Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Insprutning + tändning ??
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15959 besök totalt
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Är det ett problem med vanligt spjäll kan man väl säkert göra ett som fungerar som på en kamera. Ett sådant spjäll (Ni vet ett som är som en solfjäder fast öppnar inifrån och ut

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har hört endel bra om nåt system som heter Efitech, nån som vet nåt om det som kan dela med sig ??

Kungälv
Här sen Feb 2003

Efitech är på något vis sammanlänkat med tändsystemet Prospark. Vet dock inte mycket mer om det...
Tror att KGtrim eller om det möjligen var GIK säljer Efitech.

Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003

tycker att du ska köra på sparkdog....

//Niklas

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

FSN skrev:
Har hört endel bra om nåt system som heter Efitech, nån som vet nåt om det som kan dela med sig ??

om jag förståt det hela rätt så är bränsledelens namn"efitech" och tändelen namn "prospark" i det som i folkmun kallas Prospark!

Jag åker med prospark i min turbocup och anledningen till att jag just valde det sprutet var en kombination av pris och rekommendationer! Dessutom har jag inte behov en massa extra lullull som att styra automatlådor, ac pumpar, tractionkontroll m.m!

Nu i efterhand kan jag konstatera att bilen fungerar klanderfritt! okej den kanske har tvekat nån gång vid gaspådrag men 99.99% av tiden så är körbarheten kalas och soppa förbrukningen vid låg last likaså!

En annan fördel är möjligheten att mappa bilen till rimliga pengar för 3000kr mappar Vibyracing som utvecklat prospark på sin rullande landsväg i Eskilstuna.. Sen kan man enkelt finjustera efter behov utan dator vilket kan sägas vara både en styrka och en svaghet.
Det är enkelt men utan överblicken man har i en PC programvara!

/P

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Puppan:

Låter bra..... Finns det även möjlighet att mappa via PC ??

Har hört att Efitech kör utan återkoppling till lambdasond, hur håller man då reda på blandningsförhållandet??

Priset är dock helt kanon !!!

Åland
Här sen Sep 2003

FSN skrev:
Har hört att Efitech kör utan återkoppling till lambdasond, hur håller man då reda på blandningsförhållandet??

Man kan ha lambda utan återkoppling bara för att se vad för bränsleblandning man har (på en mätare inne i bilen tex). Men då utnyttjar inte insprutningen den.

Lidköping
Här sen Jan 2003

Nu vet jag inte om det klarar avgastempmätare som input.
Men en lösning man ofta använder på fabrikat som saknar lambdasytrning är att man under mappningen har koll på vilken avgastemp motorn håller vid önskat lambdavärde.
Sedan kan man med någorlunda säkerhet mappa motorn efter avgasvärdet.

Puppan
Här sen Nov 2002

FSN skrev:
Puppan:

På riktigt avancerade sprut används väl nån form av Autotune funktion som faktiskt används vid hög last. Men resterande produkter använder väl bara lambdan på låg last?

Mao borde största nackdelen med ett lambda löst system vara soppaförbrukningen på låg last. Men detta är inte nåt jag upplevt som ett problem. Vid riktig snålkörning i ca 120km/h har min bil dragit ca 1L milen vilket jag tycker är helt okej, vid hårdkörning har jag inte brytt mig så mycket vad det drar!

/P

Puppan
Här sen Nov 2002

Glömde

Ett sprut utan lambda håller reda på blandnings förhållandet med hjälp av andra faktorer som varv, insugstemp, map värde, motortemp, trottelläge m.m

Naturligtvis använder man helst både avgastemp och bredbandslamda när man mappar bilen på rullande landsväg!

/P

Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003

Känner en kille i Lidköping som är grym på Prospark.
Han har mappat en hel del bilar och kan verkligen systemet.
Han brukar även kunna fixa systemen till bra pris.

Vet att det är många som är ganska skeptiska mot Prospark, men har man sett hur bra det fungerar så vet man bättre.
Känner ett antal personer som kör med Prospark och sättet deras bilar går på säger rätt mycket..

MVH Emil Olsson
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ascona 400 skrev:
Känner en kille i Lidköping som är grym på Prospark.
Han har mappat en hel del bilar och kan verkligen systemet.
Han brukar även kunna fixa systemen till bra pris.

Vet att det är många som är ganska skeptiska mot Prospark, men har man sett hur bra det fungerar så vet man bättre.
Känner ett antal personer som kör med Prospark och sättet deras bilar går på säger rätt mycket..

om du kunde PM:a mig nåt telnr eller en mailadress till killen i Lidköping så vore det bra !!!

Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Puppan skrev:
FSN skrev:
Puppan:

På riktigt avancerade sprut används väl nån form av Autotune funktion som faktiskt används vid hög last. Men resterande produkter använder väl bara lambdan på låg last?

Mao borde största nackdelen med ett lambda löst system vara soppaförbrukningen på låg last. Men detta är inte nåt jag upplevt som ett problem. Vid riktig snålkörning i ca 120km/h har min bil dragit ca 1L milen vilket jag tycker är helt okej, vid hårdkörning har jag inte brytt mig så mycket vad det drar!

/P

Har tittat på och fått ett bra pris på (förutsatt att det är inkl. moms )Sparkdog som Niklas (925T) säljer. Som jag har fattat det så autotunar det systemet (även på full belastning) om man kompl. med en bredbandslambda.

Mitt problem är att jag är nybörjare på insprutning/tändning och måste förlita mig på andras åsikter och kunnande. Tycker dock att det känns som en ganska bra säkerhetsåtgärd att köra med återkoppling till bredbandslambda.

Umeå
Här sen Nov 2002

En liten kuggfråga ....Hur vet man vilket blandningsförhållande som är det rätta för just den motorn då?

Puppan skrev:
Glömde

Ett sprut utan lambda håller reda på blandnings förhållandet med hjälp av andra faktorer som varv, insugstemp, map värde, motortemp, trottelläge m.m

Naturligtvis använder man helst både avgastemp och bredbandslamda när man mappar bilen på rullande landsväg!

/P

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

AFR 12.8:1 brukar väl vara bra har jag för mig?
Dvs. Lambda 0.86 om jag inte är uto o cycklar (vilket inte är omöjligt på båda punkter)

super7 skrev:
En liten kuggfråga ....Hur vet man vilket blandningsförhållande som är det rätta för just den motorn då?

Puppan skrev:
Glömde

/P

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

super7 skrev:

Lambdavärdet för maximal bränsleekonomi är inte samma som värdet för maximal effekt. Jag antar att dom flesta system kör med värdet som är optimalt för bränsleekonomi ända tills man ger fullgas och då körs lambda för max effekt.

Vad som är bästa lambdan för en viss effekt/bränsleförbrukning på en viss motor bör man testa fram på en bromsbänk/rullande landsväg.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Eftersom jag varken kör långlopp eller landsväg så skiter jag i bränsleekonomi, det blir full fokusering på effekt. Säkerheten med lambdaåterkopplingen skulle vara att inte köra snålt på bränsle........

Skänninge
Här sen Maj 2003

SBP kanske skulle uppskatta Lambda 1 iofs..

Men det skulle man ju kunna mappa om under tiden man vänat utanför portarna

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
SBP kanske skulle uppskatta Lambda 1 iofs..

Men det skulle man ju kunna mappa om under tiden man vänat utanför portarna

Visst det är det som är så bra Lite kaxigt att åka in till bilprovningen med en bärbar dator på passagerarsidan.... knappa lite och fråga om det blev bättre thumbs up

Linköping
Här sen Apr 2003

Lamda 0.89 är =max effeckt på en sugmotor AFR 13.2
de andra värde som togs upp här är max effect för en turbo motor.

Fast igenteligen är det man vill uppnå att man har ett blandning förhållande så att man får tryck toppen i cylindern 18 till 20 grader efter ÖD.

Man styr alltid en autotune mot en förutbestämd map dvs man har ett önskat AFR värde för ett visst vartal och last..
//Niklas

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

925T skrev:
Lamda 0.89 är =max effeckt på en sugmotor AFR 13.2

Hur kan du vara så säker på det där?

Har en kompis som har en rullande landsväg
och när han mappar en bil så börjar dom att lägga sig vid AFR 13 ca,
för att sedan prova att öka eller minska...då tittar han bara på vilken effekt motorn lämnar, vissa motorer har mer effekt om dom går lite fetare än andra motorer...blev lite rörigt men ni kanske förstår hur jag menar.Volvos Evo är ett sånt ex.

Skruva banåkabil
Insprutning + tändning ??
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande