Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23
221 besök idag (43307 totalt)
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 333


Trådstartare
Blev ett fäste för gasvajer/länkaget också. Ingen fancy laserskärning den här gången utan lite hederligt handarbete.
Gjorde ett dimple-die verktyg för utseende och stabilitet, blev inte riktigt som min vision men det duger








Flyttade också bak batteriet till skuffen då det blev lite svårt att få ner det på sin ursprungliga plats. Måste kvala in som en äkta racebil nu då, kompressor och batteri i skuffen?

Fyllde på glykol också.. vad är kvar för att starta då..?

Ingenting

Startade snällt och fint, går lite ruffigt än så länge men verkar riktigt rapp. Remmen går spikrakt och allt verkar lira.

Men lyckades se 1 bar laddtryck på mätaren!
Stämmer inte riktigt med vad jag trodde.
737cc luft/varv från kompressorn
800cc luft per varv suger motorn
130/71=1,831 utväxling
1,831*737=1 349cc/varv
1349/800=1,686

Så ca 0,7 var väldigt teoretiskt laddtryck, räknade med en del förluster och att landa kring 0,5 var nånting.. så 1 bar kom lite som en chock. Får se om motorn överlever

Nåja nog tjatet, ni vill väl bara se filmen ändå:

https://youtube.com/shorts/m5CeklOS4AA?si=9_dXPcjI7FvVXpP1



_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera 8
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2467



härligt.. snyggt jobbat!!!
Hur exakt är mätaren..
Just att få drivning förhållandet rätt ser jag som det svåraste.
Känns som det behövs en avlastnings ventil. Wastegate.för att hålla laddet i kontroll...

jag själv har.
kapat bort lite onödigt på min kompressor..
demonterat drivhjulet/ingående axel
och funderat på ny drivstrut / frontgavel som är kortare.+kanske ett nytt drivhjul...
kanske blir en byggtråd..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4598



Det här bygget får 10/10

Rolig och knasig idé kombinerat med skickligt hantverk, helt underbart!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3437



Fasen vad kul! thumbs up thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 190



Jag sällar mig till kören av ovationer, riktigt kul bygge

_________________
Mikko Isotalo

Opel Ascona 1980
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1918



Sjukt ballt!

Angående laddtrycket så kanske det är viss felvisning i den där mätaren, och det är ju bara väldigt korta "burstar" med obelastad motor, ett försiktigt test på tvåans växel i lite uppförslut borde ge en tydligare bild. Men akta vevstakarna

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1177



Något att önska från tomten?




_________________
Magnus Falk
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 333


Trådstartare
Tack alla, kul att ni gillar projektet!

Michael Th skrev:
härligt.. snyggt jobbat!!!
Hur exakt är mätaren..
Just att få drivning förhållandet rätt ser jag som det svåraste.
Känns som det behövs en avlastnings ventil. Wastegate.för att hålla laddet i kontroll...

jag själv har.
kapat bort lite onödigt på min kompressor..
demonterat drivhjulet/ingående axel
och funderat på ny drivstrut / frontgavel som är kortare.+kanske ett nytt drivhjul...
kanske blir en byggtråd..


Tror inte man behöver avlastningsventil om man har spjället innan? Jag har inte det nu iallafall.. och alla V8-bilar som kört med kompressor och förgasare sen hedenhös har väl inte heller det. I det fall man har spjället efter kompressorn så tror jag bara man har avlastningsventil för tomgång och låglast så inte kompressorn jobbar mot stängt spjäll. Annars så reglerar man väl laddtrycket med drevningen och så blir det som det blir

Klart du ska ha en tråd!

Victor. skrev:
Sjukt ballt!

Angående laddtrycket så kanske det är viss felvisning i den där mätaren, och det är ju bara väldigt korta "burstar" med obelastad motor, ett försiktigt test på tvåans växel i lite uppförslut borde ge en tydligare bild. Men akta vevstakarna


Ja så kan det vara, tänker prova som det är hur som helst!

stilldouble skrev:
Något att önska från tomten? :


Jag är övertygad om att något går sönder innan det ens är en tendens att en sån där behövs

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1177



Re:

patrikh skrev:


Michael Th skrev:



Victor. skrev:




stilldouble skrev:
Något att önska från tomten? :


Jag är övertygad om att något går sönder innan det ens är en tendens att en sån där behövs


Det handlar inte om hur många ystra hästkrafter man har... Det handlar om hur YSTRA hästkrafterna är... Ungefär som Smiles per Miles... I tanken så kommer denna att gå på bakhjulen varenda meter...

_________________
Magnus Falk
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1517



nästa projekt....lustgas

_________________
henrik nielsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23
221 besök idag (43307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande