Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
pinjong vinkel på ban bil med stel bakaxel?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (48416 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Justeringen av 4-länken är väll en annan sak än piongvinken, eller?

För justerar man piongvinken med längden på stagen i en 4-länk så ändrar man geometrin, mao flyttar monementanpunket. Som ger en ändring i höjning/säkning av karrosen.
Solklart, eller?

Men ändrar man INTE geomtrin på något sätt i 4-länken utan BARA ändar piongvinken.
Får man då någon skiland och då varför?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
EklundTPR
Åland
Här sen Nov 2007
Inlägg: 14



Re:

fuling skrev:
Justeringen av 4-länken är väll en annan sak än piongvinken, eller?

För justerar man piongvinken med längden på stagen i en 4-länk så ändrar man geometrin, mao flyttar monementanpunket. Som ger en ändring i höjning/säkning av karrosen.
Solklart, eller?

Men ändrar man INTE geomtrin på något sätt i 4-länken utan BARA ändar piongvinken.
Får man då någon skiland och då varför?

Men, hur ändrar du geometri utan att ändra pinjongvinkel?
Ganska uppenbart om man tänker efter.
Det går ju inte!?
Pinjongen har ju sin uppenbart fasta position i axeln?
eller har jag missat något väldigt viktigt?

Mvh

_________________
Rikard Eklund
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13345

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

fuling skrev:
Ja, vi har fört ATT men inte VARFÖR piongvinken skulle ha betydelse.
I alla fall jag vill veta VARFÖR.

Håller med fuling, varför? Vid mina empiriska studier på 80-talet med min 240 noterade jag att trampet försvann när den enda ändringen var att korta de övre momentstagen... Man varför? Jag tvivlar på att den ändrade vinkeln i det bakre knutkorset var orsaken. Troligare att det berodde på någon annan geometrisk effekt/orsak. Typ att bussningarna förspändes på ett annat sätt när bakaxelns utsattes för moment...

Det som i tråden benämns "pinjongvinkel" har väl inget med fyrlänksgeometrin att göra igentligen. Den beror ju helt på var fyrlänkens stag är infästa på axeln i förhållande till axelns position (i rotationsledd om ni fattar...) Pinjongen skulle ju kunna peka uppåt eller nedåt oavsett geomentri om bara man monterat det så...

_________________

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Finns väll massor av sätt att juster piongvinken utan att ändra geomtrin.
Frågan är bara vad man byggt för justeringar från börja.
Men det är väll inte det grundfrågan berörde. Eller?
Utan det var piongvinkens betydelse?

Vibraationer mm kan jag tänka mig, men kommer man få greppsproblem mm om vinken blir för stor?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



mmmm.. men vänta nu.. kan det inte vara som så att vi talar om flera olika saker, fast vi tror att vi talar om samma?

Pinjongen vill man ha parallel med utgående axeln på en stdbil under normalbelastning på att få så lite vibrationer som möjligt..
Har man en bil med bladfjädrar så får man en större vridning på bakaxeln vid samma belastning och den måste då ha en större utgångsvinkel för att vara parallell under normalbelastning.


På en banracer vill man då ha pinjongvinkeln parallell under den medelaccelleration man har i kurvorna, gissar jag i alla fall.


När man kommer till dragracing, där starten är superviktig, så har man lite annorlunda kravprofil .
I dragracingen vill man utnyttja chassiereaktioner på ett annat sätt än på bana. Man vill gärna att fronten skall lätta lite för att flytta tyngdpunkten bakåt vid accelleration o öka kontakttrycket på däcket.
Man vill också att karossen skall lyftas lite där bak också för att tillfälligt öka kontakttrycket.

Någonstans finns det ett optimum på utgångsvinkeln på pinjongen. Är den för liten, så lyfter sig inte bakänden och man får inte ökat kontakttryck. Är den för stor så blir det lite andra effekter som jag inte funderat på...Pulsationen som blir pga stor vinkel kommer att störa drivdäcken i alla fall.

vad säger ni om det ????

_________________
Mats Andersen
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 455



om man har heim joints i 4-länken så kan man ju ställa pinjongvinkeln som man vill oberoende av hur stagen sitter.
Är man lite smart så bygger man fästena i ramen så att man får samma pinjongvinkel oberoende hur man sätter övre länkstagen, dvs borrar hålen olika i längsled.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu antar vi att vi kan ställa piongvinken UTAN att ändra något annat.
Må vara omöligt i verkligheten, eller i prinsip omöligt, men det ski... vi i.

Har då piongvinken någon betydlese för greppet?
Eller ger det typ bara lite obalans, typ.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
EklundTPR
Åland
Här sen Nov 2007
Inlägg: 14






_________________
Rikard Eklund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad är det som är fel nu?
Att jag är korkad ibland i skrift är helt normalt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

EklundTPR skrev:
fuling skrev:
Justeringen av 4-länken är väll en annan sak än piongvinken, eller?

För justerar man piongvinken med längden på stagen i en 4-länk så ändrar man geometrin, mao flyttar monementanpunket. Som ger en ändring i höjning/säkning av karrosen.
Solklart, eller?

Men ändrar man INTE geomtrin på något sätt i 4-länken utan BARA ändar piongvinken.
Får man då någon skiland och då varför?

Men, hur ändrar du geometri utan att ändra pinjongvinkel?
Ganska uppenbart om man tänker efter.
Det går ju inte!?
Pinjongen har ju sin uppenbart fasta position i axeln?
eller har jag missat något väldigt viktigt?

Mvh


Jag tror att fuling skulle vilja ha svar på om du har 4-länken orörd, tar lös fästena på bakaxeln, vrider bakaxeln ex 5gr och svetsar tillbaka fästena = ändrad pinjongvinkel men oförändrad 4-länk. Blir det skillnad i fästet då
Jag hoppas att jag har fattat fuling rätt här

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Libell thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
EklundTPR
Åland
Här sen Nov 2007
Inlägg: 14



Re:

Libell skrev:
EklundTPR skrev:
fuling skrev:
Justeringen av 4-länken är väll en annan sak än piongvinken, eller?

För justerar man piongvinken med längden på stagen i en 4-länk så ändrar man geometrin, mao flyttar monementanpunket. Som ger en ändring i höjning/säkning av karrosen.
Solklart, eller?

Men ändrar man INTE geomtrin på något sätt i 4-länken utan BARA ändar piongvinken.
Får man då någon skiland och då varför?

Men, hur ändrar du geometri utan att ändra pinjongvinkel?
Ganska uppenbart om man tänker efter.
Det går ju inte!?
Pinjongen har ju sin uppenbart fasta position i axeln?
eller har jag missat något väldigt viktigt?

Mvh




Jag tror att fuling skulle vilja ha svar på om du har 4-länken orörd, tar lös fästena på bakaxeln, vrider bakaxeln ex 5gr och svetsar tillbaka fästena = ändrad pinjongvinkel men oförändrad 4-länk. Blir det skillnad i fästet då
Jag hoppas att jag har fattat fuling rätt här


Jo jag vet vad han menar men det är ju just det...
Man justerar ju vinkeln för att få hela axeln i rätt läge..
Men jag tror att även om man nu skulle kapa bort och svetsa om det skulle det ge funktion,
dvs att pga att kardan påverkar bakaxeln så att axeln vill upp och om man då bara svetsar om så bör det ge samma resultat, men det är ju sååå j...a långsökt.
Varför göra en så enkel sak så krånglig?
Mvh

_________________
Rikard Eklund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



Justeringen av fyrlänken gör man ju för att flytta skärningspunkten mellan stagen så att bilen utnyttjar det grepp den behöver/kan få. Visst kan det påverka pinjongvinkeln, men det är ju inte den man främst tittar på.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Att man får olika reaktioner i chassit genom att flytta monementanpunkten är det inget snacka om.
Men juster man staglängder, lägen på stagen mm för att få den piongvinkel man vill ha kommer man även på verka monementanpunktens läge. Mao man får en annan chassireaktion. Det ger att man inte en aning om piongvinken spelar någon roll eller ej.

Så skall man vara 100 på att piongvinken spelar roll MÅSTE man justera den UTAN att röra något annat.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Har provat en hel del med pinjongvinkeln på rallycross bilen och skulle då säga att det inte gör någon skillnad. Vi har två axlar där fästena till fyrlänken är fastsvetsad med 0 respektive 3 graders pinjongvinkel. Däremot om man ändrar vinkeln genom att korta övre stagen så märks det men det är ju för att geometrin på fyrlänken ändras.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
EklundTPR
Åland
Här sen Nov 2007
Inlägg: 14



oki, då man har endast fasta lägen förutom justerbara momentstag så är det vinkeln på pinjongen man utgår ifrån för att se vart man är och därav kallas det så men är inte den rätta benämningen, bör alltså kallas vad?
Varför kallar alla den för just pinjongvinkel?
Snackar man lite med erfarna dragracers och bakvagnsbyggare så säger/benämner de just denna justering som pinjongvinkel.
Varför?
Har alla fel?
Det finns tydligen olika syn på detta, jag kommer iaf anse att det kallas pinjongvinkel för det är ju just den som flyttas om man ändrar skärningspunkten..

Mvh

_________________
Rikard Eklund
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 455



om man justerar pinjong vinkeln utan att justera vinkeln på utgående axlen så kommer man få vibrationer. Man kan inte vinkla pinjongen 15 grader uppåt (om det nu vore idealt) om utgeånde axeln inte har någon vinkel för då kommer det vibrera utav bara den. Oberoende hur bra grepp man kan tänkas få i chassit så kommer det ändå inte gå att köra pga vibrationerna.
Ska man kunna ställa pinjongvinkeln så måste man kunna ställa vinkeln på utgående axeln också vilket inte är det lättaste på vanliga bilar. Kan man inte det så är det ganska meningslöst att justera pinjongvinnkeln.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
EklundTPR
Åland
Här sen Nov 2007
Inlägg: 14



Re:

JBT skrev:
om man justerar pinjong vinkeln utan att justera vinkeln på utgående axlen så kommer man få vibrationer. Man kan inte vinkla pinjongen 15 grader uppåt (om det nu vore idealt) om utgeånde axeln inte har någon vinkel för då kommer det vibrera utav bara den. Oberoende hur bra grepp man kan tänkas få i chassit så kommer det ändå inte gå att köra pga vibrationerna.
Ska man kunna ställa pinjongvinkeln så måste man kunna ställa vinkeln på utgående axeln också vilket inte är det lättaste på vanliga bilar. Kan man inte det så är det ganska meningslöst att justera pinjongvinnkeln.


_________________
Rikard Eklund
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004
Inlägg: 929



har det inte spårat ut lite ...en höna av en fjäder
ställ vinkeln på rätt värde ..men då på korrekt sätt ,inte genom att flytta stag osv ,låt den sedan vara
allt mellan 2-8grader beroende på bakvagn ,körning osv
kör själv med bladfjädrar och det är enkelt att justera vinkeln med shims mellan blad och axel

_________________
Torbjörn Andersson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm
1. Så verakar det vara en språkförbisting här.
Jag tolkade piongvinkel som vinkel skilnden mellan utgående axel och piongen.
Allså utgående axel och piong är inte paralella.
Är de paralella så är vinken noll.

Vad man skall kalla flyttingen av monementanpunken kommer jag ALDRIG lära mig vad den riktiga nament är
dive, pitch, spuat, raise, anti dive, anti pitch, anti spuat, anti raise.

Jag TRoooooooooooooooOR det rätta ordet är raise på på DR-biler.
Sen om jag nu inte åker rullgrillor i pålskålen igen så snakar man om en %-sats.
%-saten är var linjen från däckcentrum i markplanet genom monementanpunken skär ..........
Ett kungarike för en bild.

Edit:
bild inlagd, tack för grunden Dennis Mollberg(t16)



h/CGH är % satsen


EDIT 2:
Vad kan man ha för vinkelfel mellan piongen och utgående axel i lådan innan man får vibrationer???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454


Trådstartare
nån som har lust att förklara i enkla steg hur man lättast mäter denna vinkel då?
verkar finnas en massa olika sätt, samt olika typer av special avläsnings verkyg

jag har ett litet digitalt vattenpass som jag antar att man kan använda,

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Skruva banåkabil
pinjong vinkel på ban bil med stel bakaxel?
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (48416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande