Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34485 totalt) |
Re:
Absolut!!! _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Bilens längdaxel är x
Bilens tväraxel är y Bilens höjd axel är z Bärarm sätt uppifrån -->x
Vi ansätter en kraft i C--> FxC (i xled=broms e ax) Det är A och B som kommer ta upp FxC Summa krafter i x led skall vara =0 FxC+FxA+FxB=0 Summa krafter i y-led=0 FyA+FyB=0 Sen skall momnetet runt valfri punkt vara = 0 Vi sätter momentpunkten tex i B FxC*BC+FyA*AB=0 Vad ger detta??? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Behöver inte vara så, FxA eller FxB kan vara 0 Ger FxC=-FxA eller Fxc=-FxB Som det är tänkt är FxB=0 Ger FxC=-FxA FxC*BC+FyA*AB=0 FyA=-FxC*BC/AB FyA+FyB=0 FyA=-FyB Ger vi har y och x kraft i A Vi har y kraft i B _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Fuling, så här enkelt är det ju inte, eftersom kraften FxC kanske inte finns eftersom bromskraften är ju en vridande kraft på spindeln. Hur fördelar sig det momentet på övre och undre bärarm? Det kanske blir så att övre bärarm får ta hela bromskraften eller kanske t.o.m. mer än bromskraften och du har ett negativt FxC?
Vad sägs om att räkna om systemet med både övre och undre bärarm med, fyra infästningar i chassi och ett bromsmoment som agerar kring mittpunkt på spindeln (dvs mitt mellan övre och undre bärarm)? ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
om vi ändå skall plåga Fuling så får han också ta med :
- att det finns en skrubbradie som ger att det blir krafter i/från styrstag. - att övre och undre bärarm inte nödvändigtvis måste sitta på samma avstånd från spindeln. _________________ Björn Carlson Z3M Coupe -98 |
||||||
FxC är den kraft som verkar på yttre kulbult på bärarmen.
FxC är en kraften som kommer från momentete i spinden + de rena kraften i x led. Så svar ja, vi har en uppsätings gämnviktsekvationer sätt från sida och en uppifrån. När det var frågan om hur krafterna såg ut på bärarmsinfästingarna i karrosen gav jag fa... de från sidan. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Här görs det porriga bärarmar i aluminium...
http://www.hypercars.co.nz/gallery/g http://www.hypercars.co.nz/gallery/g |
||||||
Re:
Man har gjort rätt vanlig tavla på bärarmsinfästingarna. Vilken???? EDIT:
Ja förmodligen, men fördelingen blir flumig. Diminsionerar man för hela lasten på var och än är man hemma. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Antar att du vill ha ena benet ledat för att inte bygga in spänningar om man justerar caster, eller?
|
||||||
Re:
Länkhuvudena sitter vertikalt med skruven horisontell. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Re:
Jag förstår varför ni vill att det skall sitta åt andra hållet men i praktiken undrar jag hur stor skillnad det blir. Så som de flesta länkhuvuden är designade så (i min något förenklade värld) är den svagaste punkten på länkhuvudet där gängan slutar och själva huvudet tar över (se bild). Så om den knäcks någonstans så är det där och vad spelar det då för roll om huvudet är i våg eller lod? Så jag förmodar att det är så att själva kulan fungerar bättre om den belastas "rakare" så att säga. Hela tanken med ledlager är ju att den skall klara "missalignment" så man undrar ju om detta är ett problem ute i verkliga livet... Att ha den i lod förenklar ju en del andra saker tex möjlighet att enkelt ändra caster med shims. (ja det går att ändra genom att skruva huvudena men det påverkar också andra saker då) ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re:
Det gör inte jag... |
||||||
Har man länklagern vertikalt så går brom/axskraften i axilet i länklagret.
Sitter de därimot horisontelt så går både sido och broms/axkraften i radielt. Länklagren är inte gjorda för axiella krafter. Sen ja det funkar att sätta länkalager i fel rikting. Kolla bara topplagringar på MacPerson ben. Rätt/bra????? Nääääääää men det funkar. Sen i många fall på std bilar sitter std gummibussingar så man får länklagren verikala. Bara för att slippa svetsa massa nya fästen så sätter man länklagren stående. Det som är FEL är när man har fria händer och ändå gör fel, hmm minder bra. Tar udden av snygga lösingar. EDIT: Skrivar som en ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
ok, men om man monterar länklagret i linje med staget som den sitter i så ska det alltså inte ha nån betydelse om jag förstår det rätt (ska väl inte bli några axiella krafter då
![]() ![]() |
||||||
Jag tror jag håller med Kimmen
Ta t ex ett stag med länkhuven i båda ändar. där ett länkhuvud sitter i chassit och man håller i kulan på det andra (S1 bilden). Hur man än drar i kulan vid S1 kan man bara åstadkomma en kraft i stagets längsriktning. Den kraft som verkar på chassit kommer alltså alltid att verka i stagets längsriktning. Den KAN delas upp i två krafter, längs och tvärs chassit t ex, om man vill, men det betyder ju inte att länkhuvudet utsätts för en radiell och en axiell kraft. ![]() Jag kan inte förstå hur situationen skulle bli annorlunda i nedanstående fall Man kan göra en grafisk uppdelning av F (som verkar i kulan vid S1) för att få de två krafter (Fc1, Fc2) som verkar i chassie-punkterna C1 och C2 ![]() om man däremot har en sån här situation får man radiell kraft i länkhuvet vid chassi-punkten ![]() mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||||||
Precis som Kimmen och Johan skulle jag vilja säga att så länge man riktar infästningen av länkhuvudet i samma riktning som staget så är det bättre att ha bulten igenom dom horisontellt än vertikalt. Om man har dom vertikalt så kommer det ju att bli axiella krafter så fort bärarmen ändrar vinkel vid in/utfjädring och krängning.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Raka länkhuvud (i stagets riktning) är ju dock ofta ganska svårt att få till på många bilar eftersom vinklarna på lagren inte klara hur mycket som helst. Detta blir givetvis tydligast på korta men breda A-armar. Då gör man ju oftast lösningar så som denna:
![]() Jag förmodar att det är då problemet uppstår. Är det någon som har räknat (eller har erfarenhet) på hur stor skillnad det gör i en konfiguration som denna? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Re:
Det var ju ett ganska fint exempel på Kimmens bild där dom har vinklat infästningarna efter stagets vinkel. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34485 totalt) |