Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 31828 besök totalt |
Det är främst på 3.2:an man märker det. Vid jämn gas på 2500-300rpm så brukar det bli väldigt ojämn motorgång och så känns den svag vid accelleration på högre varv.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
ok, jag har haft en känsla av att den drar lite dåligt på toppvarv, men det gäller även när man drar genom registret på högre växlar. Inga konstigheter i mellanregistret vad jag märkt.
Vi var tvugna att göra ett jämförande test med 325:an idag, och det den går ju klart bättre än den.. ![]() Har påbörjat en golvplåt på förarsidan idag, ingen durkplåt, utan en slät aluminiumplåt från någon gammal kylmaskin (ja, det är ju ett snikbygge) ![]() Här är även en liten bild på 'barnstolen' vi hämtade idag: ![]() Funderar på att hämta en billig stol på skroten och använda delar av underredet från den så man kan längdjustera stolen. Vi som ska köra är lite olika långa (bara jag som är byggd som en F1-förare ![]() Skulle vara med en annan ratt också.. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Vill bara göra lite reklam för annonsen jag lagt ut för avgassystem & öppet filter:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kom och köp! ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Bild på golvplåten:
![]() och en bild på laptimern.. Den sitter inte riktigt smidigt, men vill inte ha upp den på panelen som vi hade i 325:n, för då skymde den apex i vissa kurvor.. ![]() Var på skroten i Alingsås och letade någon kass E36 förarstol som man kunde använda underredet från, men det fanns inget..(till vettigt pris) Får se om de blir en resa till returbilen eller nåt.. Bytte även 'låsnäsa' (dvs den delen av dörrlåset som sitter på b-stolpen) för att switchen var dålig, så rutan kunde gå ner och upp under körning. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Idag åkte jag en sväng och hämtade fyrkantprofil.
Har inte hittat något färdig justerbart underrede till E36/Sparco Evo, så nu bygger jag eget, bära eller brista.. ![]() Tanken är att det ska bli längdjusterbart, men höjden kan vara ett problem också. Bilder kommer när jag gått ihop det.. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Efter många tanke(fika)pauser och några omkonstruktioner börjar det justerbara stolsunderredet bli klart.. Tur att man inte behöver betala för timmarna man lagt ner!
![]() Här är en bild som kanske ger en uppfattning om konstruktionen: ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Jag är inte riktigt nöjd med positionen på stolen.. den är förskjuten utåt för den tar i kardantunneln så det går inte att få den centrerad mot ratten.
Har ingen bild tillgänglig så jag får försöka beskriva: Kanten på stolen är ju 'rundad utåt' runtom, om jag kapade bort lite av denna rundning nere i höger framkant så skulle jag få in stolen längre mot mitten. Vad tror ni om detta?? _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Re:
Skulle du skära av 1/3del av 3-punktsbältet? jag skulle aldrig kapa i något som innehar min egen säkerhet, då är det bättre att kapa i tunneln ( ja den är en del av min säkerhet med, men inte lika mkt som stolen) mina tankar dock! ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
en justerad FIAstol är inte en FIAstol längre, men utrymmet i en E36a måste väl vara tillräckligt för att få plats med en FIAstol (det finns ju undantag ibland om det inte går att få dit en FIAStol). Stolen ska ju se till att bälten mm fungera som de ska. Om stolen mjukas upp/försvagas kan det ju hända olämpliga saker när du backar in i ett räcke i god fart (stolar har lossnat, även med helt acceptarad montering). I mitt eget fall är det trångt till bur och dörr trots 2cm masserad tunnel, men en E36 borde väl ha lite mer plats? Det finns ju stolar som tar lite mindre plats också (mindre fläskiga "vingar"), men att prova sig fram tar tid, speciellt om flera förare ska passa. |
||
Hmm, banka i tunneln kunde ju vara ett alternativ.. får väl se vad dom övriga delägarna säger om det.
Får väl kolla hur mycket plats det finns i tunneln också. Problemet är inte att få plats med stolen i bilen, utan att få stolen i linje med ratten. Störande att ha en Saab-sittställning ![]() Det saknas rätt många centimeter för att få stolen rätt. Hur är det med andra E36-åkare med 'riktig' stol, sitter ni i linje med ratten? Säkerhetstänket är inte speciellt långt kommet i detta fall, vi kör utan bur och trepunktsbälte, och enda orsaken att vi bytte stol var för att sitta still.. Ett litet ordspråk kan ju också vara på sin plats: Det är farligt att leva, för man kan ju dö ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Bestämde mig för att låta solen sitta som den gör tills vidare.. Idag monterade jag bälteslås istället.
Använder bälteslåset från mitten i baksätet och har bultat det i en av stolsbultarna. Original sitter det ju integrerat i stolen. Gjorde även lite småjusteringar på vinkeln på stolen, man sitter väldigt upprätt (i princip lodrätt), så jag lutade den bakåt en aning. Tänkte ta ratten från 325:an, men det funkade inte så bra. Den hade tre släpringar och M3:an har en släpring + spole.. Inte värt att krångla med det bara för att få i en ratt som är marginellt bättre. I övrigt börjar väl bilen vara klar för första provkörningen på bana (race på onsdag) ![]() Vi är inne på att åka till Kullen 26:e också (Mats o Mia här på rejsa ordnar lite övningar där), verkar inte bli någon resa ner till ringen mer i år, så man får kompensera med 'kinnekulle-ringen' istället ![]() ..om bilen fortfarande är hel då förståss.. ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Ser fram emot att se eran nya bil på onsdag... men hoppas ni står mycket i depån och kikar
![]() _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Chanserna för en bra placering är nog lägre nu än med 325:an.. Det är för många grejer som kan gå fel..
Verkar som vädret ska bli bra imorgon iallafall! _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Klart det ska bli bra väder. Vi har inga däck med mönster den här gången så regn är förbjudet.
Ska bli kul att se hur det går. Blir ju tufft att hänga med på rakan i alla fall...... _________________ Fredrik Andersson Volvo 760 T5 -83 Bubbla -65 |
||
Re:
Jag är bred så jag har stor stol, den sitter inte i linje mot ratten men inget jag tänker på när jag kör, hade jag haft smalar stol upplever jag det som att det hade blivit i linje. _________________ Viktor Starkman |
||
Tack för kommentarerna!
Nu börjar det vara nära.. Igår höll vi på rotade bland gamla däck, ringde kompisar för att jaga däck osv.. Inte lätt att skrapa ihop en uppsättning som klarar 3 timmar Anderstorp! Längtar tillbaka till den tiden när vi fick tag på begagnade Bridgestone 540 till bra pris! Jag har personligen inte provat ett bättre däck! Bra grepp i alla situationer och väldigt okänsligt för temperatur och tryck, behövde inte mycket camber, och höll otroligt bra!! Vad har hänt med dessa däck? Var det intre bättre förr? ![]() Vad kör alla med i SLC och andra långloppsserier nuförtiden? Jag är lite tveksam till Toyo 888, stommen verkar mjuk, och så har man ju hört att dom håller mycket sämre än Bridgestone.. Här är en bild från verkstan igår: ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Då var första rejset avklarat!
Inga oljeproblem, och bilen höll hela vägen ![]() Vi fick göra ett tankstopp och passade på att byta vänster framdäck samtidigt. Det sliter på ytterkant vänster fram, däcket viker sig is tommen verkar det som.. lite som nör man kör gatdäck och svarvar bort texten på sidan.. Bromsarna gick lite onödigt varma, så det behövs nog lite bättre kylning på dom, speciellt för att klara varmare väder. Chassit är för mjukt, men det visste vi ju redan innan. Funderar på krängare fram från någon 325:a eller dylikt med infästning i länkarm, har för mig dom ör grövre. Bak vet jag inte riktigt, funderar lite på att 'parallellkoppla' med en standardkrängare från en standard e36.. Hade kanske justerat returen på bakdämparna en aning för hårt, den var en aning lynnig vid inbromsning och ingång i kurva, speciellt med lite soppa i tanken. Skulle egentligen behövas en uppsättning hårda fjädrar och riktiga dämpare..Bilstein clubsport.? Att stolen satt lite på sidan om ratten var inget man tänkte på när man körde, så den får nog sitta som den gör. Vår bästa varvtid för dagen låg på 1:56 och medel omkring 1:58, men vi laddade aldrig 'fullt' pga bromstemp och däckslitage, måste ju komma i mål också. Vi blev tvåa i rejset (samma varv som 1:an), och etta totalt för i år ![]() Lite bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() Mera kan man hitta på gtr-forumet: http://gtr.forum24.se/gtr-about21.ht _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Nu har jag gjort en liten genomgång på bilen och hittat följande;
![]() -oljeläckage från växellådan: verkar ha läckt ut olja vid bakre packbox, nivån ligger nu ca 1cm under nivåpluggen -Kass gummikudde bakre vänster: Såg bra ut innan, men nu behöver den bytas. Verkar vara många som kör biltemas 'universal', som tydligen ska vara lite hårdare också. Har inte kollat vad original kostar än.. -Hardyskivan ser inte så fin ut längre, den var lite sprucken innan rejset, men nu har der lossnat lite gummi också.. Dom brukar hålla hur länge som helst fast dom ser dåliga ut, men det börjar nästan bli dags för byte snart.. Så här ser bromsskivorna ut fram efter tre timmars 'svarvande' ![]() Kollade insuget också, det har fått sig en hel del olja från vevhusventilationen! Nivån har minskat ca 3mm på stickan, så det är inga mängder som gått igenom motorn och ut, men detta får nog åtgärdas på något sätt.. Hela plenumet är täckt i en tunn oljefilm, och man ser ju droppen på tratten också. Frågan är om separatorn är för liten för att klara att få bort oljan ordentligt, eller om det är avrinningen från separatorn som ör för dålig så den blir full.. Verkar finnas lite olika teorier på detta på nätet. ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Ja det gick ju bra fast ni inte körde helt fullt, vilket jag misstänkte när jag nästan hängde med
![]() Vi lär få fixa lite till nästa år om vi ska köra ifrån denna "ikon" bland Rejsianer med våran "slöa" golf ![]() _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Vi körde i princip fullt rakt fram, men inbromsningar och kurvor togs med marginal (iallafall när jag körde).
Jag förstår inte riktigt varför bilen är en 'ikon', det är ju egentligen en vanlig 3-serie som är lite vässad.. Egentligen helt kass för bankörning original, men man får ju ett bra grundämne för vettig peng. Som jag skrev innan hade det nog blivit dyrare att vässa 325:an till samma standard + allt jobb, problem med driftsäkerhet osv. Det roligaste denna gång var ju att man kunde styra lite med gasen vid behov också! ![]() _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 31828 besök totalt |