| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämpliga hjulkonstanter på bana. FWD ??
|
5264 besök totalt |
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Ice , verkar det troligt på en MINI challenge tävlingsbil ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Nä jag skulle köra med samma fjädar på begge sidor.
Hmm har inte hört att man skulle köra med olika fjäderhårdheter på olika sidor, inte på en bil som skall svanga åt begge hållen i alla fall. Åka runt runt bilar har jag TASKIG koll på. Vad skulle det vara för fördelar att ha den hårdare på den tyngre sidan? Den tyngre sidan är ju känsligare så frågan är om den inte borde vara mjukare, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Fråga inte mig
Nåt att sova på Johan... , Vilka fjäderkonstanter tror du en MINI challenge race-bil har ?
Natti natti
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
Här halkar jag in på ett bananskal (!).
Har gjort liknande research vad gäller vår ShoppingClio. Fjäderval (för sport/gata) verkar variera friskt bland kiten från olika tillverkare. För Mini race-bilarna skulle jag gissa på hjulkonstant fram på ca110-120N/mm och bak kanske 85N/mm.
Är det jättefel eller får jag en banan?
|
||||||
|
Re:
Hej Lars! Mjuka upp lite fram så blir det banan till dig , bak är det mitt i prick
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Till mig blir det i bästa fall bananpuré eftersom jag tidigare ful-mätt på MR värdena.
Gjorde noggrannare mätningar där jag tog hänsyn till hjulens minus offset. Man kan ju säga att liite fel MR gör stoort fel när man räknar fjäderkonstanter. Resultatet blev MR 0,94 (förstås) fram. Men olika offset på hjul kan väl få detta att avvika en smula.. ? och MR 0,75 bak. Med ClubFuling chassi dvs 75N/mm fram och 60N/mm bak skulle framfjädern hålla 85N/mm och bakfjädern 110N/mm. Det ger egenfrekvenserna 2,25hz fram och 2,7hz bak med uppskattad vikt inkl. tjockisgubbe. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
Vi talar alltså om 50 - 90N/mm fjäderkonstant för en sk sportdämpare made by KONI ? Det innebär att en kraftigt utväxlad hjulupphängning = lågt MR, ställer högre krav på bra dämpare eftersom fjädern blir hårdare för att uppnå samma hjulkonstant.. Banan ?
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Re:
olika MR och samma bumpshimsning (den är ju nära konstant på Gula Konis) tycker jag låter lite mysko iofs. Möjligen kan man hävda att mängden Bump skall passa fjädern men Bump lirar ju ihop med däckets fjäderkonstant också och det förhållandet är ju inte samma vid 0,6 i MR som vid 0,9. Kan detta vara förklaringen varför en del konstruktioner fungerar fint med Gula Konisar till ganska avancerade tillämpningar (det går iaf fort) och andra grundkonstruktioner inte alls lirar lika bra.
Hur långt från 2-3ggr original och lite hårdare bak (för FWD, tvärt om för RWD) är det du hamnat på (skoj att veta om gissningen inte var tokfel)? |
||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Niclas , jag vet inte original fjäderkonstant . De är lite mysko till utformningen så jag har inte
vågat mig på att räkna. Men de verkar mjukare bak så förhållandet högre hz bak gäller nog inte på original-setupen. Det jag VET är att bakfjädrarna på KW "sportkitet" är 40N(det står nämligen på fjädern) Fram finns inga uppgifter men jag har försökt räkna. Fjädern är konformad med original =140mm diameter upptill och 87mm nertill. Räknade med ett medelvärde och hamnade på ca 35N/mm Detta ska vi ta med en stooor nypa salt. Vill nån hjälpa med räkning? om detta skulle stämma är Clubfuling chassi 2,5ggr hårdare fram och 2,75 ggr(detta vet vi) hårdare bak än ett KW version 2 chassi. Spontant och gissningsvis har KW chassit bara tuffat till konstanterna baktill jämfört med original. Hmm... Niclas , visst blir det banan !
||||||
|
Re:
Till och med ice börjar smälta...
||||||
Släng upp en blid på fjädern om du kan, gärna med lite mått. Skall vi nog kunna lista ut ca vad fjäderkonstanten blir. Marcus S, du börjar gilla bananer va?
ps Sen har jag tappat tråden lite, måste läsa tråden igen och se om jag hittar ändan och nysta upp lite. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Johan , Så här ser fjädern ut. Inte nyputsat men håll till godo..
Ytterdiameter är 140mm på översta varvet och 87mm på det undre. Tråddiameter är 12mm. Totalt 6varv , bedömmer det till 4,25 verksamma varv. Stigningen på varven är mindre upptill . Ska bli intressant och se vad du kommer fram till Nysta på du , men möjligheten finns att jag trasslar till det igen..
||||||
|
Jag får fjäderkonstanten till ca ca ca 30N/mm
KW 30/40 (fram/bak) ClubFuling chassi dvs 75N/mm fram och 60N/mm bak skulle framfjädern hålla 85N/mm och bakfjädern 110N/mm.
ca110-120N/mm och bak kanske 85N/mm.
MINI challenge race-bil: 100/85 Eller???
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Du hittade tråden ser jag.. Och tack för räknehjälpen.. 100/85 är så rätt det kan bli fjäderkonstanterna om du vill...
Fick uppgift på två olika fram resp. bakfjädrar på Challenge-bilarna (det var därför jag yrade om olika på höger/vänster) Men det troliga är kanske två olika setups. Hur som helst är 100/85 medelvärdet på dessa fjädrar. Hur tror du KW dämparna reagerar på ett Clubfuling fjäder-kit ? Bättre än man kan tro kommer du förmodligen svara Kanske läge att softa till konstanterna lite eller se över dämparna..
En annan sak för att trassla till det , sådana här hardcorefjädrar kräver ju hjälpfjädrar för att hålla fjädern vid upphissad bil och utfjädring. Varför används ibland hjälpfjädrar med fjäderkonstant och inte bara tunna plattfjädrar ?? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Vi har KW 30/40 fuling 85/110 Borde funka. jag har åkt dämpare avsädda för ca 1,5ggr fjädar med 3ggr fjäder och 6ggr 20N/mm std, sport 30, rally 60, mina 120 Är bara vägen/bana inte allt för guppig så funkar det bra. Men i viss fall blev det lite gunggung, men inget man behövde kalsong byte för
Känslan, vad bilen förmedlade, var fa... så mycket bättre med 120 än 60. optimlt att åka med så hårda fjädrar till dämparna? Svar NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ men det funkar drägligt.
Hmm de tunna plattfjädrna har en fjäderkonstant, så jag hajar inte riktigt frågan
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Jo förstås har även de tunna fjädrarna en konstant men jag tror mig ha sett kraftigare diton
också dvs trådfjädrar. De plattfjädrarna jag själv haft var mkt mjuka och komprimerades direkt av bilens tyngd. (eller snarare en bråkdel av bilens tyngd) MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
I normal fall vill man INTE att en fjäder skall bottna, allså att fjädervarven går ihopp.
Utifrån detta så ser jag ingen fördel med hjälpfjädrar med rundtråd. Hmm om jag kommer ihåg rätt så är det något med spänningrna i fjädern som blir mindre bra om den bottnar. Finns en sak som tala mot detta, vissa äckesatsfjädrar har ett par varv i en ända som betydligt mer tätlindade. Detta kommer ge att dessa varv bottnar. När varven bottra så sjunker antalet verksamma lindingsvarv, dvs att fjäderkonstanten ökar. De tätlindade varven kan ha 2st funtioner. Antingen som hjälpfjäder och/eller så vill man ha en progresiv fjäder. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Jag kanske är ute och cyklar gällande rundtråd på hjälpfjädrar. Men jag har iaf sett betydligt
kraftigare hjälpfjädrar än de jag hade. (tror det kallas aktiv och passiv )
Det blir väl en progressiv fjäder ihop med aktiv hjälpfjäder istället för den mjuka , passiva. Vad har man för glädje av det ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Fuling missade lite vad du menade.
Marcus menar att både hjälpfjädern och den "hårda hjälpfjädern" har platt tråd. Skillnaden dem emellan är att hjälpfjädern enbart är där för att hålla huvudfjädern på plats vid upphissning och den andra sk "tenderspring" är där för att ge en progressiv verkan. Detta var ganska poppis på Super Touringbilar där man bla ville kunna åka som en idiot över curbsen på mjukast och bästa vis. Även småguppigheter ska tydligen tas bättre men det vet jag inget om. Slaglängden innan utbottning på dessa är oftast inte mer än 5-10mm fjädringsväg. Nu var alla med och svarar Fuling att han begriper får han en banan.
*den känndes fin att får säga*
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lämpliga hjulkonstanter på bana. FWD ??
|
5264 besök totalt |