Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 12132 besök totalt |
Re:
![]() |
||||||
mätte lite närmare nu när framvagn å alllt börjar trilla ihop å på plats.
det är nog inte så illa som jag först befarat. tröskeln kommer hamna ca 180mm från markenoch sedan underredet ligger i snitt på typ 160mm från marken (kardantunnel å lite sånt är såklart högre) front har jag ingen än, men med ett par vettiga sidokjolar hamnar dem nog ca 50mm från backen om det ska se bra ut. men det känns lite vääl lågt . baken blir klutrig attt få en bra diffusor på med tanke på placeing på soppatank. blir en balansgång att montera den så lågt som möjligt för tungdpunkt å ändå kunna bygga en diffusr ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Re:
|
||||||
Re:
Hahaha! Tanken bara "råkar" ha den formen. Rena Carol Shelby tänja-på-race-reglementet-grejen ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Men kreativa ideér måste man ju inte glömma bort ![]() |
||||||
hade ju vart en "lätt" sak om jag hade tänkt på det innan jag redan byggt tanken
![]() går ju eventuellt att modda den, jobbigt när jag redan byggt in skvalpplåtar å allt å klapa isär. men det tål helt klart att funderas över _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Re:
![]() Det finns jättemånga olika sätt att göra mer eller mindre "fel" (allt är ju en kompromiss), men med markfrigång på 100mm så tror jag inte att du ska förvänta dig några direkt mätbara effekter (förutom minskat luftmotstånd pga mindre stökig undersida). |
||||||
Körde ner till Nürburgring för massa år sen utan att ha den stora originalplastplattan monterad under motor/växellåda (BMW M3 -96'a). Det var stor skillnad i toppfart på autobahn faktiskt. Jag tyckte det var konstigt att bilen gick lite sämre just när man toppade den på Autobahn och kom inte på varför det var så förrän senare
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag har aldrig sett någon fabriksbyggd tävlingsbil som haft ett heltäckande golv i plywood. Har däremot sett många bilar med golv i kolfiber eller andra kompositmaterial ihop med 'skidplates' i ex. jabroc eller liknande trälaminat. Hos produktionsbilar med slät botten brukar underredet vara i aluminium eller plast. Corvette C6 använder exempelvis flerdelade glasfiberförstärkta plastpaneler med balsa kärna medans tävlingsbilen C6.R använder ett underrede i kolfiber/aluminium honeycomb i en del. |
||||||
Re:
Det beror väl på din brist på erfarenhet..... ![]() ![]() Jag har sett fabriksbyggda bilar, som varit tillverkade helt och hållet i Plywood.. ![]() och när min bilfabrik får samma ekonomi som GM....ska jag också bygga allt i kolfiber... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Vid närmare eftertanke.....så kanske vi har samma ekonomi...fast dom har ett större flöde.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
nån som har erfarenhet hur dessa bilar klarar sej å hålla kvar, lär ju knappast vara greppet i däcekn mot underlaget iallafall???
![]() måste vara de välformade (läs asstora) vingarna som gör jobbet??? för markfriigång verkar de ju ha iallafall ![]() http://www.youtube.com/watch?v=Zaf3D har kommit en bit med min nu, vet inte om jag är helt galet ute men det fpr bli som dett bli."" ingen bild på diffusor bak än men det kommer. fronten har jag verkligen fastnat helt på hur det ska fixxas. nått som passar hyffsat bolt on , är rätt i utforming och kostar i min prisbild verkar vara en svår kombo. lutar åt att använda orginal kofångare (för att inte bortgå helt från orignal utseende) sen bygga en nedre halva i plywood, helt och hållet. "nån vänlig själv som skulle vilja /kunna länka bild/bilder på nån typ av fronsspoiler som skulle gå attt tillverka själv ur plyfa (dvs allt för runda formen blir ju klurigt ) kanske låter väldigt epa med plyfa viket jag själv var skeptisk till i början, men ju mer jag tänker på dte desto mer övertyygar jag mej själv om attt det skulle passa stuket på bilen.... börjar bli bråådis faktiskt, bilen ska in på lack direkt efter nyår så måste rappa på lite nu, resten av karoosssen är mer eller mindre klar. så här hög ungefär är bilen , inte xakt lika höjd som den kommer bli, men väldigt nära skärmarna fram ligger bara dithängda på lösen så det är mer luft i hjulhusen nu på bilden än det blir sen. ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
nej jag förstår det, fördel elller inte, den kanten kommer bli där ialafalll
![]() enbart för det rätta stukets skull.... ![]() är inte ute efter att hitta den "rätta designen" som håller nede motståndet i luften för att få bilen attt gå fortare. är bara rädd för all nått ska vara fel i designen på det sätt att jag får ett jävla mercedesflyg första gånen jag passerar 300km/h. , om den inte rorkar varva ur pga för mycket luftmotsåntd, då får jag helt enkelt trimma motorn mer , det är två helt skilda saker med helt olika prio nu. dvs design för attt hålla bilen mot marken är prio ett. prio två är tillräckligt med mos i motorn att orka varva ut. sista prio är att få den med minsta'möjliga luftmootstånd. sista å första prio behöver inte allls innebära samma sak lr??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Re:
är du medveten hur fort 300km/h är ![]() i en Volvo 360? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
att 300 är fort vet jag, att 300 är jättefort i en 360 är jag ännu mer medveten om, men nån ska ju vara först, så det kan lika väl vara jag,...
![]() har kört bil i 338km/h (teoretiskt) men det var i en supra. den trivdes bäst efter 250-260. men detta har ju helt andra förutsättningar,. men det är just det som lockar. att köra fort i en "färdig" bil är ju ingen utmaning. och det är ju utmaningar som driver en att bygga (iallafall mej) annars hade jag nog byggt på fel bil ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
detta håller på att ta knäcken på mej
![]() skulle en sån här front göra nytta eller är dte bara för syns skull. som ni ser på den bilen så blir dem aldrig tillräckligt låga hur man än gör. ![]() tanken är en sån frontspoiler och sen splitter under i plyfa bak till typ framvgansbalken , har försökt bygga nått eget men design är inte min grej, visserligen är inte utseendet det viktigaste, men det fppr ju gärna se "lite proffsigt" ut. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Problemet med den splittern är att den sitter under en stötfångare som sticker ut rejält, det övertryck som trycker ner splittern lyfter samtidigt stötfångaren.
![]() _________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
det är en lös spoiler som sitter skruvad underifån, kofångaren är så att säga orginal å lös.
om jag flyttar bak kofångaren max å spoliern max frammåt skulle den mao göra bättre nytta. det bör vara relativt lätt gjort _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Re:
De borde ju gå ta en stylingfront från valfri bil i glasfiber och klippa klistra ihop den? www.tuningzone.pl har en massa billiga saker, E30 är ju typ lika kantig så nån sån front kanske kunde funka? ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
jo dte skkulle nog funka, men "problemet" är att 340in är så pass mycket högre än en e30 är std även om den är sänkt så hamnar fronten så pass högt från marken.
ser skitskummt ut med en "stylingfront" som är så pass hög. blir typ 20cm mellan front å marken oavsett om jag bygger ned fronten brutalt... skiter i det nu, måste bygga klart bilen så får bli en hög bil helt enkelt.... för nästa säsong så kommer nog hela fronten kapas bort å bygga röram även fram istället för å kunna få ned hela bilen närmare marken.nu har jag ju orignal hjulhus osv kvar så kan ite få bilen närmare marken om jag vill ha nån fjädringsväg... är ju inte mer än ettt par månader kvar tills bilen måste vara monterad å klar ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 12132 besök totalt |