Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 25, 26, 27 >> 5 besök senaste veckan (197273 totalt) |
Tack alla
![]() Sjöström: Totalvinst är är inte omöjlig i teori men mer tveksam i praktik.. Patrik: Nej vad dumt ![]() ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Re:
Ja samma fel sedan start... -enormt irriterande! Vi kör som det är året ut, hinner/pallar inte fixa detta i år. Kul att jaga, betydligt roligare än att bli jagad! Satan vad S50B30 maskinen går rakt fram, som ett möte på rakan. Skall fixa filmer till helgen. Tack för att du bjöd sonen på "skumpa" på pallen, han har blivit bortskämd med Pommac ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Ulf: DU vet att du ligger total trea va..
Patrik: Ja dina barn har då fått rikliga mängder pommac ![]() ![]() Kul klipp från starten på race 7 https://instagram.com/p/69wkk_I8_L/ _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Grattis Fredrik.
Bra kört att efter mindre än ett år vinna båda racen. Tack själv för trevligt sällskap. ![]() _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
Hmm får skriva något här vad det lider.. Har varit lite annat. Kom hur som tvåa i bmw cup klass modifierad 2015.
Angående oken så är det inte vanlige porsche ok. Det är performance frictions zr22 ok. Är någon form av hårdanodizerad aluminium som ger den mässingsaktiga looken. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Nu har det gått ett tag till....
Vill veta sanningen bakom Danmarksresan, har bara hört berättelser från folk som tror sig veta, dvs inte säkert hela berättelsen. Men vi vet ju att du blev diskad, men det borde du väl kommit över nu. Vad hände, och hur kunde det som hända hända... Du brukar ju skriva ganska utförliga rapporter. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||
Ett år i BMW-cup
Så här när det nya året lite lagom har börjat att trillat på plats och den nya bankalendern börjar ta form kanske man skulle ta och summera det gångna året i bmw cup? Mitt första år i bmw cup. Ett år av lärdom. Ett år av erfarenheter. Och framför allt ett år med både högt och lågt! Det är väl det racing handlar om antar jag? När jag tanker på året är det, tvärt emot vad man skulle kunna tro, inte själva racingen som dominerar minnena. Nej snarare är det alla människor och upplevelser runt om kring, som kommer upp i tankarna. Att köra bmw cup är en häftig gemenskap. Det måste vara ett bra betyg för serien! Upplevelserna har varit många och minnena är bestående; Startögonblickens totala stress, panik och tumult! Att bli gratulerad. Att få glädjas åt kompisarna. Att få misströsta med de samma. Att komma först. Att komma sist. Att ta pole position. Att köra om. Att bli ifrånkörd. Att bli påkörd. Att köra på någon annan. Att hjälpa Blixt fila upp hjulhusen med rasp strax före race. Att få snabbkurs i självborrande skruv hos Samuel. Att låna rörstumpar av Harald. Att bli bjuden på whiskey och jordnötter av någon man nyss råkat krockat med. Listan blir bara längre ju mer man tänker på det. Det har helt enkelt varit ett riktigt kul år! Även om man i förväg tänkte att man skulle ta det lite lagom piano och känna in tävlingstempot, så är det svårt att inte dras med och vilja ge allt, och ibland lite till ![]() En resumé av gången säsong; April Kinnekulle Året började med ett endags race på Kinnekulle i april. En bana som är tekniskt svår och trång vilket gör omkörningar svårt. Två riktigt rafflande race med spännande fighter. Bävade lite för att det skulle bli armbågar och bucklor men alla körde snyggt. Racen gick hur som klart över förväntan då jag slutade på andra respektive första plats i de två racen. Att man får extra mycket applåder först gången man står högst på pallen visste jag inte innan. Tack för det fina publik och medtävlande! Bästa tid 1:00.49 Touché! ![]() Maj Mantorp Tvådagarsträff med bimmers of sweden på Mantorp. Motivationen var på topp efter framgångarna på Kinnekulle. Här skulle åkas bil! Ett riktigt ståhej till arrangemang må man säga. Kul med en massa åskådare. Tråkigt med olja på banan. Jag var en av de som lyckades med att söla ner det svart och därmed sätta p för race två för egen del. Låg tvåa och körde in i bakändan på bilen framför. Trasig grill. Trasiga lampor. Trasig kylare och oljekylare. Zero points. Race ett var desto bättre och jag hade en fantastiskt kul fight om tredjeplatsen men slutade fyra. Några poäng med hem och en trasig bil. Bästa tid 1:30.75 ![]() Juli Gelleråsen Semester. Men inte från bmw cup, då jag trots allt bestämde mig för att masa mig hela vägen upp till Gelleråsen för ett endagsarrangemang. Hade aldrig testat banan innan. Kändes som det skulle bli svårt att hävda sig, inte minst när vissa kombattanter hade tjuvtränat dagen innan. Döm till min förvåning när det visade sig att jag tog pole efter ett fantastiskt roligt tidskval med en specialbil som dragplåster. Tog starten men tappade lite och gjorde bort mig två gånger vilket ledde till en tredjeplats. I race två hade jag ett kul race längre bak vilket tyvärr bara räckte till en sjätteplats. Var extremt sugen på att komma hem med en hel bil efter Mantorps fadäs. Kul högsommardag, några poäng till i potten och en hel bil med hem! Bästa tid 1:15.19 ![]() Augusti Knutstorp Så var det dags för race på hemmabanan. Knutstorp. Denna vackra sträcka asfalt på söderåsen som vi skåningar dyrkar. Måste erkänna att förväntningarna på mig själva var ganska höga. Troligtvis inte bra då man stressar upp sig i onödan. Låg bäst till en kort stund på tidskvalet men det skulle senare visa sig att det fick räcka med andra startruta. Båda racen gick som på räls då jag tog båda starterna och höll förstaplatserna hela vägen i mål. Dubbla guldpokaler och två flaskor pommac på hemmabanan var smått fantastiskt och troligen inte något man får uppleva igen. Double dip, som Blixten utryckte det! Bästa tid 1:07.43 ![]() September Padborg park Skulle man ta sig helas vägen till södra Danmark för att köra tävling? Lång resa för vad som på pappret såg ut som en ganska tråkig bana. Jag låg bra till poängmässigt efter fullträffen på Knutstorp. Tvåa i klassen. Långt upp till ettan, långt till trean. Dessutom bortrest med jobbet hela veckan innan. Nåväl, grejerna var i någorlunda ordning så det var bara att bekräfta sin anmälan när tävlingsledningen ringde dagen innan och berättade at det var brått att betala in den kompletterande special-utökade-undantags-nationella licensen ![]() Race två = nattrace. Att det skulle bli en spännande och unik chans var nog alla överrens om. Efter start hamnade jag som fjärde bil och försökte hålla tempo men såg Ahlins arga lyktor komma närmare och närmare. Det var ju iofs lite svårt att se vems lyktor det var, men det skulle visa sig med besked. Lyckades helt enkelt inte hitta takten i mörkret och Ahlin tog sig förbi på ovanligt städat vis ![]() 2015 har varit ett år i bilåkandets tecken för egen del. Ett år jag aldrig glömmer. Jag gick in för körningen relativt helhjärtat. Tog mig runt till alla tävlingar. Försökte att alltid ha bilen i god ordning. Förberedde mig så gott det gick. Trots det finns det hur mycket som helst under punkten förbättringsbart. Till de gatbilsförare som funderar på att testa cupen så är det bara att rekommendera. Man ångrar bara sådant man inte gjort här i livet ![]() ![]() Och så till det som säkert vissa undrar om - diskvalificeringen På bilen satt ett modifierat spjällhus med upptagen innerdiameter och därtill anpassat spjäll. Som jag tolkat regelverket skulle detta vara tillåtet. Domaren menade annorlunda. Saxat ur vid tidpunkten gällande reglemente: 2.6 Insugningssystem Fritt förutom på originalmotorer över 2500 cm3 där all luft skall passera original luftmätningsanordning som skall sitta på original plats. Min tolkning av detta är att insugningssystemet var helt fritt, förutom på motorer över 2.5l, där luften skulle passera original luftmassemätare. I "fritt" tolkade jag in ett modifierat spjällhus samt t.ex öppet luftfilter. ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Re:
![]() |
||
Re:
Om man nu tolkar reglerna som domaren menar, att man inte får modifiera spjäll, så får man ju inte modifiera luftfilter heller till t.ex ett öppet filter, utan man måste ha ej modifierad original luftfilterbox? Mycket märklig tolkning enligt mig, helt uppenbart av den texten att spjäll och filter är fritt men ej LMM, även separata spjäll är ju okey så länge all luft passerar original luftmassemätare (typ S50 insug). _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Bra jobbat Rapp. Tycker väl domaren borde hellre fria än fälla då det är väldigt luddigt skrivet, trots att de kanske menade annat i reglerna. Bättre gett dig en varning och skärpt till skrivelsen till nästa utgåva.
_________________ Ulf Sanden |
||
_________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||
Ja du det kan man undra
![]() ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 25, 26, 27 >> 5 besök senaste veckan (197273 totalt) |