| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ersättning för alla instrument + datalogger?
|
2 besök senaste veckan (6710 totalt) |
|
Re:
Det tycker jag också. Fast först blir det ganska simpelt; lite text i olika färger och storlekar bara. Ska få ordning på allt annat och försöka hinna köra lite i sommar.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Vill bara inflika att eeePC kör Xandros Linux, och eftersom jag inte sett något bra loggerprogram till Linux så är den nog (tyvärr) utesluten.
_________________ Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral "Det är fegt med TURBO!" |
||||
|
Re:
Har dom lagt in det på ROM då eller? Annars kan man ju byta? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Har faktiskt ingen koll på sådana program. Hade tänkt att bara logga rådata från alla sensorer med egen programvara, och leka med lite egna hack sedan och/eller exportera till något standardformat efter behov. (Fördelen med att skriva eget är att man kan bygga som man vill och totalintegrera det hela med bilen - fast det är kanske inget att överväga om man inte råkar vara programmerare. )
Linux kör jag för att slippa hysteriska systemkrav, samt för att ha möjligheten att köra realtidsprocesser under RTAI eller RT-Linux. Ja, och sedan använder jag iofs inget annat än Linux normalt heller, utom till lite spel och simulatorer...
Iaf; kan ju vara värt att prova att köra favoritprogrammen under Wine eller Cedega. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Med risk för att vara ormen i open source paradiset...
Att samla in datan är väl pissenkelt, att skriva ett analysverktyg som gör att man kan använda datan är väldigt svårt (obs, Excel går fetbort). Det är ju själva mjukvaran som är den absolut viktigaste delen i en loggningslösning IMHo. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Jo, en komplett lösning med vettigt användargränssnitt är ett stort jobb (gäller iofs alla icke-triviala program), och eftersom det tydligen inte finns något vettigt kan man bara konstatera att det är för få som är intresserade nog att bidra till ett sådant projekt. Om man t ex kollar på MegaSquirt och VEMS så är ju det ändå ganska stora och populära saker, men det är väldigt få som verkligen bidrar till konstruktionerna och programmen. Så, frågan är ju om det finns kommersiella program av klass som använder öppna filformat, eller om tanken är att man ska vara tvungen att använda deras loggers för att få tillgång till programvaran. Känns ju dumt att ha ännu en burk i bilen när man ändå har en dator på 1 GHz liksom... (observera att jag inte håller mig till open Source av politiska eller ekonomiska skäl i någon större utsträckning, utan det handlar om att jag är trött på kommersiella "lösningar" som förvandlas till problem så fort man ska göra något udda, eller när leverantören går i konkurs. Sedan blir det liksom att man vill använda samma verktyg till hobbyprojekt och annat när man ändå är inkörd på dem.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ersättning för alla instrument + datalogger?
|
2 besök senaste veckan (6710 totalt) |