| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
JAAAAAA!!! BUREN ÄR GODKÄND!!! den 22/6 = HELGDAG !!!!!
|
29798 besök totalt |
Precis det jag menade förut, fast du förklarade mycket bättre.
|
||||
Borde fungera. Dessa bälten är ju utrustade med godkännd märkning (e).... Alla förslag som handlar om att svetsa i huvudbågen faller på att bågen då inte längre är godkännd samt att besiktningen antagligen anser infästningen som ombyggd. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Har regbesiktat flera bilar med snap-off och ingen av dem med nyckellås och det har aldrig varit något problem fast jag kan ifs föreställa mig att de kan vara mer nitiska på en rejsbil än då det i vårt fall varit annat syfte. |
||||
Hur är det, är alla e-märkta bälten godkända om dom är monterade i originalinfästningarna? Eller är det originalbälten i originalfästen som är enda melodin? _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det finns ju såna där bakplåtspapper som man kan använda massor av gånger, jag har för mig att de är teflonbelagda ... Halkiga är de iaf ... och av plast, så bakplåtsplast är vad du ska ha
Annars finns det rör och folier och grejjer av polytetrafluoretylen (Teflon) hos bl.a. www.fluortek.se, de har även andra material som liknar PTFE ... Lycka till!
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Strikt sett originalbälten i originalinfästning men är det e-märkta prylar brukar det vara lugnt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Jag har pratat med olika tekniska ingenjörer på VV vid ett flertal tillfällen
angående de förslag på modifieringar som Ni "rejsare" har bidragit med. Men ingen vågade lova något i telefon utan hänvisade mig till en station där någon skulle titta och bedöma saken. Så idag har jag varit vid Bilprovningen i Västberga, som skall ha dem bästa regbesiktigare i Stockholm, sägs det. Pratade med en trevlig man som försökte ge mig lite goda råd. 1. Att modifiera bältesfästet med en liten arm (från en Opel Kadett) som skickar fram bältet godkänner de inte, på grund av att jag förändrar det ursprungliga bälteskonstruktionen. 2. Att vadera upp röret och sätta på en glidyta (tänkte på tjock solfilm) fungerar inte heller för att vaderingen gör att det blir ännu trängre mellan bältet och rör och det kommer att hindra dess fria in och utrullning. 3. Det finns några distansbrickor mellan kaross och öglan, som jag kan ta bort och få bältesöglan att hamna närmare karossen. Detta skulle medföra att bältet får en gynsammare vinkel i spänd läge och kanske inte ta i buren. 4. Jag tänkte att eventuelt spärra glidskenan till stolen, så att man inte kan skjuta den hela vägen bak, villket också skulle hjälpa till för att få bältet att gå fri, Frågan är vad de tycker om den saken för det frågade jag inte honom, kom på det efteråt. 5. Att såga upp buren och svetsa om den, så att huvudbågen hamnar bakom bältesöglan, känns inte som ett realistiskt allternativ. Även om det skulle räcka att luta bågen 3-4 cm längre bak. 6. Det sista förslaget från besiktningsmannen var att jag skulle registrera in bilen som rallybil "standard" och ta SBF rally-licens. Detta skulle medföra att jag kan avveckla 3-punkts bältet och regga in med 4-punkt. Skulle kunna regga med en FIA-stol. Få ha en annan ratt, kunna ha en högre bullernivå, mm. Vad anser Ni? Hur svårt är det att ta SBF rally licens? Kostnader ? Vad finns det för baksidor med att ha tagit den? Kommer det att gälla andra regler för mig på banträffar? Hur blir det med försäkringar vid personskada? Jag börjar känna mig så uppgiven att jag funderar på att sälja bilen.
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
6. Visst, men du får bara köra med bilen på tävling eller träning och reglerna runt detta lär skärpas ännu mer om VV och SBF får som de vill. Inget alternativ som jag ser det.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Bälte
Funderingar.......... Kan man inte ha ett äldre 3-pkt bälte utan rullbältesfunktion? Tex från en hundkoja, det borde väl stå ngn E märkning även på sådana? Är det krav på 3-pkt bälte? Det kanske räcker med ett Lap belt från ett baksäte ?? Henrik _________________ Henrik Hansson |
||||
|
Spärra glidskenan låter som en ypperlig ide!!!
Går den inte imot så går den inte imot. Man behöver inte ha justerbara stolar öht! Sedan kan det ju bli lite knivigt om besiktningsmannen inte kan provköra men bara han KAN provköra (eller någon annan besiktningsman) _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Christian - stämmer inte riktigt . jag har fast monterad stol - & fick en tvåa på detta då just MIN besiktningsman EJ fick plats. är det en lång kille & jag e kort & sitter nära så är det en tvåa i papprena enligt KLIPPAN stationen _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag har precis spärrat glidskenan i hack 7, förut gick det att skjuta bak den till hack 10. Men jag tror att det räcker, när jag låser bältet framåt så går den fri, och så gott som fri även när inte bältet är spänt. Har även tagit bort distansbrickan och kortat bulten för bältesöglan. Nu kommer öglan lite närmare karossen. Håll tummarna för mig,
har bokat om efterontrollen av bältet till nu på onsdag i Västberga/Sthlm. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||||
Tackar för alla lyckönskningar, speciellt Kristians värmde, (med tanke på att jag har varit lite busig mot driftingkungen)
Man känner sig utlämnad åt slumpens makter, hoppas att besiktningsgubben är på bra humör. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||||
|
Jag håller också tummarna, trots att du ratade Kadettkomponenterna...
Ibland är det svårt att känna att besiktningen är bra och nödvändig för alla oss trafikanter.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Jag har inte reglerbara stolar i min bil, får inte besiktningsmannet plats torde det vara hans problem, inte mitt. Eller får de underkänna mini'sar med, om de inte rymms? Jag har fått tvåa på grund av att besiktningsmanen inte kunde trampa ner kopplingen ordentligt, och därför inte fick i växlarna, "växlingsreglage kärvar". 10 minuter senare med annan besiktningsman så gick det ypperligt. (han skratta glatt när jag påpekade att hans kollega inte kunde trampa riktigt på kopplingen.) |
||||
|
|
||||
|
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
JAAAAAA!!! BUREN ÄR GODKÄND!!! den 22/6 = HELGDAG !!!!!
|
29798 besök totalt |