Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7589 besök totalt |
Så jag är i "samma bransch" (Byta ok/skivor på E30, men jag har andra ok.) som Mattias så kan jag svara... Det är Escort Cossieskivor på 278x24. |
||||
Jag har 4-kolvsok från en nissan 300zx på min bil, med 280*28mm-skivor. Dessa borde då teoretiskt vara likvärdiga(marginellt bättre) än ovan visade, men hur stor skillnad på bromsarna utgörs av beläggstorleken? Det är relativt små belägg till mina ok, medans Porsche ju har gigantiska belägg.
EDIT: Kompletterar med en bild: ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Jag har lättat bilen, men bara lite. Plockat ur inredning och säten, i princip. Underredsmassan är tex. kvar. Sen åker där ju in en bur så viktminskningen blir nog inte så stor. Kvar är i princip att ta bort underredsmassan och byta batteriet till ett lättare, sen får man nog inte göra mycket mer i BMW Cup Standard. |
||||
Vad gör egntligen bromsskölden för nytta/onytta vid bankörning? Tycker att kylningen borde bli bättre utan men jag kan ha fel?
Jag var tvungen att ta bort dem på min bil för att få plats med skivorna när jag satte dit 324mm skivor från en 330 och även ok från samma bil. Nu kör jag med BMW originalbelägg i dessa ok och tänkte testa hur det funkar på en bil som är ca 200kg lättare än donatorbilen. _________________ Jonas Edling |
||||
Rykte utan sanning i mitt fall iaf. Min kärra gick igenom klockrent med större bromsar utan sköldar. Besiktningsman kommenterade t o m bromsarna, och menade på att: "oj. här går det undan på banan ser jag" ![]() Sen kom han till motorutrymmet, där konstaterade han att det tydligen fanns en anledning till de större bromsarna... Sedan kom han in under bilen, och håller på att bryta ihop av skrattattackerna när han ser mitt 3" frontpipe som sen följs av mitt 2" besiktnings-catback.. ![]() Han skrattade mindre när han höll på att köra av vägen när jag hetsat honom till att gasa på lite på provturen.. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Jag är en av de få här på forumet som har positiva erfarenheter av Ferodo, men då pratar vi om deras RACE grejer. De belägg man ser om man följer länken verkar var Fast Road prylar. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag är mycket nöjd med mina Ferrodo RS23 (Calibra T. Ok och skivor), de funkade bra även ihop med Kadett original skivor och ok.
Biter bra och håller flera år. ![]() Vet flera i Opel Sport Club som har liknande erfarenheter. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Bromsskölden hämmar kylningen men räddar bussningar runt spindeln från värmedöden samt skyddar mot smuts o slask. Det är bara o välja, har själv besiktigat med för stora ok/skivor och utan bromssköldar utan bekymmer en gång i tiden. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det var ca. 4mm kvar av beläggen efter ett 8 timmars. Jag tyckte att det funkade bra med de gröna och kommer nog att köra med dom nästa säsong också. _________________ Niklas Lövgren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7589 besök totalt |