Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield NeOZeven - Saab TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (52581 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8061



Är alubiten på kardanen en ersättare för hardy?

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Inte direkt ersättare utan övergång mellan Opel växellåda och Ford kardanaxel (som har knut och splines)

EDIT: Dessutom i stål...kommer nog få den ursvarvad på onödigt dö-kött senare.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



om du sätter hjälpfjädern bak där nere istället kommer den ju hålla sig på plats tack vare dämparkroppen.

I övrigt thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
==================================================================
2010-10-19
==================================================================
Känns som man har hamnat i ett vakuum och att det inte blir nåt gjort och att det går alldeles för långsamt.
Några grejer har dock hänt...

Köpt nya styrarmar av therealpinto och monterat dessa. Skall fasiken inte följa vad Westfield skriver i deras "manual" nån mer gång :banghead:
Sen har det ramlat in några pryttlar såsom elekstrisk vattenpump, damasker för vxlspak och handbroms, luftfilter+slang, bränslefilter,....etc

Övre generatorfäste har gjorts. Det är inte helt perfekt men duger för nu



Sen när det skulle kapas i karossen så kändes inte vinkelslipen som rätt verktyg så en Dremel fick införskaffas. Funkade bra att kapa upp finliret kring störtbågen även om kapskivorna var lite veka.
Har även provat skärmarna för att mäta för fälgar.
Nästa steg är bakåt-strävorna och för att hitta var man skall såga i plasten.









Har även handlat in diverse grejer till avgassystemet (dämpare från Ferrita och rör ifrån Raka Rör i Göteborg)





Tog lite ledigt från jobbet i eftermiddag och kunde i "lugn och ro" åka och shoppa grejer. Raka Rör, Biltema, Swedol och Gunnars Bildemontering blev det. På skroten blev det en blinkersspak med hel/halvljusomkopplare samt varningsblinkers med tillhörande kåpa från Volvo 960. Dessvärre var spaken lite väl lång...får väl bli modifiering senare.

Har målet att i helgen börja med avgassystemet och bakåtsträvorna på bågen

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
En liten uppdatering på NeOZeven.

Förra helgen tillbringades till att få bakåtsträvorna på störtbågen på plats och diverse håltagning i bakdelen (tack för det Dremel). Hål som blev gjorda är för 3-punkt och 4-punktsbälte och bågen. Det är tajt och jag mätte inte överallt men hade säkert 5 mm tillgodo Hålen skall i alla fall förses med en kantlist eller nåt annat.



Sen kom posten idag med 4 fina gummiringar (Toyo Proxes R888 GG 225/45-15 och 205/50-15) som beställdes igår av TWS Däckservice ( http://twsdack.se ). Mycket bra och snabb leverantör som fungerar elektroniskt (t.ex. e-mail).



Den som skall sitta i gummiringarna är beställt och kommer nog några veckor innan hjul.....blir nog lagom bling att hänga i hjulgranen

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Tomten har kommit Visste ni inte att hjulafton är flyttad 10 dagar tillbaka till 14:e Dec

Två paket hämtades idag på Landvetter då jag inte kunde få ihop tiden att vara hemma när det passade....så vad gör man inte för att få paket



Innehållet ....4 st fälgar (7" x 15" och 7,9 kg resp 8" x 15" och 7,7 kg). Nu skall gummit rullas på också





Sen har det inte hänt så mycket men har punktat ihop avgassystemet



Hoppas på lite garagetid i mellandagarna och för att ha grejer så kommer imorgon rostfri plåt hämtas för bränsletank. Det går alldeles för långsamt.... jäkla (inkomstbringande) arbete :banghead:

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Dagens arbete var segstartat men på eftermiddagen drog det igång. För att höja motivation så gjordes en del karosseriarbete, dels för att testa de nya fälgarna med däck och att det ändå skall göras Så lite fästen till nosen gjordes, fästen för framskärmarna modifierades och bakskärmar fick en grov inpassning.
Även ett hål för avgassystemet fick infinna sig...behöver dock justeras för det blev lite tajt i bakkant.
Sen är det lite väl lågt i baken så skall spännas upp...












_________________
Joacim Järkeborn
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



Riktigt snyggt! Gissar att det gick åt en del tid idag bara till att sitta och titta på bilen...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Mats: Jo så är det Den blir väl stående ungefär så en vecka innan den skall strippas igen då det kvarstår mycket under skalet

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



ser bra ut.. denna karossen är bra mycket snyggare än vad liknande bilar brukar ha..
men ljuddämparen ser hemsk ut hoppas att det bara är en besiktningsljuddämpare

_________________
//Johan Karlsson
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Ja, dämparen är väl inte den snyggaste men inga planer just nu att bygga nåt annat men det lär väl bli lite uppgraderingar när den är godkänd och rullat en del.
Sen vet jag inte om någon ljuddämpare är snygg

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Fick lite gjort i helgen som tur var ...Augusti närmar sig alldeles för snabbt

Har jobbat en del på tanken och den har fått skvalpskott, gavlar och catchen monterad. Återkommer med bilder på den när den är klar (avluftning, påfyllning, tankmätare och jordskruv saknas)

Anslutningen till vattenpumpen blev så här, inte så snygga svetsar men den skall i fall hänga kvar. Pumpen kommer hängas i denna genom en 45 graders slang. Måste köpa lite mer grejer innan det går att montera.



Idag har jag tråcklat klart mellan turbo-intercooler-insug. Tajt är väl bara förnamnet men på nåt sätt är millimetrarna på min sida...men det är just millimetrar





Friskluft till turbon är lite väl tajt men går nog



Vattenkylningen fungerar inte än, måste skaffa några krökar (aluminum eller silikon)....eller om man kanske kan åka till nån som kan kröka aluminiumrörer i några svängar. Funkar det bra att bocka aluminiumrör?



Insuget fick se kapskivan idag och resultatet blev en bättre dragning, både för kaross och vattenkylning. Christer J skall ha tack för inspirationen
Har putsat bort lite grejer på spjällhuset och kan nog putsa mer men det får bli sånt finlir senare.



Filtret får vara ungefär här och så får det bli slang/rör för dumpventilen. Det återstår lite anslutningar på rören för dump och lite annat.



Ja det var väl allt för denna helg.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258



Hejsan

Hej!
Riktigt häftigt projekt. Roligt också att du tagit så pass mycket bilder på bygget thumbs up
mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Har pysslat en del i helgen och fått lite gjort i alla fall.

Vattenkylningen är nog snart klar. Riktade om termostathuset för att spara lite plats och krökte till ett rör så det går fritt.





Även vid pumpen blev det en extra krökning..



Sen skall det på en anslutning till aluminiumröret och till expansionstank. För att få bäst slangdragning så skulle jag behöva vinkla det emot expansionskärlet men antar att det skulle kunna trycka upp i kärlet (anslutning vinklad med flödesriktning)?! Kanske man kan gå ner i röret på bild med en liten "läpp", vad tror ni?



Fixade en "torpedvägg" för att enklare kunna fästa upp elektroniken.



Pump och filter fick plats..



Dumpventil och en givare fick sin plats



Instrumentpanelen fick sin grova form. Nu skall det fixas lite fästen samt svetsa fäste till blinkersspak.



Nu har även demonteringen påbörjats och under denna skall det fixas en del fästen/kompletteringar/korrigieringar innan det blir dags för lack.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Wallborg
Lidköping/Uppsala
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4



Riktigt kul tråd att läsa och bilen verkar bli helt i min smak! Jag har planer på att bygga något liknande några år i framtiden när man är klar med studier mm.

Har det hänt något nytt?

/W

_________________
Martin Hjelm- Wallborg
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Tack!

om det har hänt nåt? Ja det har det...eller det måste det Planen är att den skall vara godkänd & reggad i mitten av Augusti ....hur det nu skall gå till.

Så därför har allt rivits och lackats. Nu ser det ungefär ut så här, har monterat lite aluminium, bränsleslangar, bromsrör etc

Strax påskledig och undrar om jag skall "påta" i trädgården i det fina vädret eller vara i garaget


_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Wallborg
Lidköping/Uppsala
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4



Jag röstar för garaget och uppdateringar med många bilder här!

Det blev riktigt fint med lacken, är det pulverlack? Har en fråga om motor/låda också. Passar alltså Opellådan rakt på saabmotorn med avseende på hålbild? Som jag har fattat det har du bara lagt in en distans bakom slavcylindern och något lager i svänghjulet? Är det dom enda modifieringarna man behöver göra?

EDIT: Nu ser jag ju att du har lackat i ditt garage så då antar jag att det inte är pulverlack.

Mvh Martin

_________________
Martin Hjelm- Wallborg
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Ja garaget lär det bli

Korrekt, inte pulverlack utan POR-15. Verkar vara en bra lack.

Nä, alla kombinationer av SAAB - Opel funkar inte. Kolla här för mer info: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21

PS. Kan nog bli lite bilder efter påsk eller så DS.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Nu har påsken passerat och det har varit garagejobb blandat med party. Lite har blivit gjort....

Diverse aluminiumplåtar har monterats, bromsrör dragna, bränsleslangar på plats och likaså en kabelstam till bakvagnen....just det framvagn och bakvagn...









Även motor, växellåda, kardan etc fick plats. Hade inte tidigare provat detta med bränsleslangar och elkabel...millimetrarna på min sida.
Snidade även till sidostycken i aluminium. Lite kasst när man saknar verktyg för att klippa plåt men med vinkelslip och tålamod gick även det.







Sen svär jag lite för att ha slarvat och inte tejpat över gängor när jag har målat. Bra färg men f*n vad den sitter. Måste skaffa en liten stålborste till dremmel så jag göra lite rent så inte gängorna ger sig Givetvis är det på ställen där millimetrar gäller så plats finns det dåligt om....

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



detta ser sjukt vackert ut!

ang gängorna, varför kör du inte med gängsnitt för att göra rent dom?

_________________
Mattias Broberg
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133


Trådstartare
Jo, hade jag inte glömt av det så hade det funkat. Nu med limmade och poppade alu-paneler så blir det kritisk platsbrist...men skall se om jag kan komma åt med snittet.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield NeOZeven - Saab TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (52581 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande