| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
6:48 på ringen, klå det om ni kan!
|
<< 1, 2, 3 9123 besök totalt |
|
Re:
Fast denna är med (E)-märkta gatdäck och i det registreringsbesiktigade standardutförande du kan handla den i. Viss skillnad tycker jag nog om man jämför med ombyggda bilar som kräver tur eller fiffel för att lirka genom en kontrollbesiktning eller referenser till bilar som 'i princip är likadan som en annan bil som en del har registreringsbesiktigat'.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
Egentligen har jag inte någon bestämd åsikt om detta, jag försöker mest påvisa det fåniga i begreppet gatbil. Är en gatgodkänd Porsche 962 en gatbil? Att de privat ombyggda bilarna kräver tur och fiffel för att gå igenom svensk bilprovning har väl mest att göra med regelverket. En biltillverkare skulle antagligen kunna tillverka en liknande bil och få den godkänd (i alla fall i vissa länder) och en privatperson skulle inte få en Radicalliknande bil godkänd utan att fiffla med effektuppgifterna. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
|
Re:
Nu kommer jag här med en udda tanke om saken. Jag ve inte vad "gatlegal" spelar för roll. Min bil får jag åka med pga att det gjordes ett misstag vid importen och man skrev Grupp 5 i papperna istället för GT-5. Så det va bara å hämta fabrikspapper för effekten i Hemin så va den saken klar med spårvidder å däckdimensioner å bur. Men den e ingen hitt å åka me på stan, fast de GÅR ju. Så då kan man välja om man bara ska titta på att den e reggad eller pga omständigheterna ändå inte är en rättvis jämförelse med andra gatbilar. Eller så är det orättvist å köra på de däcken jag gör även om jag kör till banan, vilket i sig inte är några problem. Det kan ju i sig förefalla lite status att man kör bilen till banan, men jag tycker det är ett mindre bra förfarande. Jag har själv blivit stående och fått låna släp i byn utanför Mantorp och det blev två vändor Mantorp extra den helgen. De va inte bilen som var dålig utan jag som tappa kontrollen. oavsett under vilka förutsättningar bilen byggts så är det konstruktionen som sådan som sätter begränsningarna för bilen. Ena dan så går Vipern fort på Ringen å då jublar en grupp, då kommer Corvette dit å åker lite fortare så jublar en annan grupp. Det har ju en viss charm det hela, men det är till syvende och sist bara en fråga om teknik och förare. Att bilarna går precis så fort som dom gör är med andra ord självklart med tanke på hur dom är byggda, eftersom dom måste vara byggda på ett sätt som gör det möjligt. Därför, om jag inte kan se det själv, vill jag veta hur tanken bakom bilens konstruktion är, vilket är viktigare än märket eller om den är gatlegal. Då e de en kick om jag blir överaskad av en snitsig lösning, men för den som kom på det va det nog bara en naturlig vidareutveckling. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re: 6:48 på ringen, klå det om ni kan!
Lite fortare då 6:11.13 =) detta är varvrekordet och inget annat.
http://www.youtube.com/watch?v=gkhVnv80_lc&hl=sv Mvh Douglas _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||||
|
Tjosan!
Finns det några snabbare tider satta av nån rapp formelbil eller är 6:11.13 absoluta varvrekordet? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re: 6:48 på ringen, klå det om ni kan!
På träningen inför 1000km loppet 1983. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Re:
Det är det absoluta varvrekordet, finns inga snabbare tider loggade oavsett biltyp
|
||||||
|
Re: 6:48 på ringen, klå det om ni kan!
En jämförelse... Sen kan man undra om Göran Kropp va att betrakta som en vanlig godkänd människa som cycklade sig själv till Mount Everest innan han klättrade upp. Till o med utan konstgjord andning med kompressor. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re: 6:48 på ringen, klå det om ni kan!
Det finns ju alltid de som driver gränserna till de yttersta & flyttar fram gränsen för vad som är möjligt Göran Kropp var en av dessa en annan är ola Skinnarmo. Detta gäller ju även bilar vissa tillverkare driver det till det yttersta & flyttar fram fränsen av vad som är möjligt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Snabbaste varv möjligen
|
||||||
|
Re:
Helt rätt 6.18 nånting var det väl han körde på tävlingen och 6.11.13 på kvalet
|
||||||
|
Re:
Ändå är inte bilen överdrivet hästkrafts stinn, dryga 600. De e de ju många som har men inte kommer i närheten av sådana tider. Okay föraren, men det säger ändå lite om det övriga med bilen. Inte att förglömma att det är ett tag sedan, sånt imponerar på mig. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Grupp C-bilarna hade väl ganska mycket ground effect, men om det var till någon nytta på den guppiga Nordslingan kan man ju fråga sig. De flesta körde inte ner i doseringen i Karussellen eftersom det hade slagit sönder undersidan på bilarna. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Re:
Venturitunnlar var stora som man kunde krypa in i. Har väl aldrig funnts racerbilar med mer marktryck än Grupp C. Och med en medelhastighet på strax över 200 så aktiverades nog en hel del ground effect...trots den skumpiga banan
_________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
|
Re:
Klart att man ska kunna krypa in i venturitunneln!!!
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
6:48 på ringen, klå det om ni kan!
|
<< 1, 2, 3 9123 besök totalt |
