Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Öka camber framvagn Skyline R32GTR, Hjälp
<<   1, 2, 3
12740 besök totalt
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Wärhner skrev:
Lördagen började med några varv för att få upp tempen i däcken, bilen kändes märkbart instabilare och ville styra in på tok för mycket.
Bilen kändes även instabil (jazzig i baken) vid hård inbromsning.
Detta låter ju som den klassiska beskrivningen på toe-out bak, väldigt lättroterat sas.

Hur hade det funkat med noll-toe bak och lite toe-out fram (klassiskt recept på fler än en bakhjulsdriven bil om jag fattat det rätt)?

Men nu har ni ju lite egna data att använda till extrapoleringar

Läs specen jag skrev tidigare i tråden, vi har alltid åkt 0 toe i bak, nu åkte vi mkt toe in i fram (4mm totalt) och då blev bilen nervös/styrde in för mycket och blev instabil vid inbromsning.

Detta blev bättre när vi backade tillbaka uppskattningvis till 2mm som vi åkt förut.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Wärhner skrev:
Läs specen jag skrev tidigare i tråden, vi har alltid åkt 0 toe i bak, nu åkte vi mkt toe in i fram (4mm totalt) och då blev bilen nervös/styrde in för mycket och blev instabil vid inbromsning.

Detta blev bättre när vi backade tillbaka uppskattningvis till 2mm som vi åkt förut.
Sorry.
Lite udda erfarenhet att mycket toe-in ger nervöshet, men det är ju alltid lite skoj när gamla sanningar får lite mothugg när de skall appliceras på annan bilmodell.
Hur upplevs noll-toe (eller out) fram (om ni testat det)?

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Wärhner skrev:

Sorry.
Lite udda erfarenhet att mycket toe-in ger nervöshet, men det är ju alltid lite skoj när gamla sanningar får lite mothugg när de skall appliceras på annan bilmodell.
Hur upplevs noll-toe (eller out) fram (om ni testat det)?

No problemas

Vi har bara testat 2mm och 4mm toe-in i fram.

Svårt att säga om det bara var toe-in som gjorde nervositeten, troligtvis inte eftersom vi bytte däcktyp samtidigt.

Men bilen kändes mycket bättre efter att vi minskat tillbaka toe-in i fram.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Skruva banåkabil
Öka camber framvagn Skyline R32GTR, Hjälp
<<   1, 2, 3
12740 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande