Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... , 235, 236, 237   >>
33 besök idag (1176361 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13330


Trådstartare
stilldouble skrev:
Är DRS:en till för att underlätta omkörningar?

Hade lätt förstått problemet på en Trabant...


"What isn't there doesn't need to be dragged uphill"

Gäller ju inte bara vikt. Vingar är överlägsna spoilers då spoilers ger mer drag relativt downforce. Originalspoilern ger runt 100kg i 160km/h(100mph) så det är inga enastående tryckkrafter.
Vingar är mer effektiva, men också ganska fula när de inte satt där original. Så detta är en lite lagom kompromiss tycker jag.

Bäst hade ju varit sån där vinge som sitter camaron som Daniel länkade till. Men man ska kunna se sin familj i ögonen också och ha hedern i behåll.
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 114



Jag Röstar för pneumatisk med sodastream flaska som kraftkälla.

Grym Bil


//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1165



Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8108



Re:

stilldouble skrev:
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.


Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1165



Re:

erikjakan skrev:
stilldouble skrev:
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.


Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen.


Absolut. Lite som med rodret med gångjärnen längst fram. Med brottarstora armar så går det att styra ändå.

Med utväxling som ökar kraften, men som kräver längre rörelse (lång cylinder)... Så blir det stor kraft.

Eller, bamsearea på kolven, så blir stor kraft.

Eller, liten kolv... kort cylinder... Men oherrejeszzus tryck (ala F1) så blir det också stor kraft.

Min gissning är att Anders har örnkoll på detta och har hunnit tänka något år på den optimala lösningen.

_________________
Magnus Falk
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 357



Nu har jag läst igenom hela tråden från sida 1. Riktigt häftigt bygge, genomtänkta och snygga lösningar rakt igenom!

Hatten av!

Bor hyfsat nära Lund så hade varit riktigt roligt/häftigt att se denna live nästa säsong!

Jag ser fram emot vinterns framsteg (ingen press )

_________________
Joakim Karlsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13330


Trådstartare
Haha, är djupt hedrad att du orkat plöja hela tråden. Den är ju rätt lång numera
Tack!


Går absolut och se den till nästa säsong. Blir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. thumbs up
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5886



Re:

And ersJepp sson skrev:
Bir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. thumbs up

Hur bestäms DRS zonerna då...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13330


Trådstartare
Tänkte jag skulle försöka hinna dra ut lite bulor och rikta lite kaross i vinter. Då är det ju bra att ha en dent puller likt den här

https://a.aliexpress.com/_EwknTeU

Men platsbrist som man har vill man ju gärna undvika att samla på sig fler sällananvändningsprylar, så jag funderar på om man inte hade bara kunna satsat på själva draghammaren och sätta den på TIGen istället?
Måste ju gå att byta befintlig elektrod mot hammaren bara, eller? Någon som är bra på.. öh. Sånt där?

Ett sånt här kit istället med andra ord:

https://a.aliexpress.com/_EGOMnPA
Fimpa handtaget och stoppa dit vanliga tig-svetsen bara...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13330


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Bir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. thumbs up

Hur bestäms DRS zonerna då...


Vid kiosken är en. Samma sak vid parkering på gräsmattan är en annan.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6296



Re:

And ersJepp sson skrev:
super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Bir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. thumbs up

Hur bestäms DRS zonerna då...


Vid kiosken är en. Samma sak vid parkering på gräsmattan är en annan.

DRS-zon, är det där som det är Dags för RacingSnack?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20341



Re:

2fast4u skrev:
DRS-zon, är det där som det är Dags för RacingSnack?
Det är väl för att flippa upp "fikabordet" så man slipper hålla mosbrickan i handen?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5886



Re:

2fast4u skrev:
And ersJepp sson skrev:
super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Bir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. thumbs up

Hur bestäms DRS zonerna då...


Vid kiosken är en. Samma sak vid parkering på gräsmattan är en annan.

DRS-zon, är det där som det är Dags för RacingSnack?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13330


Trådstartare
Blir ingen delning på fejan eftersom jag är tämligen inaktiv där (privatkontot alltså) men jävlar!
När man ser det här, blir man onekligen en smula... nöjd. att. man. klarade. det.
Minns att jag varit igång typ ett halvår eller nåt, och lyckats plocka ner allt i molekyler. Svagt minne om den hade varit uppe i vaggan (som skymtar i bakgrunden) eller om den var på väg upp i den.
Hade ganska ambitiösa planer (som jag fick revidera ner delvis när man insåg att det skulle ta för lång tid) trots att jag aldrig någonsin byggt en bil eller ens något snickrat innan. Hade byggt några mountainbikes samt CADat några år i yrkeslivet. Det var väl så långt den tekniska grundkunskapen sträckte sig.




Så från det där ovan, till det här nedan. Även om den inte är färdiglackad och mint condition så slår jag mig lite osvenskt på bröstet och konstaterar att långtidsprojektet ändå blev klart till slut. Trägen vinner.




Fortfarande lite för fint väder här nere i Skåne för att riva bilen. Det har blivit ytterligare några turer i oktober, men först på uppgraderingslistan väntar ventilationskanal framför kylaren. thumbs up
Citera 21
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6296



Klappa dig själv på axeln och var jäkligt nöjd, för det är du värd.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
blackadder
Dingle
Här sen Jan 2020
Inlägg: 29



Kan inte annat än applådera.

Imponerande arbete.

_________________
Peter Johansson
Citera
JMB
Skåne
Här sen Nov 2009
Inlägg: 131



Klart du ska vara nöjd, hur grymt som helst !!

_________________
Johan Bergendorf
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 297



Har smugit i trådens skuggor länge, aldrig haft något vettigt att komma med. Men kan bara instämma: väl värt att klappa sig på axeln både en och 300 gånger för detta. Otroligt imponerande! Och inspirerande. Sjukt bra jobbat! Och utöver det - kul läsning här! thumbs up

_________________
Daniel Wahlberg
Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1181



Jag har följt bygget läääänge och det är ju inte alla projekt som blir klara, dvs kommer ut och kör bana och konbana. Grymt jobbat! thumbs up

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1165



Dubbel

_________________
Magnus Falk
Citera 3
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1165



App app, nu ska vi inte get carried away - Hur långt är ett snöre? När kan en bil anses klar? ...Inga förbättringar längre möjliga?

...Skojar bara, otroligt bra att kunna hålla upp motivationen så länge.

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... , 235, 236, 237   >>
33 besök idag (1176361 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande