Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Dödlig olycka på VLN 28/3 2015
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (19250 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kändes mer som tur än något annat att den inte rensade hela gänget som satt där, på riktig plats bakom staketet. Tidigare lät det ju som om det var en fotograf som stog dåligt till (jag tolkade det som mellan armco och de höga stängslen) men detta var ju långt uppe förbi staketet och vände.

Riktigt obehagligt.

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Kändes mer som tur än något annat att den inte rensade hela gänget som satt där, på riktig plats bakom staketet. Tidigare lät det ju som om det var en fotograf som stog dåligt till (jag tolkade det som mellan armco och de höga stängslen) men detta var ju långt uppe förbi staketet och vände.

Riktigt obehagligt.

Jag instämmer.
Att problemet är mycket större än att vissa GT3-bilar (särskilt Nissan) är flygbenägna blir direkt uppenbart med denna film.
Det här är en "enkel" fråga om rörelseenergi. X kg i Y fart kräver Z i skydd. Skyddet som finns idag är otillräckligt med hänsyn till hur fort det går.

Jönköping
Här sen Sep 2004

BTG skrev:

Jag instämmer.
Att problemet är mycket större än att vissa GT3-bilar (särskilt Nissan) är flygbenägna blir direkt uppenbart med denna film.
Det här är en "enkel" fråga om rörelseenergi. X kg i Y fart kräver Z i skydd. Skyddet som finns idag är otillräckligt med hänsyn till hur fort det går.

x3

Stängslet står alldeles för nära armco / däckbarriär.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Är inte stängslet mer anpassat för att skydda åskådare/fotografer/funktionärer från flygande splitter/lösa bildelar mer än att ens försöka bromsa en bil?

Så har jag sett det iaf.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Staketet lär stoppa en bil utan tvekan OM den kommer rakt på/in, är både I-balkar och horisontella wires som skall dela upp kraften, själva gallret är nog mer för lösa föremål som kan lossa, däck mm.
MEN voltar en bil den över staketet... ja, de säger sig själv, noll funktion.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Figgz skrev:
Är inte stängslet mer anpassat för att skydda åskådare/fotografer/funktionärer från flygande splitter/lösa bildelar mer än att ens försöka bromsa en bil?

Så har jag sett det iaf.

Jo, därför ska man tänka sig för både en och två gånger innan man ställer sig direkt bakom på en utsatt plats.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Jovani skrev:
Staketet lär stoppa en bil utan tvekan OM den kommer rakt på/in, är både I-balkar och horisontella wires som skall dela upp kraften.

Man får nog dock räkna med att staketet flexar några meter i samband med att det tar upp kraften.

Hamar/Norge
Här sen Jul 2009

Det var Jann Mardenborough sitt forste lop på nordsloyfa. Her er en video fra hans kvailifisering til å få Nürburgringlisensen. Han tok et kurs med 16 runder i en R4R Swift og fikk lisensen på det viset, en snarveg til å kjore GT3 på nordsloyfa.

Jann i kamerabilen og foran Wolfgang Reip. Runden ligger i Brünnchen ann til ca 8:33 BTG

https://youtu.be/923qOZuLupE

BTG Audi S4 B5: 8:34
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Som konstaterats tidigare så har tecknen funnits innan dödsolyckan. Detta är i Schwedenkreuz.

https://youtu.be/b5ZT2KFYY2U

Myresjö
Här sen Apr 2007

Det där såg jag även på ett vln-lopp för 2år sedan. Det var flera bilar, mestadels porschar, som stegrade mer än bara lite granna över krönet vid Schwedenkreuz.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Nürburgring
Dödlig olycka på VLN 28/3 2015
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (19250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande