| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
<< 1, 2, 3 ... , 235, 236, 237 >> 33 besök idag (1176361 totalt) |
"What isn't there doesn't need to be dragged uphill" Gäller ju inte bara vikt. Vingar är överlägsna spoilers då spoilers ger mer drag relativt downforce. Originalspoilern ger runt 100kg i 160km/h(100mph) så det är inga enastående tryckkrafter. Vingar är mer effektiva, men också ganska fula när de inte satt där original. Så detta är en lite lagom kompromiss tycker jag. Bäst hade ju varit sån där vinge som sitter camaron som Daniel länkade till. Men man ska kunna se sin familj i ögonen också och ha hedern i behåll. |
||||||||
|
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.
_________________ Magnus Falk |
||||||||
|
Re:
Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
|
Re:
Absolut. Lite som med rodret med gångjärnen längst fram. Med brottarstora armar så går det att styra ändå. Med utväxling som ökar kraften, men som kräver längre rörelse (lång cylinder)... Så blir det stor kraft. Eller, bamsearea på kolven, så blir stor kraft. Eller, liten kolv... kort cylinder... Men oherrejeszzus tryck (ala F1) så blir det också stor kraft. Min gissning är att Anders har örnkoll på detta och har hunnit tänka något år på den optimala lösningen.
_________________ Magnus Falk |
||||||||
|
Nu har jag läst igenom hela tråden från sida 1. Riktigt häftigt bygge, genomtänkta och snygga lösningar rakt igenom!
Hatten av!
Bor hyfsat nära Lund så hade varit riktigt roligt/häftigt att se denna live nästa säsong!
Jag ser fram emot vinterns framsteg (ingen press )
_________________ Joakim Karlsson |
||||||||
|
Haha, är djupt hedrad att du orkat plöja hela tråden. Den är ju rätt lång numera
Tack! Går absolut och se den till nästa säsong. Blir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. |
||||||||
|
Tänkte jag skulle försöka hinna dra ut lite bulor och rikta lite kaross i vinter. Då är det ju bra att ha en dent puller likt den här
https://a.aliexpress.com/_EwknTeU Men platsbrist som man har vill man ju gärna undvika att samla på sig fler sällananvändningsprylar, så jag funderar på om man inte hade bara kunna satsat på själva draghammaren och sätta den på TIGen istället? Måste ju gå att byta befintlig elektrod mot hammaren bara, eller? Någon som är bra på.. öh. Sånt där?
Ett sånt här kit istället med andra ord: https://a.aliexpress.com/_EGOMnPA Fimpa handtaget och stoppa dit vanliga tig-svetsen bara... |
||||||||
|
Re:
Vid kiosken är en. Samma sak vid parkering på gräsmattan är en annan.
|
||||||||
|
Re:
DRS-zon, är det där som det är Dags för RacingSnack? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
Re:
|
||||||||
|
Re:
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
Blir ingen delning på fejan eftersom jag är tämligen inaktiv där (privatkontot alltså) men jävlar!
När man ser det här, blir man onekligen en smula... nöjd. att. man. klarade. det. Minns att jag varit igång typ ett halvår eller nåt, och lyckats plocka ner allt i molekyler. Svagt minne om den hade varit uppe i vaggan (som skymtar i bakgrunden) eller om den var på väg upp i den. Hade ganska ambitiösa planer (som jag fick revidera ner delvis när man insåg att det skulle ta för lång tid) trots att jag aldrig någonsin byggt en bil eller ens något snickrat innan. Hade byggt några mountainbikes samt CADat några år i yrkeslivet. Det var väl så långt den tekniska grundkunskapen sträckte sig.
Så från det där ovan, till det här nedan. Även om den inte är färdiglackad och mint condition så slår jag mig lite osvenskt på bröstet och konstaterar att långtidsprojektet ändå blev klart till slut. Trägen vinner.
Fortfarande lite för fint väder här nere i Skåne för att riva bilen. Det har blivit ytterligare några turer i oktober, men först på uppgraderingslistan väntar ventilationskanal framför kylaren. |
||||||||
|
Har smugit i trådens skuggor länge, aldrig haft något vettigt att komma med. Men kan bara instämma: väl värt att klappa sig på axeln både en och 300 gånger för detta. Otroligt imponerande! Och inspirerande. Sjukt bra jobbat! Och utöver det - kul läsning här!
_________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||||||
|
Jag har följt bygget läääänge och det är ju inte alla projekt som blir klara, dvs kommer ut och kör bana och konbana. Grymt jobbat!
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
<< 1, 2, 3 ... , 235, 236, 237 >> 33 besök idag (1176361 totalt) |

