar som går tevers bilen)
Mått mellan a till b

Ta även måtten cc mellan infästingspunkerena i bilen.

Gärna om det går ett bild på krängareländet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



M3Jonas skrev:
Tobbe: Är det dessa du menar?

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TSU3075308

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=RE1777/8

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TSU3075312

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TSU3075305

Ser inte direkt ut som några Nasaprylar men det innebär såklart inte att det är någonting fel.
Kommer nog bli till att kapa plåt själv istället för att beställa från staterma...


Japp, det är dessa jag menar. Ingen poäng med att beställa därifrån, jag gjorde egna i 3 eller 4 mm plåt och svetsade i både framvagnsbalken och i fjäderbenen. Bak har jag inte fixat något än men det kommer.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



fuling skrev:
TROR inte det. Men får jag måtten på krängar kan jag snurra siffror lite.

Diameter=?
cc a till a
cc c till c (den bit av krängar som går tevers bilen)
Mått mellan a till b

Ta även måtten cc mellan infästingspunkerena i bilen.

Gärna om det går ett bild på krängareländet.


Jag ska måtta lite när jag kommer till garaget.

_________________
Jonas Edling
Citera
R o b e r t L a r s o n
Nora
Här sen Dec 2004
Inlägg: 132



När det diskuteras krängningshämmare......

E36 och E30 har ju väldigt lika framvagnar, borde man inte kunna montera E36M3 krängningshämmare på E30.....?

_________________
R o b e r t L a r s o n
BMWSC/CS
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
fuling skrev:
... Men får jag måtten på krängar kan jag snurra siffror lite. ...

Mina siffror direkt från ditt excelark. Nu blev det nästan för lätt eller hur?.
        Fram    Bak
Dv      21      16      mm      Ytterdiameter i tvärbiten
dv      0       0       mm      Innerdiameter i tvärbiten
Db      21      16      mm      Ytterdiameter i armarna
db      0       0       mm      Innerdiameter i armarna
L       880     760     mm      horisontal stånglängd
alfa L  70      83      grader  vinkel från horisontalplanet
R       160     200     mm      infästing i bärarm till horisontal stång
RL      170,3   201,5   mm      Längd på böjande stång
CC      996,5   809,1   mm      cc ytterändar på k-fjäder
E       210000  210000  N/mm2   Elatisetetsmodulen
G       81000   81000   N/mm2   Tjovmodelen
Ib      9547    3217    mm4     yttyghetsmomentet böjning
Wb      909     402     mm3     böjmotståndet
Iv      19093   6434    mm4     yttyghetsmomentet vridning
Wv      1818    804     mm3     vridmotståndet

kb      1218    248     N/mm    fjäderkontnten böjing
kv      69      17      N/mm    fjäderkontnten vridning

karb    61,7    15,1    N/mm    Totala K-fjäderns fjäderkonstant
                4,097066117     Förhållande fram/bak
f (på kränarn)  10      10      mm      max nerböjning/fjäring/kräning OBD per sida
sigma jämnförelse       188     130     N/mm2   max spänning vridning  (tau vrid)
sigma böj       231     151     N/mm2   max spänning böjning

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Så det som jag då klurar på är att korta av avståndet R från 160 till 110 eller dylikt. Vad händer då med fjäderkonstanten eller vad det kan heta?

_________________
Jonas Edling
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
Den ökar dvs blir styvare (ganska rejält).

Ladda ner fulings excel-ark och stoppa in siffrorna ovan så kan du labba själv.
Det finns i första posten i tråden Johan "fuling" Sjölinders exceldokument!.
Närmare bestämt:
Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare
https://rejsa.nu/im/_excel/krangare_c.zip

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Tumme pekfinger, jag snurrat lite siffror, så fördubblar man fjäderkonstent på kräng när man går från 160 till 110mm.
Bra va?
Ser ni hur lätt det är att fixa justerbar krängare?

GunnarÖ:
Ja det var alldels för lätt

citat:
f (på kränarn) 10mm
Jag skulle tro att det kränger lite mer än 10mm(per sida 10 upp och 10ner)

Då kommer sigma jämförelse stiga med ökad kräning.
Men jag TROR det klarar sig.
Hmm varje gång jag öppnar något som jag gjort för ett tag sen så infaller sig frågan.
-Har jag gjort rätt????
Vi får hoppas det

Men kapar man nu hävarmen, ökad fjäderkonsten, så kränger det mindre.
Annars har man misslyckats groft

Citat:
Vad händer då med fjäderkonstanten eller vad det kan heta?

Japp krängran är en fjäder så den har en fjäderkonstant, eller flera/variaabel om den är justerbar.

Så ta en .... eller vill du ha något annat nu???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tack för hjälpen Gunnar och Johan.
Det kan då vara värt ett försök att montera dit ett par extra fästpunkter om man så enkelt kan fördubbla fjäderkonstanten.

Tyvärr så har jag inte excel på den dator jag nu använder mig av då min ordinarie har kraschat så jag litar på era uträkningar så länge

Ska ut och meka idag så jag återkommer med hur det gick at få dit extrafästen. Provtur för utvärdering lär dock få vänta...

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag höll på och pulade en del med krängaren idag.
Hade tänkt at helt enkelt svetsa på ett nytt fäste gjort av plattjärn på krängaren fast vad är det för material i krängaren? Är det inte någon form av fjäderstål som blir hårt, sprött och sprickbenäget om man svetsar i det?

Som det verkar bli nu så kommer jag göra ett alufäste som klämmer runt krängaren, med den konstruktionen är det dessutom enkelt att justera om krängaren thumbs up

_________________
Jonas Edling
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Svetsa i krängarn, hmmm kan bli fel. Fjäder stål kanske.
Gå på det som du var inne på en moj som kämmer runt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hmm, såg precis att 325 har en 20mm krängare jämfört med M3:ans 19mm.
Hur stor procentuell skillnad skulle ett byte till en sådan innebära?
Någon som vet om krängarna ser likadana ut trots att 325:an har infästningen på bärarmen istället för fjäderbenet?
Har 02 depån resp Verrera krängare för att fästa på fjäderbenet eller hur har ni löst detta? På deras bild så verkar det nämligen ingå fästen till 325 infästning?

_________________
Jonas Edling
Citera
Allmänt banåkaforum
Chassi M3 (splittat från eftersnackstråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
9272 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande