Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 24969 besök totalt |
Re:
vi är på lite olika banor stor som små, Mantorp, tierp, Lunda mm, funkar fin fint följer alla krav och tillstånd så klart det gör vi alltid
_________________ Avregistrerad användare |
||||||||
Re:
Blev fundersam när du skriver fritt buller, vilket kan bli hur högt som helst vid vissa motortyper i kombination med raka rör men följs krav så ![]() |
||||||||
Re:
japp våra förare sprider välljud över området oavsett om det är Speed Weekend på en sjö is eller an bana, våra förare har ibland så extrema bilar att dom inte kan klara 95 db, så vi har valt denna väg, fritt buller, inga index, inga vagnsböcker, eller annat som vi tycker fördyrar/försvårar deltagandet tänk stort tänk enkelt .....Det är våran tes bra eller dålig får andra tycke om men det är vårat vägval i alla fall, vi lägger tiden på andra frågor som vi tycker är viktigare
![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||||
Hej
![]() Jag har precis fått igång min banleksak igen, Har bytt motor i den och byggde då även om dom främre rören. Resten av avgassystemet är samma som suttit på den innan. Bilen är en Audi V8 med en nyare V8 spis i. När jag var ute och körde första provturen ikväll så reflekterade jag över att den lät mycket. Men innan med det gamla systemet så klarade jag av 95 dB, och det är bara de främre rören som jag byggt om. Så låter den mer är det nog inte mycket. Men HÄR KOMMER FRÅGAN: Om det är så att den gått upp i ljudnivå och jag inte klarar 95dB, finns det några knep att ta till på plats för att få ner den i ljud? Mer ljuddämpare hjälper ju men det är lite klurigt asa med ett avgas till i kupen ![]() Så tips på det efterlyses ![]() _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||||
Hörde att flera bilar hade fått svartflagg pga ljud under RHKs tävlingar på Anderstorp i helgen, någon som vet mer?
Läste på RBC att ilska riktades mot ARC, frågan är om det var problem med mätningarna eller om några blev överrumplade av nivån och konsekvenserna. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
När vi hade banträff på Mantorp den 5/5 i år så hade jag förberett mig med en egentillverkad db-insats.
![]() ![]() ![]() Utan db-instasen drog jag igång saftblandaren vid varje passering. Med den på, upplevs bilen som mycket tystare, men likt förbaskat drog jag igång saftblandaren några gånger. ![]() ![]() Är Mantorps db-mätare nerställd på 93dB ? Det var någon som jiddrade om det. Så frågan är, skulle denna lösning, (som GustafB använde), fungera bättre och i så fall varför ?
![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||
Re:
Är du säker på att det är avgasljudet som triggar blandaren? Det kanske är insugsljudet om du öppnat upp det? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Re:
Äh, såg i din tråd att du faktiskt lindat in insugsrören i matta... Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Är det inte dags på att fundera på permanent kapitulation och överdämpa ordentligt.
Nån snyggare lösning liknande detta (en stor burk på tvären som hängs dit på fästen liknande cykelhållare el kofångarjärn) ![]() Tyst och fint på banan, sen hänger man av den när man åker hem igen. Anslutningen behöver nog inte vara så väldans tät heller, en stor 3" rakigenomburk lär inte ge mycket mottryck. |
||||||||
Re:
Ingen som hört något mer om det här? _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Ska bli väldigt spännande o se vad detta ger för resultat ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Re:
När man är på tävling så har man inte jättekoll på vad som händer för andra .. Mätning pågick ända från friträningen på fredag och man skall ha meddelat bilar som översteg gränsen. Nu blir det lite som det blir på träning, man åker inte jättemånga varv eftersom banan är lång och ofta så ligger man i grupp förbi mätstationen osv så det blir inte många gånger per bil som man faktiskt blir kollad. När tävlingarna kom igång så så fort fälten glesades ut så blev ett antal bilar avflaggade. Värst drabbades den nyaste klassen där det inte blev många bilar kvar. Mest sympati fick Myggan som låg strax framför Anders Berger hela sitt heat. Honom flaggar man av när det är ett fåtal varv kvar (jag vet inte när man hängde ut flaggan, men han gick i depå på sista varvet). Det som upprörde var att ingen kunde förstå hur man klarade av säga att mätningen skulle vara giltig med det avståndet han hade Anders. BTW: Är det någon som har en bild på var mikrofonen på Anderstorp sitter? Enligt reglerna skall den sitta 10m från bilens centrumlinje och på en höjd 1.35-1.5m över backen (det är alltså inte den som sitter på huset som används) http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek (Man kan notera att det står inget om hur långt mellan bilarna det behöver vara) _________________ Mikael Mohlin |
||||||||
På Anderstorp RHK så svartflagades det hej vilt , flera ledande bilar , alltså pallplats bilar av flaggades 7-8 varvet av ca10 .
Alla dessa bilar hade tidigare fått köra , fredag & lördag , sen plötsligt på söndagen var det stop. De måste göra fel eller knarka. Bojkotta Anderstorp & Knutstorp. _________________ henrik rosengren |
||||||||
Hörde att nya Formel Renault klassen inte klarar 95 db och att det inte finns utrymme på bilen för något mer ljuddämperi...
|
||||||||
Re:
Men kan sätta 2 kronor på att dom inte kommer få problem ändå på tävlingarna ![]() det är skillnad på klasser och klasser hur det bedöms även om reglerna är samma inom SBF. |
||||||||
En fågel viskade att det fanns dispenser för vissa klasser i samband med STCC på Knutstorp. Bla Swedish GT. Dock obekräftat, men inte helt omöjligt. Förbundet gillar dispenser.
MSCC har införskaffat en ny ljudmätare som vi använde på Bulltofta förra helgen. Då kör bilarna en i taget, och flera låg över 95dB och många ruskigt nära. Hur mycket påverkar bakgrundsljudet på tex Knutstorp? Om någon är intresserad kan vi säkert låna ut ljudmätaren så man kan testa sin bil och lite olika varianter på dämpare. _________________ ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 24969 besök totalt |