Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 7041 besök totalt |
Nja, jag menade att Phaeton inte är någon säljsuccé... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Men det är väll inte så konstigt? Hur många skulle köpa en Fiat i D segmentet? VW har iaf varit realistiska och tillverkar inte bilen som en serietillverkad bil ![]() |
||||||
Eftersom tråden är splitttrad så säger jag: Håll er till ämnet
![]() Jag tror att man kan göra en skitkul motor av morsan Renault5 motor med stötstänger på 1500cc med trim, samma sak med en vag men för att vara ärlig så är nog 1,8t motorn bland dom absolut tråkigaste motorerna jag har kört. Någonsin... tomgång = noll effekt precis när man rullar ivåg så kommer ALLT vrid så bilen skuttar iväg och drar loss ratten ur nävarna på en Precis när man tror att det går att börja stå på LITEgrann så dör maskinen...grovt överdrivet obs att jag endast kört 150 hästars modellen och som någon sa så är det väl lite brist på fantasi att stoppa i denna motor i alla modeller/märken inom vag gruppen. Tyvärr så bildas ju en uppfattning att allt är samma skrot och korn vilket inte fallet riktigt är. Själv åker jag till vardags en 3000cc v6:a med varvstoppet på 7150, max vrid på 5800giri. Svensson själv skulle svära sig blodig över avsaknaden av maxvrid vid 2000 varv, bränsleekonomi, det skarpa insugsljudet medans detta är nog skälet till att jag älskar min bruksbil. Smaken är som baken ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Första året hade man BMW-motorer i TT:n. Dessa kom man över via motoringenjörsgurun Mader som köpte rättigheterna/ritningarna av BMW och sedan erbjöd ABT en helt klar DTM-maskin då Audi "vägrade" bygga en åt dom. Sen "kom BMW på" att man skulle kunna ha den i ALMS och M3 V8 GTR... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efter första året, tror jag det var, har man haft Mugenmotorer i TT:n. Dvs. "nästan Honda". Kan inte förstå varför, men det är alltid lika kul att påpeka för rabiata (Menar sånna det inte går att föra en diskusion med.) märkesfanatiker på Audisidan, om dessa inte sååå kännda fakta, då de framhåller den fina motorn, för det är det högst troligt ![]() ![]() ![]() Återgår att lägga mig under den sten jag kom ifrån... ![]() ![]() |
||||||
Hmm, ja en del ser ju på Ferrari som Fiat enbart pga ägarstrukturen...undrar om det är samma personer som anser att Lamborghini och Bugatti tappat sin själ sedan VAG köpte upp dem? Phaeton säljer bevisligen sämre än beräknat, men som första bil från VW i segmentet måste den onekligen anses som oerhört lyckad. Man kan även dra vissa paralleller med Audi V8 då den kom som Audis första satsning mot D-segmentet. En mindre lyckad bil, rent tekniskt, än Phaeton - men en bil som imagemässigt banade väg för A8/S8, vilken ju blev betydligt mer framgångsrik. Ge Phaeton några år på marknaden så kommer läget med stor sannolikhet ha förbättrats markant försäljningsmässigt. Att den sedan är ljusår mer estetisk i sin formgivning än BMW:s 7-serie lär rimligtvis påverka försäljningsstatistiken till Phaetons fördel också. _________________ ![]() |
||||||
1.8T motorer i all ära men jag har provkört en helt ORIGINAL splitt ny SEAT Leon 20VT framhjulsdriven med 180hk versionen av 1.8T motorn, jag kan ärligt talat inte hitta någon bättre chassi eller motor till den bilen, jag fick horn på pannan vid närmaste skogsbilväg med elektroniska hängslen påslaget, en underbar bil som i originalskick.
Jag har iofs aldrig provat Honda Civic Type R än men en och annan VTEC har man provat, det kickar på rätt skönt skall erkännas. Leon och 180 hk 1.8T är ingen dålig kombination alls med framhjulsdrift!. Jag som avskyr framhjulsdrift och gula bilar.. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Du läser mina tankar ![]() |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Erik B skrev
Audi står inte med på min lista över bilar jag skulle kunna tänka mej om jag en dag blev rik... Att stoppa ned nånting annat än en Lambomotor i en Lambo är HELGERÅN! oberoende om den skulle vara VAG, Merca, Honda eller vad som helst. Hur många skulle gå med på något annat än en Ferrarimotor i en Ferrari? Koenigsegg är ju precis nya och har hittills bara haft Fordmotor. Om de skulle ha VAG motor istället (som ju var på tapeten en gång) så hade det ju också varit okej med mej. Skillnaden är att Lamborghini är en ikon i bilvärlden och den kan man inte göra vad som helst med (men gärna sätta ihop den med lite tysk precission). Koenigsegg är inte någon ikon. Än. Men låt oss som svenskar hoppas att den blir! och Bugatti är också en ikon. Att stora bilkonglomerat springer omkring på bilmärkeskyrkogården och gräver upp gamla fina och saligen avsomnade bilmärken är bara smaklöst. Att man måste köpa sej en image betyder ju bara att man inte tror på sin egen. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Hmm, om man skulle köpa en Lancia Thema 8.32, en tvärställd Ferrari V8 under huven på en systerbil till Alfa 164, Fiat Croma och Saab 9000..
Behöver jag nämna att kontot för motorfästen är rätt högt? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ungefär som en Massarati Sittochträng ![]() Har sett 2st i verkligheten, båda låg och badade i olja... Sen är det väll inte allt för sällan man ser dom ligga o bada i olja på bild, tror mig fan inte ha sett dom göra något annat faktiskt ![]() |
||||||
På den tiden 9000 Turbo var "inne" umgicks jag med tanken att stoppa ned en V8 från Lancian i en 9000. SAAB V8! Dessutom sa skvallret på den tiden att det var SAAB som hade gjort själva installationsutvecklingen åt Lancia. De var tydligen vana vid att stoppa ned allehanda motorer i sina bilar... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Det finns åtminstone en Saab 9000 med en V6a från en 164. Har sett bilder lite var stans på nätet.
Skulle Saab ha hjälpt Lancia med installationen av V8an? Låter som en skröna i mina öron... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
För att återgå till originalämnet, så anser jag att ljudet från en motor är nästan halva upplevelsen, bortsett från acceleration och bilens dynamiska egenskaper. Den motor som satt i Golfen (1.8T) gav ju knappast några ljudsensationer direkt. Accelerationen i en turbo-bil är ju också väldigt annorlunda mot en sugmotor (det gäller samtliga turbo-matade bilar jag haft och kört). De dynamiska egenskaperna på bilen hjälps av en lätt motor med turbo (gärna aluminiumblock) relativt en tyngre sex cylindrig motor med större slagvolym, som ju kanske är det man står och väljer mellan.
Dvs 1,8t: - för ljudet - för turbo-känslan och "lag" som alltid finns, även om den är liten samt "krisphet" + för liten, kompakt och lätt motor. Slutsumman är ju trots allt ett minus. Tittar man på bmw-6-an i min 320 ser det ju ut så här: + för ljudet + för sug-känslan och trottelkrisphet - för skapligt stor och tung pjäs Totalt set ett plus. Tittar man på t.ex. Miatans 1.6l motor: + för ljudet + för sug-känslan och trottelkrispheten + för kompakt och smidig pjäs - halvt minus för lite svag kanske relativt dessa ovan pjäser dvs kanske +2,5 på skalan. Hade Miatans motor varit större volym, hade den blivit tyngre och då hamnat på +1,5 istället bara kanske. Bäst då? Jo...liten smidig pjäs, mycket varv (mkt effekt), trevligt ljud...oj oj oj...vad är det jag säger, Honda Type-R motor eller? ![]() mina ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Vilken modell är det tänker på då?? Både Khamsin, Indy och Bora (samtliga superbilar från 70-talet) byggdes under den tid som Citroen ägde Maserati. Samma teknik användes ju även i Citreon SM (som har Maserati V6:a). Tror faktiskt aldrig jag sett någon av modellerna ligga å bada i olja...i alla fall inte mer än nån annan bil från samma tid ![]() _________________ /Patrik Rylander |
||||||
jag syftade just på SM'en med Maserati sexan, den har juh en sån där rolig liten klistrapågrej på bakluckan som det står Maserati (jag blir aldrig klok på stavningen) på under Citroen... Usch för den bilen ![]() |
||||||
Där har vi nog roten till det onda och kanske grunden till den här tråden? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Alternativt att man har pengar för att vilja återuppbygga ett märkes renommé... Med din teori kan man ju också fråga sig vad VAG gjorde när de köpte upp både SEAT och Skoda? Den långsiktiga strategin från VAG's sida är ju, som tydliggjorts i flera uttalanden att: VW skall ses som det lyxiga, traditionella märket som konkurrerar med Mercedes. Audi skall ses som en designföregångare, som med sin moderna teknologi skall tilltala samma kundkrets som även (pre-Bangle, åtminstone) varit intresserade av BMW. SEAT skall stå för det sportiga, latinska - dvs temperamentsfulla bilar. Huvudkonkurrent: Alfa Romeo. Skoda skall vara det folkliga alternativet, som ska ge alla råd att ha en modern och slitstark bil. Huvudkonkurrenterna får nog anses vara den uppsjö av sydostasiatiska bilar som importeras till Europa. Att nu 1.8T-motorn använts i olika utföranden hos de fyra huvudmärkena visar väl rimligtvis i första hand på en sak: Grundmotorn ger stora möjligheter till variation i temperament och motorkultur som tilltalar vitt skilda målgrupper... Bugatti, Lamborghini och Bentley behöver väl knappast någon förklaring om vilka nischer de slåss om? Att de ägs av VAG bör väl istället anses som en bra sak - då de definitivt är en av de ekonomiskt starkaste aktörerna i hela bilbranschen? om inte - så vidareutveckla gärna varför det är dåligt för de här märkena att ha den ägarstruktur de har...i synnerhet med bakgrund av de enorma investeringar VAG gjort (och gör) i moderniserande av respektive märkes fabriker och designavdelningar... ![]() _________________ ![]() |
||||||
Med risk att bli tjatig. Jag tycker att det är utmärkt att Lambo ägs av VW, det har ju uppenbarligen gett upphov till en ordentlig och behövlig kvalitetshöjning och säkrar märkets fortlevnad. Fiat äger ju Ferarri, så om det är okej, så är det okej att L ägs av VW. Och Gajardon är fortfarande en Lamborghini MED Lamborghinimotor. Vad som händer eller inte händer med Bentley s****r jag i. Bugatti slutade att vara ett eget bilmärke i början av femtiotalet (tror jag). Alla försök att återuppliva det, det månde vara nån tokig italiensk affärsman eller VW, och därmed försöka sola sej i glansen, känns bara patetiskt. Jämför med om något stort skivbolag skulle köpa upp rättigheten till namnet 'Beatles' och plocka ihop ett boyband med snygga pojkar som inte kan spela och ge ut skivor med gruppnamnet Beatles. Även om det, mot förmodan, skulle bli bra musik SÅ SKULLE DET INTE VARA BEATLES! Nu tänker jag inte säga mer i den här frågan. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() Jag hade för mig att Gruppens köp av Bentley mest var beroende på misstaget de gjorde när de köpte en muggig bilfabrik i England. För övrigt håller jag med JohanR angående Bugatti. Man borde kunna hitta på egna fabrikat istället för att försöka återuppväcka de döda. Köpa såna som är vid dålig hälsa kan dock vara bra. Jag tror att det behövs större variation mellan olika bilfabrikat om de stora koncernerna ska kunna överleva. Badge engineering funkar inte i hur stor utsträckning som helst. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 7041 besök totalt |