Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 11782 besök totalt |
Re:
Den förklaring jag har fått (i alla fall på 911:or) är att man gärna bromsar hårt innan apex (då bilen pekar rakt. Under inbromsning sker viktförflyttning frammåt vilket får bakhjulen att lätta något. Progressiv låsning av bakhjulen under inbromsning ska då minska bakhjulens tendens att vicka. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Å tusan.. Jag har ju aldrig ägt nån 968:a själv utan det är ägarna som berättat att det varit torsen diffar i lådorna samt att det står så i specarna tex på nätet?!? http://www.edmunds.com/porsche/968/1 http://www.944968.com/968transform.h /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Kollade i PET, du/ni har rätt! Porsche har minnsan levererat 968:an med både Torsen och lamelldiff! Torsendiffen hette 950 332 063 00 och lamelldiffen hette 950 332 053 00. All heder åt er. 968:an är lite obskyr modell...jag visste inte att dom minsan använde Torsen på den. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Detta är ju samma anledning som nåt team ville köra med drivaxlar och framdiff i F1, inte för drivning utan för att bättre kontrollera upplåsningarna fram. I samma veva kan ju sägas att kopplingen inte skall vara nedtryckt under inbromsning för då kan bakhjulen leva ett friare liv (mer tröghet i systemet är bara bra), men det är kanske lite väl självklart. ![]() Det skulle iofs vara intressant att testa hårda inbromsningar med en 1,5lamelldiff, jag har bara erfarenhet av Torsen typ (både "typ II" och en konkopplingsvariant) och det brukar inte vara "spikrakt" beteende, men det har jag vant mig vid. |
||||||
Re:
Lyfter denna tråd igen då jag skall inhandla en diff. Kollade lite på Quaife sida och det verkar onekligen som några Porsche funkar med deras diff då dom har åtmintonde en Supercup som rullar 2007 Porsche Mobil1 Supercup championship . Jag funderar på testa en Quaife i min 996 rwd turbo med Supercup spec.. Vad tror vi, vad valde du kenson?? /pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Ja det stämmer. Min Audi har torsendiff mellan fram o bakaxel.
Den fördelar upp till 70% antingen bak eller fram beroende på vilken axel som behöver mest effekt. Dock så är hjulen för sig enbart av fusktyp, dvs bromsar upp spinnande hjul med bromsar. _________________ Andreas Nyström |
||||||
Re:
ok, tack! Jag märker att du börjar komma upp dig i världen nu när du börjar prata om dig själv i tredjeperson, haha ;-) Men vad skall jag ha då vånda, vånda vånda, quiafe är ju så rätt prismässigt! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Ring och snacka med Paul http://www.guardtransmission.com/lsd _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 11782 besök totalt |