Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
hur anpassa dålig bil för hög toppfart????
<<   1, 2, 3
12132 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dude skrev:
knotan skrev:
då blir dte nog en stor formlplyfa under hela bilen typ. ska spana lite på vart jag ska sätta fästen.
6st försänkta m12er borde räcka va????
Hellre 12st M6:or
Fördela är ordet här thumbs up
Fjädermothållna vagnsbult med vingmutterjustering från ovansidan brukar väl vara stalltipset

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
mätte lite närmare nu när framvagn å alllt börjar trilla ihop å på plats.

det är nog inte så illa som jag först befarat.

tröskeln kommer hamna ca 180mm från markenoch sedan underredet ligger i snitt på typ 160mm från marken (kardantunnel å lite sånt är såklart högre)

front har jag ingen än, men med ett par vettiga sidokjolar hamnar dem nog ca 50mm från backen om det ska se bra ut. men det känns lite vääl lågt .

baken blir klutrig attt få en bra diffusor på med tanke på placeing på soppatank.
blir en balansgång att montera den så lågt som möjligt för tungdpunkt å ändå kunna bygga en diffusr

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

knotan skrev:
baken blir klutrig attt få en bra diffusor på med tanke på placeing på soppatank.
blir en balansgång att montera den så lågt som möjligt för tungdpunkt å ändå kunna bygga en diffusr
Customtank med undersida fungerande som diffusor (7 graders lutning och "endplates")? En reglementesutmanande lösning men det kan ju fungera för dig med.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
knotan skrev:
Customtank med undersida fungerande som diffusor (7 graders lutning och "endplates")? En reglementesutmanande lösning men det kan ju fungera för dig med.

Hahaha! Tanken bara "råkar" ha den formen. Rena Carol Shelby tänja-på-race-reglementet-grejen

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
knotan skrev:
Hahaha! Tanken bara "råkar" ha den formen. Rena Carol Shelby tänja-på-race-reglementet-grejen
Jag kan inte alls ta credit för det, Bisting eller liknande reglelvrängare nämnde det för ett antal år sen.

Men kreativa ideér måste man ju inte glömma bort

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
hade ju vart en "lätt" sak om jag hade tänkt på det innan jag redan byggt tanken
går ju eventuellt att modda den, jobbigt när jag redan byggt in skvalpplåtar å allt å klapa isär.

men det tål helt klart att funderas över

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

knotan skrev:
hade ju vart en "lätt" sak om jag hade tänkt på det innan jag redan byggt tanken
går ju eventuellt att modda den, jobbigt när jag redan byggt in skvalpplåtar å allt å klapa isär.

men det tål helt klart att funderas över
Ta inte allt svammel som kravspec på hur du måste bygga, skulle man bry sig om vad alla tycker och tänker skulle det aldrig bli nåt gjort (ehm, småsten i glashus...)

Det finns jättemånga olika sätt att göra mer eller mindre "fel" (allt är ju en kompromiss), men med markfrigång på 100mm så tror jag inte att du ska förvänta dig några direkt mätbara effekter (förutom minskat luftmotstånd pga mindre stökig undersida).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Körde ner till Nürburgring för massa år sen utan att ha den stora originalplastplattan monterad under motor/växellåda (BMW M3 -96'a). Det var stor skillnad i toppfart på autobahn faktiskt. Jag tyckte det var konstigt att bilen gick lite sämre just när man toppade den på Autobahn och kom inte på varför det var så förrän senare På Nürburgring upplevde jag ingen skillnad, jag var väl upptagen o hålla reda på rattandet så det räckte.... Det var andra gången jag var där tror jag.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Dude skrev:
Johan Edlund skrev:

På tävlingsbilar brukar man köra med kolfiber i sandwich konstruktion, sedan använder man jabroc till de delar som kan släpa i backen. Istället för kolfiber så kan man dock använda aluminium med aluminiumhoneycomb (eller plastskum). Fäster man dem ordentligt i bilen så styvar de också upp bilens chassi.

De flesta karossbilar som jag sett har uteslutande haft Plywood med olika ytbehandlingar.
McLaren , Ferrari, Jaguar etcetc

Jag har aldrig sett någon fabriksbyggd tävlingsbil som haft ett heltäckande golv i plywood. Har däremot sett många bilar med golv i kolfiber eller andra kompositmaterial ihop med 'skidplates' i ex. jabroc eller liknande trälaminat.

Hos produktionsbilar med slät botten brukar underredet vara i aluminium eller plast. Corvette C6 använder exempelvis flerdelade glasfiberförstärkta plastpaneler med balsa kärna medans tävlingsbilen C6.R använder ett underrede i kolfiber/aluminium honeycomb i en del.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Johan Edlund skrev:

....Jag har aldrig sett någon fabriksbyggd tävlingsbil som haft ett heltäckande golv i plywood......

Det beror väl på din brist på erfarenhet.....

Jag har sett fabriksbyggda bilar, som varit tillverkade helt och hållet i Plywood..

och när min bilfabrik får samma ekonomi som GM....ska jag också bygga allt i kolfiber...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:

och när min bilfabrik får samma ekonomi som GM....ska jag också bygga allt i kolfiber...

Vid närmare eftertanke.....så kanske vi har samma ekonomi...fast dom har ett större flöde....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
nån som har erfarenhet hur dessa bilar klarar sej å hålla kvar, lär ju knappast vara greppet i däcekn mot underlaget iallafall???

måste vara de välformade (läs asstora) vingarna som gör jobbet???
för markfriigång verkar de ju ha iallafall thumbs up

http://www.youtube.com/watch?v=Zaf3DsTaviw

har kommit en bit med min nu, vet inte om jag är helt galet ute men det fpr bli som dett bli.""

ingen bild på diffusor bak än men det kommer. fronten har jag verkligen fastnat helt på hur det ska fixxas.

nått som passar hyffsat bolt on , är rätt i utforming och kostar i min prisbild verkar vara en svår kombo.

lutar åt att använda orginal kofångare (för att inte bortgå helt från orignal utseende) sen bygga en nedre halva i plywood, helt och hållet.

"nån vänlig själv som skulle vilja /kunna länka bild/bilder på nån typ av fronsspoiler som skulle gå attt tillverka själv ur plyfa (dvs allt för runda formen blir ju klurigt )

kanske låter väldigt epa med plyfa viket jag själv var skeptisk till i början,
men ju mer jag tänker på dte desto mer övertyygar jag mej själv om attt det skulle passa stuket på bilen....

börjar bli bråådis faktiskt, bilen ska in på lack direkt efter nyår så måste rappa på lite nu, resten av karoosssen är mer eller mindre klar.

så här hög ungefär är bilen , inte xakt lika höjd som den kommer bli, men väldigt nära
skärmarna fram ligger bara dithängda på lösen så det är mer luft i hjulhusen nu på bilden än det blir sen.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ska du bredda dörren? Den där kanten som sticker rakt ut precis efter dörren lär ju inte vara till fördel....

Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
nej jag förstår det, fördel elller inte, den kanten kommer bli där ialafalll
enbart för det rätta stukets skull....

är inte ute efter att hitta den "rätta designen" som håller nede motståndet i luften för att få bilen attt gå fortare.

är bara rädd för all nått ska vara fel i designen på det sätt att jag får ett jävla mercedesflyg första gånen jag passerar 300km/h. ,

om den inte rorkar varva ur pga för mycket luftmotsåntd, då får jag helt enkelt trimma motorn mer ,
det är två helt skilda saker med helt olika prio nu.

dvs design för attt hålla bilen mot marken är prio ett.
prio två är tillräckligt med mos i motorn att orka varva ut.
sista prio är att få den med minsta'möjliga luftmootstånd.

sista å första prio behöver inte allls innebära samma sak lr???

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

knotan skrev:
nej jag förstår det, fördel elller inte, den kanten kommer bli där ialafalll
enbart för det rätta stukets skull....

är inte ute efter att hitta den "rätta designen" som håller nede motståndet i luften för att få bilen attt gå fortare.

är bara rädd för all nått ska vara fel i designen på det sätt att jag får ett jävla mercedesflyg första gånen jag passerar 300km/h. ,

om den inte rorkar varva ur pga för mycket luftmotsåntd, då får jag helt enkelt trimma motorn mer ,
det är två helt skilda saker med helt olika prio nu.

dvs design för attt hålla bilen mot marken är prio ett.
prio två är tillräckligt med mos i motorn att orka varva ut.
sista prio är att få den med minsta'möjliga luftmootstånd.

sista å första prio behöver inte allls innebära samma sak lr???

är du medveten hur fort 300km/h är
i en Volvo 360?

Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
att 300 är fort vet jag, att 300 är jättefort i en 360 är jag ännu mer medveten om, men nån ska ju vara först, så det kan lika väl vara jag,...

har kört bil i 338km/h (teoretiskt) men det var i en supra. den trivdes bäst efter 250-260.

men detta har ju helt andra förutsättningar,. men det är just det som lockar.

att köra fort i en "färdig" bil är ju ingen utmaning.

och det är ju utmaningar som driver en att bygga (iallafall mej)
annars hade jag nog byggt på fel bil

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
detta håller på att ta knäcken på mej

skulle en sån här front göra nytta eller är dte bara för syns skull.
som ni ser på den bilen så blir dem aldrig tillräckligt låga hur man än gör.

tanken är en sån frontspoiler och sen splitter under i plyfa bak till typ framvgansbalken ,
har försökt bygga nått eget men design är inte min grej, visserligen är inte utseendet det viktigaste, men det fppr ju gärna se "lite proffsigt" ut.

UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Problemet med den splittern är att den sitter under en stötfångare som sticker ut rejält, det övertryck som trycker ner splittern lyfter samtidigt stötfångaren. om bara stötfångaren försvinner är nog designen okej i övrigt.

Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
det är en lös spoiler som sitter skruvad underifån, kofångaren är så att säga orginal å lös.

om jag flyttar bak kofångaren max å spoliern max frammåt skulle den mao göra bättre nytta.

det bör vara relativt lätt gjort

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

knotan skrev:
det är en lös spoiler som sitter skruvad underifån, kofångaren är så att säga orginal å lös.

om jag flyttar bak kofångaren max å spoliern max frammåt skulle den mao göra bättre nytta.

det bör vara relativt lätt gjort

De borde ju gå ta en stylingfront från valfri bil i glasfiber och klippa klistra ihop den? www.tuningzone.pl har en massa billiga saker, E30 är ju typ lika kantig så nån sån front kanske kunde funka?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
jo dte skkulle nog funka, men "problemet" är att 340in är så pass mycket högre än en e30 är std även om den är sänkt så hamnar fronten så pass högt från marken.

ser skitskummt ut med en "stylingfront" som är så pass hög. blir typ 20cm mellan front å marken oavsett om jag bygger ned fronten brutalt...

skiter i det nu, måste bygga klart bilen så får bli en hög bil helt enkelt....

för nästa säsong så kommer nog hela fronten kapas bort å bygga röram även fram istället för å kunna få ned hela bilen närmare marken.nu har jag ju orignal hjulhus osv kvar så kan ite få bilen närmare marken om jag vill ha nån fjädringsväg...
är ju inte mer än ettt par månader kvar tills bilen måste vara monterad å klar är en helt del kvar attt göra innan dess med

Racetech
hur anpassa dålig bil för hög toppfart????
<<   1, 2, 3
12132 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande