Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 234, 235, 236 1934 besök senaste veckan (1169753 totalt) |
"What isn't there doesn't need to be dragged uphill" Gäller ju inte bara vikt. Vingar är överlägsna spoilers då spoilers ger mer drag relativt downforce. Originalspoilern ger runt 100kg i 160km/h(100mph) så det är inga enastående tryckkrafter. Vingar är mer effektiva, men också ganska fula när de inte satt där original. Så detta är en lite lagom kompromiss tycker jag. Bäst hade ju varit sån där vinge som sitter camaron som Daniel länkade till. Men man ska kunna se sin familj i ögonen också och ha hedern i behåll. |
||||
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.
_________________ Magnus Falk |
||||
Re:
Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Absolut. Lite som med rodret med gångjärnen längst fram. Med brottarstora armar så går det att styra ändå. Med utväxling som ökar kraften, men som kräver längre rörelse (lång cylinder)... Så blir det stor kraft. Eller, bamsearea på kolven, så blir stor kraft. Eller, liten kolv... kort cylinder... Men oherrejeszzus tryck (ala F1) så blir det också stor kraft. Min gissning är att Anders har örnkoll på detta och har hunnit tänka något år på den optimala lösningen. ![]() _________________ Magnus Falk |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 234, 235, 236 1934 besök senaste veckan (1169753 totalt) |