Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (24039 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Fö är vi ÅF sedan några veckor och kan säkerligen hjälpa till.

Du har PM.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tänk dit skickade jag också ett PM

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

M3Jonas skrev:
Här kommer en korkad grej in via SBF...
Jag som är intresserad av att använda min bil både till att svänga på en bana och även testa på strippen skulle då vilja ha en bur/båge i bilen.
Bekymret är då att medans ingen av de färdiga rally/racingburarna /bågarna är godkända för dragracing. I dr behövs det nämligen en huvudbåge som är minst 45x3mm, de kralligaste bulta i rören som jag hittat har en huvudbåge som är 45x2,5.

om jag nu inte läst fel i regelboken för DR så krävs det att samtliga rör är av minst dimension 45x3 mm, inte bara själva huvudbågen.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu har jag roat mig med att ringa en besiktningsman på SBF och enligt honom så är en FIA godkänd skruvbur med certifieringshandlingar till helt godkänd att använda för racing i Sverige.

Enligt honom så åsidosätter certifieringshandlingarna SBF's krav och inte tvärt om. Jag frågade bl a om det "förhatliga" staget till fjäderbenstornet och då sa han att om skruvburen som är FIA märkt och certifierad saknar det så är den också godkänd för tävling i Sverige.

Detta går alltså tvärt emot den infon som jag fått tidigare från flera håll.

(sen finns det självlkart alltid en risk att någon annan SBF anställd är av en annan åsikt )

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

JohnC skrev:
Nu har jag roat mig med att ringa en besiktningsman på SBF och enligt honom så är en FIA godkänd skruvbur med certifieringshandlingar till helt godkänd att använda för racing i Sverige.

Enligt honom så åsidosätter certifieringshandlingarna SBF's krav och inte tvärt om. Jag frågade bl a om det "förhatliga" staget till fjäderbenstornet och då sa han att om skruvburen som är FIA märkt och certifierad saknar det så är den också godkänd för tävling i Sverige.

Detta går alltså tvärt emot den infon som jag fått tidigare från flera håll.

(sen finns det självlkart alltid en risk att någon annan SBF anställd är av en annan åsikt )

Detdär skulle jag vilja ha i tryckt form inna jag köpte en bur.
Men det är ju trevlig info. thumbs up
Stämmer det är det ju en stor lättnad för många som vill åka klubbracing tex.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Se sidan 2 i denna tråd

Där skrev jag att FIA cert trumfar SBF:s krav. Inget konstigt alls med det

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
Se sidan 2 i denna tråd

Där skrev jag att FIA cert trumfar SBF:s krav. Inget konstigt alls med det

Nä egentligen inte alls konstigt...

Tänk om SAMTLIGA besiktningsmän från SBF kunde få ngn form av utskick där de hajade att ha samma korrekta syn på dessa fall.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Snubblade över denna tråd, och har en relaterad fråga...

Heigo skriver nåt om DMSB på sin sida, vilket verkar vara nån form av certifikat på buren? Jag kikar på en OMP-bur men där står det bara en hänvisning att den uppfyller FIA App J art. 253?
Il länko: http://www.ompracing.it/pdf/en/rollbar.pdf (Kolla efter raden Alfetta GTV på sida 1)

Motsvarar dessa angivelser varandra eller är det en DMSB-sak man måste ha för att få den att fungera med SBF?

Mvh
Mangan

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Magnus K skrev:
Snubblade över denna tråd, och har en relaterad fråga...

Heigo skriver nåt om DMSB på sin sida, vilket verkar vara nån form av certifikat på buren? Jag kikar på en OMP-bur men där står det bara en hänvisning att den uppfyller FIA App J art. 253?
Il länko: http://www.ompracing.it/pdf/en/rollbar.pdf (Kolla efter raden Alfetta GTV på sida 1)

Motsvarar dessa angivelser varandra eller är det en DMSB-sak man måste ha för att få den att fungera med SBF?

Mvh
Mangan

Vad DMSB betyder har jag ingen aning om (om du inte kastat om bokstäverna ). Men min skruvbur är OMP och den är ONS certifierad och det fungerar utmärkt att både besiktiga hos bilprovning och få vagnbok på hos SBF.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

JohnC skrev:
Men min skruvbur är OMP och den är ONS certifierad och det fungerar utmärkt att både besiktiga hos bilprovning och få vagnbok på hos SBF.

Det är just det som är frågan, för andra burar hos OMP hade just ONS- eller RAC-homologering, vilket jag tolkade som en högre klassning.

om jag får spekulera fritt känns det som att "FIA app.J art. 253" betyder att buren är byggd enligt viss spec, men frågan är om det räcker för SBF?
Ex ska dörrsträvorna kapas/passas in och svetsas fast på Alfetta-buren i efterhand, och då känns det som buren blir ett hemmabygge ändå?

Mvh
Mangan

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Just det faktum att min var ONS certifierad var jag lite orolig för då det är det Tyska bilsportförbundets kodning om jag har förstått det hela rätt. Det var dock inga problem thumbs up Men när jag tittar på länken så får jag det till att för Alfa GTV old modell så är den FIA godkänd eller är det som vanligt jag som inte kan läsa.

På de som inte är godkända så står det No FIA

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Ah, OK! Tack John, jag ska försöka få tag på en SBF-besiktningsman och ställa frågan direkt till honom. Vore skoj med bur, speciellt som OMP-buren verkar vara relativt lättinstallerad och billig.

Mvh
Magnus

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Ett tips är att kolla med www.sandtler.se det var där jag köpte min. De har direktkontakt och kan få fram om det finns ngt vettigt certifikat eller inte. Var inte alltför dyr heller.

Mvh John

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Skruva banåkabil
Vem har bäst passform på sina burar till en BMW E30
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (24039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande