Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 14951 besök totalt |
oj, det varierar något hiskeligt. Visa perioder brar rullar det helt problemfritt och sen kan det vända på några sekunder och strula konstant i ett par år...
En sak du MÅSTE göra är att psykologiskt förbereda dig på det. Det är såååå lätt att gå in i väggen annars, och så blir bara skrotet stående utan att göra någon glad. Dessutom planerar du ju att köra ett i sammanhanget udda märke villet kan ställa till en del. Åker man Alfa, Porsche eller annan dussinbil är det inget svårt att hitta delar och kunskap i depån. Du kan springa på problem där... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
I ditt fall med begränsade mek möjligheter skulle jag rekomendera att köpa en färdig byggd bil.
Att ta en bil från gatan och ordningställa för att tävla med är en hel del jobb, läs igenom länken www.MX5RacingClub.se (bygga tävlingsbil) där finns nog mycket nyttigt och läsa (har inte läst allt själv) stirra dig inte blind på att det ska vara turbo . Mitt råd är köp en färdig preppad Miata och slå dig samman med de andra Miata åkarna och lär. _________________ Robert Gustafsson |
||
Re:
Att sen fila på grejerna så det går bra att tävla sprintracing tar naturligtvis lite tid, men man måste ju inte vara som alla andra. Meka kan man få bra med hjälp med i depån kvällen innan (kanske inte burbygget och annat för vagnboken iofs, men det finns många som kan skruva i övrigt). |
||
När jag började köra race med min RX-7 hade jag inget garage. Hela första säsongen tror jag det var. Jag stod på gatan utanför huset (bor i lägenhet) och mekade. Det gick alldeles utmärkt och man får många glada tillrop av förbipasserande som är intreserade.
Sen är det naturligtvis mera praktiskt när man har ett garage där man kan ha alla verktyg och annat tillgängligt men det gick ju. Du får nog räkna med att det behövs någon form av skruvande även med en relativt omodifierad bil. Vill man, och låter bli att sätta bilen i räcket, så kan man dock hålla det på en ganska låg nivå. Man vinner väl inte direkt men man har roligt ändå! Att köpa en "färdigbyggd" bil tar bort lite av charmen i det hela. Man känner sin bil mindre osv. Fast det brukar vara betydligt billigare än att göra allt själv! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag tror definitivt att det går. Men kräver ju mer vilja
![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Tack för era råd....
Tror jag köper in en 200 imorgon, sedan har jag ordat så att jag får betala 5000kr för halvburen. och oljekylare skall självklart på... har haft 2st 200or redan. Annars verkar det det bara vara huvudströmbrytare, kan inte vara så svårt ? Verkar som serien består av vänligt folk ifall man skulle träffa på något mekproblem innan. _________________ Michel Gubel |
||
Re:
Stolen är oftast det som ger mest bekymmer (man ska hitta en som passar). Trendab har bra utbud i Stockholmstrakten. Det finns ju lite olika sätt att koppla brytaren, mest beroende på hur din generator styrs. Men det har garanterats täckts många gånger om i olika trådar här. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 14951 besök totalt |