| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
|
221 besök idag (43307 totalt) |
|
Blev ett fäste för gasvajer/länkaget också. Ingen fancy laserskärning den här gången utan lite hederligt handarbete.
Gjorde ett dimple-die verktyg för utseende och stabilitet, blev inte riktigt som min vision men det duger
Flyttade också bak batteriet till skuffen då det blev lite svårt att få ner det på sin ursprungliga plats. Måste kvala in som en äkta racebil nu då, kompressor och batteri i skuffen?
Fyllde på glykol också.. vad är kvar för att starta då..? Ingenting
Startade snällt och fint, går lite ruffigt än så länge men verkar riktigt rapp. Remmen går spikrakt och allt verkar lira. Men lyckades se 1 bar laddtryck på mätaren!
Stämmer inte riktigt med vad jag trodde. 737cc luft/varv från kompressorn 800cc luft per varv suger motorn 130/71=1,831 utväxling 1,831*737=1 349cc/varv 1349/800=1,686 Så ca 0,7 var väldigt teoretiskt laddtryck, räknade med en del förluster och att landa kring 0,5 var nånting.. så 1 bar kom lite som en chock. Får se om motorn överlever
Nåja nog tjatet, ni vill väl bara se filmen ändå: https://youtube.com/shorts/m5CeklOS4 |
||||||||
|
härligt.. snyggt jobbat!!!
Hur exakt är mätaren.. Just att få drivning förhållandet rätt ser jag som det svåraste. Känns som det behövs en avlastnings ventil. Wastegate.för att hålla laddet i kontroll... jag själv har. kapat bort lite onödigt på min kompressor.. demonterat drivhjulet/ingående axel och funderat på ny drivstrut / frontgavel som är kortare.+kanske ett nytt drivhjul... kanske blir en byggtråd.. _________________ Michael Thulesius |
||||||||
|
Sjukt ballt!
Angående laddtrycket så kanske det är viss felvisning i den där mätaren, och det är ju bara väldigt korta "burstar" med obelastad motor, ett försiktigt test på tvåans växel i lite uppförslut borde ge en tydligare bild. Men akta vevstakarna
Tack alla, kul att ni gillar projektet!
Tror inte man behöver avlastningsventil om man har spjället innan? Jag har inte det nu iallafall.. och alla V8-bilar som kört med kompressor och förgasare sen hedenhös har väl inte heller det. I det fall man har spjället efter kompressorn så tror jag bara man har avlastningsventil för tomgång och låglast så inte kompressorn jobbar mot stängt spjäll. Annars så reglerar man väl laddtrycket med drevningen och så blir det som det blir
Klart du ska ha en tråd!
Ja så kan det vara, tänker prova som det är hur som helst!
Jag är övertygad om att något går sönder innan det ens är en tendens att en sån där behövs
|
||||||||
|
Re:
Det handlar inte om hur många ystra hästkrafter man har... Det handlar om hur YSTRA hästkrafterna är... Ungefär som Smiles per Miles... I tanken så kommer denna att gå på bakhjulen varenda meter...
_________________ Magnus Falk |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
|
221 besök idag (43307 totalt) |