| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
|
7 besök senaste veckan (24039 totalt) |
om jag nu inte läst fel i regelboken för DR så krävs det att samtliga rör är av minst dimension 45x3 mm, inte bara själva huvudbågen. _________________ Johan H |
||
|
Nu har jag roat mig med att ringa en besiktningsman på SBF och enligt honom så är en FIA godkänd skruvbur med certifieringshandlingar till helt godkänd att använda för racing i Sverige.
Enligt honom så åsidosätter certifieringshandlingarna SBF's krav och inte tvärt om. Jag frågade bl a om det "förhatliga" staget till fjäderbenstornet och då sa han att om skruvburen som är FIA märkt och certifierad saknar det så är den också godkänd för tävling i Sverige. Detta går alltså tvärt emot den infon som jag fått tidigare från flera håll. (sen finns det självlkart alltid en risk att någon annan SBF anställd är av en annan åsikt )
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Detdär skulle jag vilja ha i tryckt form inna jag köpte en bur. Men det är ju trevlig info. Stämmer det är det ju en stor lättnad för många som vill åka klubbracing tex. |
||
Nä egentligen inte alls konstigt... Tänk om SAMTLIGA besiktningsmän från SBF kunde få ngn form av utskick där de hajade att ha samma korrekta syn på dessa fall.
|
||
|
Snubblade över denna tråd, och har en relaterad fråga...
Heigo skriver nåt om DMSB på sin sida, vilket verkar vara nån form av certifikat på buren? Jag kikar på en OMP-bur men där står det bara en hänvisning att den uppfyller FIA App J art. 253? Il länko: http://www.ompracing.it/pdf/en/rollb Motsvarar dessa angivelser varandra eller är det en DMSB-sak man måste ha för att få den att fungera med SBF? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Vad DMSB betyder har jag ingen aning om (om du inte kastat om bokstäverna ). Men min skruvbur är OMP och den är ONS certifierad och det fungerar utmärkt att både besiktiga hos bilprovning och få vagnbok på hos SBF.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Det är just det som är frågan, för andra burar hos OMP hade just ONS- eller RAC-homologering, vilket jag tolkade som en högre klassning. om jag får spekulera fritt känns det som att "FIA app.J art. 253" betyder att buren är byggd enligt viss spec, men frågan är om det räcker för SBF? Ex ska dörrsträvorna kapas/passas in och svetsas fast på Alfetta-buren i efterhand, och då känns det som buren blir ett hemmabygge ändå? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Just det faktum att min var ONS certifierad var jag lite orolig för då det är det Tyska bilsportförbundets kodning om jag har förstått det hela rätt. Det var dock inga problem
På de som inte är godkända så står det No FIA _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Ah, OK! Tack John, jag ska försöka få tag på en SBF-besiktningsman och ställa frågan direkt till honom. Vore skoj med bur, speciellt som OMP-buren verkar vara relativt lättinstallerad och billig.
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Ett tips är att kolla med www.sandtler.se det var där jag köpte min. De har direktkontakt och kan få fram om det finns ngt vettigt certifikat eller inte. Var inte alltför dyr heller.
Mvh John _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
|
7 besök senaste veckan (24039 totalt) |