Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... 234, 235, 236
1934 besök senaste veckan (1169753 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290


Trådstartare
stilldouble skrev:
Är DRS:en till för att underlätta omkörningar?

Hade lätt förstått problemet på en Trabant...


"What isn't there doesn't need to be dragged uphill"

Gäller ju inte bara vikt. Vingar är överlägsna spoilers då spoilers ger mer drag relativt downforce. Originalspoilern ger runt 100kg i 160km/h(100mph) så det är inga enastående tryckkrafter.
Vingar är mer effektiva, men också ganska fula när de inte satt där original. Så detta är en lite lagom kompromiss tycker jag.

Bäst hade ju varit sån där vinge som sitter camaron som Daniel länkade till. Men man ska kunna se sin familj i ögonen också och ha hedern i behåll.
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 113



Jag Röstar för pneumatisk med sodastream flaska som kraftkälla.

Grym Bil


//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1124



Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8068



Re:

stilldouble skrev:
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.


Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1124



Re:

erikjakan skrev:
stilldouble skrev:
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.


Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen.


Absolut. Lite som med rodret med gångjärnen längst fram. Med brottarstora armar så går det att styra ändå.

Med utväxling som ökar kraften, men som kräver längre rörelse (lång cylinder)... Så blir det stor kraft.

Eller, bamsearea på kolven, så blir stor kraft.

Eller, liten kolv... kort cylinder... Men oherrejeszzus tryck (ala F1) så blir det också stor kraft.

Min gissning är att Anders har örnkoll på detta och har hunnit tänka något år på den optimala lösningen.

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... 234, 235, 236
1934 besök senaste veckan (1169753 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande