Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ersättning för alla instrument + datalogger?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (6710 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

micke r1 skrev:
David ! ska bli kul o se det färdiga "instrumentet" thumbs up

Det tycker jag också. Fast först blir det ganska simpelt; lite text i olika färger och storlekar bara. Ska få ordning på allt annat och försöka hinna köra lite i sommar.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
tantgron
Åland
Här sen Aug 2006

Re:

corpze skrev:
Nya asus Eee då? 7" skärm,512mb ram, 900mhz cpu. inga rörliga delar, 16gb flashdisk, usb, trådlöst lan, 10/100 lan, 2usb, bootar på 10sek enligt tester samt ett nypris på 1400kr! jag är iaf sugen =)

Vill bara inflika att eeePC kör Xandros Linux, och eftersom jag inte sett något bra loggerprogram till Linux så är den nog (tyvärr) utesluten.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

tantgron skrev:
corpze skrev:
Nya asus Eee då? 7" skärm,512mb ram, 900mhz cpu. inga rörliga delar, 16gb flashdisk, usb, trådlöst lan, 10/100 lan, 2usb, bootar på 10sek enligt tester samt ett nypris på 1400kr! jag är iaf sugen =)

Vill bara inflika att eeePC kör Xandros Linux, och eftersom jag inte sett något bra loggerprogram till Linux så är den nog (tyvärr) utesluten.

Har dom lagt in det på ROM då eller? Annars kan man ju byta?

BMW 330i -05
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

tantgron skrev:
corpze skrev:

Har faktiskt ingen koll på sådana program. Hade tänkt att bara logga rådata från alla sensorer med egen programvara, och leka med lite egna hack sedan och/eller exportera till något standardformat efter behov. (Fördelen med att skriva eget är att man kan bygga som man vill och totalintegrera det hela med bilen - fast det är kanske inget att överväga om man inte råkar vara programmerare. )

Linux kör jag för att slippa hysteriska systemkrav, samt för att ha möjligheten att köra realtidsprocesser under RTAI eller RT-Linux. Ja, och sedan använder jag iofs inget annat än Linux normalt heller, utom till lite spel och simulatorer...

Iaf; kan ju vara värt att prova att köra favoritprogrammen under Wine eller Cedega.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Med risk för att vara ormen i open source paradiset...

Att samla in datan är väl pissenkelt, att skriva ett analysverktyg som gör att man kan använda datan är väldigt svårt (obs, Excel går fetbort). Det är ju själva mjukvaran som är den absolut viktigaste delen i en loggningslösning IMHo.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:

Att samla in datan är väl pissenkelt, att skriva ett analysverktyg som gör att man kan använda datan är väldigt svårt (obs, Excel går fetbort). Det är ju själva mjukvaran som är den absolut viktigaste delen i en loggningslösning IMHo.
Den enda rimliga lösningen är att samla data i nåt format som andras analysprogg kan förstå (och acceptera som input). Eller så får man dechiffrera deras customformat och hoppas på att man gissat rätt.

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

MaZ skrev:

Jo, en komplett lösning med vettigt användargränssnitt är ett stort jobb (gäller iofs alla icke-triviala program), och eftersom det tydligen inte finns något vettigt kan man bara konstatera att det är för få som är intresserade nog att bidra till ett sådant projekt. Om man t ex kollar på MegaSquirt och VEMS så är ju det ändå ganska stora och populära saker, men det är väldigt få som verkligen bidrar till konstruktionerna och programmen.

Så, frågan är ju om det finns kommersiella program av klass som använder öppna filformat, eller om tanken är att man ska vara tvungen att använda deras loggers för att få tillgång till programvaran. Känns ju dumt att ha ännu en burk i bilen när man ändå har en dator på 1 GHz liksom...

(observera att jag inte håller mig till open Source av politiska eller ekonomiska skäl i någon större utsträckning, utan det handlar om att jag är trött på kommersiella "lösningar" som förvandlas till problem så fort man ska göra något udda, eller när leverantören går i konkurs. Sedan blir det liksom att man vill använda samma verktyg till hobbyprojekt och annat när man ändå är inkörd på dem.)

Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005

Hittade dom här på ebay

David ! Nu vill se ditt instrument

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Micke R1 skrev:
Hittade dom här på ebay

David ! Nu vill se ditt instrument

Vad ska man söka på eller har du rent av en länk?

MVH

Nicklas

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Googlade på koso och fann detta http://www.koso.com.tw/

Dom verkar göra moppeprylar för det mesta.

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Ersättning för alla instrument + datalogger?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (6710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande