Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (44834 totalt) |
På rally240:n grpH jag var kartis/mek i förr, var bla "rambenen" bakom framaxeln ner mot växellåds tunneln förstärkt med en 2-3mm plåt där vill det ge med sig.
Annat klassiskt ställe är ju mellan hjulhusen bak, bakom ryggstödsplåten satte vi ett vinkeljärn typ 40*40*3 efter att knäckt tillbaks allt där det satt från början. Sen kompletterings svetsades nog det mesta ....? Men du kanske inte lägger ner halva bilen i innerdiket eller hoppar fram i skogen ... ![]() Bästa tipset jag har: Åk till en rally/rallycross tävling titta, fråga, känn å klämm (motorsport folk har en tendens att alltid vara trevliga å hjälpsamma) _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Re:
Du har inte några bilder på dessa sakerna? Kom precis på att det bor 2 st runt hörnet som kört rallycross ![]() _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||
Re:
Får säga att man blir lite insperarad av ditt arbete ![]() Gällande backspeglar så tycker jag att de som är monterade från 86 - och framåt är de som ser bäst ut på 240:s om man nu ska orginal. _________________ //Anders Jegeros Får betalt för att resa runt. |
||||
Har varit lite seget på sistånde men lite har blivit gjort....
Motorbalken byggdes om för att ge lite mer plats åt oljetråget... ![]() Steg 1 fram med kapen ![]() ![]() Inpassning av en ny bit ![]() Färdigt resultat.... Avgastunneln och underredet är nästintill klar bara lite små pill kvar ![]() Dom sista plåtarna på plats... ![]() Någon form av balk kommer monteras för att kompensera för den nya kardantunneln. ![]() Kan nog bli varmt för passagerarens fötter :twisted: Hjulhusen där bak håller på att få en lite omgång ![]() Såhär såg det ut innan ändrigen ![]() Bortkapat.. ![]() Nya plåtar på plats betydligt rymmligare Kampen mot underredsmassan är snart vunnen ![]() En förstärkning till fästpunkten för styrstaget på prototypstadiet ![]() Någon som vet hur långt man ska ha mellan däcken och skärmkanterna för att SBP ska vara glada... _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||
Har varit lite seget på sistånde men lite har blivit gjort....
Motorbalken byggdes om för att ge lite mer plats åt oljetråget... ![]() Steg 1 fram med kapen ![]() ![]() Inpassning av en ny bit ![]() Färdigt resultat.... Avgastunneln och underredet är nästintill klar bara lite små pill kvar ![]() Dom sista plåtarna på plats... ![]() Någon form av balk kommer monteras för att kompensera för den nya kardantunneln. ![]() Kan nog bli varmt för passagerarens fötter :twisted: Hjulhusen där bak håller på att få en lite omgång ![]() Såhär såg det ut innan ändrigen ![]() Bortkapat.. ![]() Nya plåtar på plats betydligt rymmligare Kampen mot underredsmassan är snart vunnen ![]() En förstärkning till fästpunkten för styrstaget på prototypstadiet ![]() Någon som vet hur långt man ska ha mellan däcken och skärmkanterna för att SBP ska vara glada...???????????????????????????? Nu är det Jul vilket förmodligen betyder mer tid i garget... ![]() _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||
vad jag vet så ska däcken inte ta i skärmarna, det brukar räcka. detta även med styrutslag o fjädrat
|
||||
jaha det är detta som är din..
denna tråden har jag kollat i en antal gånger ska du veta.. din verkar friskare i plåten än min e30.. bytt trösklar, å bitvis av golvetfram. halva hjulhusen och lite till... _________________ Kristian Svendsen |
||||
Jaha då var det dags för en liten uppdate... sista terminen i skolan så det går inte så snabbt men lite o lite
![]() Eftersom motorn behövde lite mer plats så blev det att bygga in lite... Avgasröret behövde också lite extra plats pga motorns tillbakaflyttade placering... ![]() En ram tillverkades för att ha något att utgå ifrån... ![]() Ramen kläddes med 1mm plåt som handknackades för ändamålet riktigt nöjd med resultatet.. ![]() Såhär blev resultatet på andra sidan.. ![]() Blev lite svårt att ha kvar värmepaketet.... tanken är att sätta värmepaketet på passagerarsidan blir inget handsfack att samla skräp i ![]() ![]() Här kan man se hur min handknackade skapelse är tänkt att förflytta luftintaget... Man kan även skymta att vindrutetorkarmotorn är flyttad ca 60mm mot mitten eftersom buren va ivägen:) Använder mig av popnut för att fästa 1 sidoplåt så det finns möjlighet att komma åt baksidan av motorn utan att lyfta ur hela paketet.. ![]() Motoratrappen monterad... Här kan man även se hur avgas-tunneln blev samt den nya plåten mellan kupén och motorrummet ![]() Motorfästena nästan klara trodde jag ![]() ![]() Tanken är att använda sig av valpkuddar vilket min Sfor man inte va någon vän av för att han skulle bli lite gladare svetsades en ring på som ska ha en motsvarighet svetsad i motorbalken som den löper i på så sätt kan motorn inte komma någonstans... ![]() Den nya växellådsbalken och infästningen i växellådan samma sak kommer hända här som med motorfästena... Motorfästena och växellådsinfästningen var på el-förzinkat innan jag kollade vad min Sfor man tyckte så de blir att dom får åka dit en gång till _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||
Re:
Tackar tar sin lilla tid att uppfinna hjulet hela tiden men vad ska man göra ![]()
Va väll inte själva valpkuddarna som va det dåliga utan min konstruktion... Skulle satt kuddarna i vinkel för att förhindra rörelser men det är lätt o va efterklok ![]() _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||
Re:
Inga dåliga distanser det där. Ett tips är att plocka bort stopringen i fjäderbenen för dämparen och låta den gå ner igenom distansen och sen kapa fjäderbensröret i ovankant. Blir lättare och sen så får du längre fjädringsväg på dämparen och slipper bry dig om genomslag på den. ang speglar så tycker jag du ska fortsätta med orginallock och ha de gamla kromspeglarna om du hade tänk köra med de blinkersglasen du köpt. _________________ Jonas Bjerkemo |
||||
Hmm.. Detta påminner om en bil som min polare hade.
En (mörk)grön 242GL -75, även den försedd med vitmotor, tror det var T5 eller R. Helt vansinnig var den iaf. Mest däckrök och vrål.. "Hulken" var väl inte den mest väghållningsultimata skapelsen, vad jag förstått. Men cool var den! Bygg en riktig sleeper, det är coolt. Lycka till! /Hp _________________ Håkan Persson |
||||
Re:
Tror inte där är några ringar på fjäderbenen, Sellholm har nog spindeln i ett stycke. _________________ Daniel Steiner |
||||
Re:
På sellholmbenet? Där är det ingen stötdämpare av vanlig sort utan sjävla fjäderbensröret är höljet till stötdämparen, så den går inte att ta ur. _________________ Daniel Steiner |
||||
Var en bra tag sedan man skrev något här, har hänt en massa och bilen är numera besiktiga och godkänd.
Har skett lite förändringar från bilderna nedan bla blev det en annan lösning på distansen till fjäderbenet och ett originalinstrumentalist med lite extra mätare vid istället. Är jäkligt nöjd med resultatet och det backades upp med beröm från SFRO, gick rakt igenom SFRO och bilprovningen utan problem. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (44834 totalt) |