Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken konstruktion är starkast - länkhuvud i bärarmar
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (29659 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Westfield skrev:
Finns det inte utrymme att sätta dämparen vid övre infästningen?

Jo visst finns det plats där. Anledningen till att jag ville flytta ner den var mest för att få mer utrymme ovanför diffen för bränsletank etc. Det finns iofs plats för både tank och stötdämpare men då blir det lite trängre. Jag vill nämligen inte ha tanken på "originalplatsen" med tanke på att den då får agera deformationszon vid påkörning bakifrån.

om fördelarna med att ha stötdämparen centralt ovanför drivaxeln överväger vinsten av mer utrymme i ovanför diffen kanske det också bör ändras...

MGB GT 1967
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Mats Friberg skrev:
Westfield skrev:
Finns det inte utrymme att sätta dämparen vid övre infästningen?

Jo visst finns det plats där. Anledningen till att jag ville flytta ner den var mest för att få mer utrymme ovanför diffen för bränsletank etc. Det finns iofs plats för både tank och stötdämpare men då blir det lite trängre. Jag vill nämligen inte ha tanken på "originalplatsen" med tanke på att den då får agera deformationszon vid påkörning bakifrån.

om fördelarna med att ha stötdämparen centralt ovanför drivaxeln överväger vinsten av mer utrymme i ovanför diffen kanske det också bör ändras...

Ja,d et är en bra tanke, men tänk på att vikten hamnar högre upp. Tänk också på att bensin inte exploderar som på TV. Det brinner och har man rätta sortens tävlingskläder, klarar man sig nog ganska bra.

Dessutom är ju fjädrarna på sidan rakt upp, det är inte mkt plats från tanken som ryker. Du vill inte ha för stor tank ändå, jag har 28l och det räcker utmärkt. Man kör inte så långt i taget ändå p.g.a. andra skäl.

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Har suttit och kukk-i-lurat på mina bärarmar fram och bak ett bra tag nu. Jag kommer att köra med HXAM (alltså uniballs som tar lite mer vinkel) som är monterade åt fel håll, dvs som bilden på IGMAB's bygge som var tidigare i tråden - det är väl K-G's 4wd Volvo S40 det där. Hur som, visst, det kanske är galet. Men om man håller sig inom det tillverkaren uppger för uniballen vad gäller hållf, med lämplig faktir, ja då ska det väl inte vara något problem? Har också pratat med SFRo och deras oro var damm-skydd - men det är väl bara att klämma på en sån där gummi-påse över hela klabbet så ska det ju vara lugnt sen. Visst, det hade gåt att köra med alubussningar men jag tycker det känns bättre med uniballs. Vi får väl se hur det blir. Som sagt, som jag förstått det så är det dammskydd som SFRo bryr sig om - naturligtvis ska man ju ha lite på fötterna vad gäller dimensionering också.

Ja just det, orsaken till att de monteras åt fel håll - jag kör med original subframe och jag kommer behöva fjädringsväg (is åkning och asfaltbana).

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Westfield skrev:
Finns det inte utrymme att sätta dämparen vid övre infästningen? Så sitter det ju på andra Sjuor med delad bakvagn och så går fjädern upp och fäster i triangeln bakom ryggen på förare/passagerare där bågen även fäster (starkt och bra ställe).

En nackdel med den lösningen är att man får (nästan) lika sunkig fjädringsväg som med stel axel, fungerar på glassätarbilar och banräcers, men skall man köra på vägar i sämre skick än banan vill man inte ha hela bilen som ofjädrad vikt.

--VVTS--
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
>>Magnus

Nu hängde jag inte med... chassit är väl avfjädrat på liknande sätt oavsett var jag har övre fästpunkten för mina coilovers?

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tänkte bara visa hur det blev efter ombyggnaden av navhållarna. Övre infästningen är vinklad för att länkhuvudet skall sitta rakt vid "ride height".

MGB GT 1967
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

thumbs up thumbs up
Lyxigt med snabb toe justering även bak

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Mats Friberg skrev:
Tänkte bara visa hur det blev efter ombyggnaden av navhållarna. Övre infästningen är vinklad för att länkhuvudet skall sitta rakt vid "ride height".

Ser riktigt trevligt ut!
Men (med tanke på "knixen" på nedre röret i bid), ska du inte sätta ett rör mellan infästningarna i undre bärarmen? Eller räta ut "knixen"?

Vad har du använt för godstjocklek i spindeln förresten?

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Lyxigt med snabb toe justering även bak

Ja, nu kommer det att finnas oanade möjligheter till att justera bort sig på banträffarna!

Johan Lekås skrev:
Men (med tanke på "knixen" på nedre röret i bid), ska du inte sätta ett rör mellan infästningarna i undre bärarmen? Eller räta ut "knixen"?

Jo, det kommer ett rör precis där du ritat in det...

Johan Lekås skrev:
Vad har du använt för godstjocklek i spindeln förresten?

Framsidan när den utskurna fästplattan från Sierrans bärarm skall svetsas fast är 5 mm, röret där drivaxeln kommer in är 4 mm och resten är 3 mm... Inte speciellt lätt men stabil!

MGB GT 1967
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

När jag ser en sån knix så tänker jag instnktivt på att sätta en fläns på insidan av knixen.. kanske för att jag inte litar på min svetsteknik eller är feg kanske eller nått, men en sån knix ställer ju ordentliga krav på svetsen avseende genombränning.

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
>>hauge

Är inte riktigt med på vad du menar med flänsen...

Bärarmarna svetsar inte jag utan dessa lämnar jag bort för TIG:ning till en kille som håller i svetsen dagarna i ända istället för att sitta vid ett tagnetbord som jag gör.

MGB GT 1967
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tror hauge menar något i sitl med det här

Eller?

Eslöv
Här sen Apr 2006

fläns kallas också för fjäder... alltså en triangelformad plåt som man sätter på (o svetsar fast) på insidan av knixen... (fast på utsidan alltså) o som fungerar som en förstyvning.
Men lämnar du bort det till en sån person som du beskriver så kommer det i ett lite annat ljus

Edit: Japp ! ....som på bilden menar jag :-) fast inte så lång

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Jag anser att du klarar dig med den röda förstärkningen, den hjälper dessutom att sprida broms-acckrafter mellan båda balljointsen.

MVH
Göran Malmberg

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Det lutar åt att bara använda den röda förstärkningen. Vill helst inte hålla på och småsvetsa för mycket i bärarmarna.

MGB GT 1967
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006

Lyfter en lite gammal tråd. Jag tycker det borde bli svårt att justera toe-in med Mats konstruktion. Skruvar man ut en av uniballsen nertill så ändras ju avståndet till den andra uniballen medan skruvhålens avstånd är konstant. Inte för att det är något som behöver göras mer än att man sätter toe till noll en gång. Men det är väl svårt att få tillräcklig precision i bärarm och upright från början?

På en westfield har man ju en bussning i en av de nedre fästpunkterna som väl antagligen ger tillräckligt med flex för mindre toe-justeringar.

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
om man räknar lite på hur mycket C-C ändras vid en justering 1 grad så gissar jag att det är väldigt liten. Jag har för mig att det är 140 mm mellan centrum på länkhuvudena och om jag justerar toe 1 grad ger detta att länkhuvudet skall justeras in 2,44 mm vilket ger en ökning av C-C till hisnande 140,02 mm...

Men visst någon större justermån handlar det inte om utan att jag måste fila upp hålen i navhållaren några hundradelar.

MGB GT 1967
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006

okay, då klarar du dig ju rätt långt utan behöva ta fram raspen.

Alternativet är ju annars att ha en enskild uniball längst ner och ett separat toestag på sidan som på bilden och därigenom också få ner nedre infästningen längre. Jag har funderat på om det går tillverka en sån upright själv genom att svetsa plåtar samma sätt som du. En sån där i aluminium känns svårt att åstadkomma på egen hand...

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

KlasE skrev:

Alternativet är ju annars att ha en enskild uniball längst ner och ett separat toestag på sidan som på bilden och därigenom också få ner nedre infästningen längre. Jag har funderat på om det går tillverka en sån upright själv genom att svetsa plåtar samma sätt som du. En sån där i aluminium känns svårt att åstadkomma på egen hand...

Bulten närmast är alltså toestaget? Det förefaller sitta tämligen närma kpi axeln, är det inte en framvagn?I.o.m att det sitter högre upp så blir det lätt en bumpsteer effekt, men det går ju ifs att hantera.
Göran

Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006

Re:

Göran Malmberg skrev:
KlasE skrev:

Bulten närmast är alltså toestaget? Det förefaller sitta tämligen närma kpi axeln, är det inte en framvagn?I.o.m att det sitter högre upp så blir det lätt en bumpsteer effekt, men det går ju ifs att hantera.
Göran

oj, du har nog rätt i att det är en bakvagn. Jag tog bilden från nåt formula student-bygge. När man ser hela bilden kan man ana att det antagligen är bakvagnen (jag beskar/beskärde(?!) den lite). Men i princip samma konstruktion har jag sett på bakvagnar.

Fast jag är inte med på hur du menar med avstånd till kpi-axeln. Hur påverkar det? Blir det mer bumpsteer?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

KlasE skrev:

Men i princip samma konstruktion har jag sett på bakvagnar.
Fast jag är inte med på hur du menar med avstånd till kpi-axeln. Hur påverkar det? Blir det mer bumpsteer?

Liknanade finns för bakvagnar men den nedre "styrsträvan" sitter då längre från den andra infästningen
samt att den ligger i samma höjdnivå. Är avståndet kort så blir brottet på infästningarna större och scrubavståndet påverkar mer vid acc resp broms, vi har ju två kraftiga belastningsriktningar bak och många bilar har mycket stort scrubavstånd bak. Det finns heller ingen större orsak att riskera bumpsteeer bak genom olika höjdinfästningar mot upprightsen.
MVH
Göran

Vilken konstruktion är starkast - länkhuvud i bärarmar
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (29659 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande